arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۰۴۸۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۱۸ تير ۱۳۹۹

تب تند كرونا

سومين ركورد فوت كوويد 19 در كشور در فاصله كمتر از 10 روز ثبت شد. روز 9 تير ماه سخنگوي وزارت بهداشت در ارايه گزارش از وضعيت روزانه ابتلا و فوت كوويد 19، اعلام كرد كه در فاصله 8 تا 9 تير ماه، 162 نفر از مبتلايان كوويد 19 در كشور فوت كرده‌اند كه اين عدد فوت از ابتداي ورود ويروس كرونا و شناسايي اولين مبتلايان در كشور -‌28 بهمن 1398‌- تاكنون، بالاترين عدد فوت ناشي از ابتلا به اين بيماري ويروسي بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سومين ركورد فوت كوويد 19 در كشور در فاصله كمتر از 10 روز ثبت شد. روز 9 تير ماه سخنگوي وزارت بهداشت در ارايه گزارش از وضعيت روزانه ابتلا و فوت كوويد 19، اعلام كرد كه در فاصله 8 تا 9 تير ماه، 162 نفر از مبتلايان كوويد 19 در كشور فوت كرده‌اند كه اين عدد فوت از ابتداي ورود ويروس كرونا و شناسايي اولين مبتلايان در كشور -‌28 بهمن 1398‌- تاكنون، بالاترين عدد فوت ناشي از ابتلا به اين بيماري ويروسي بود.

 روز 15 تير، تعداد فوتي‌ها به 163 نفر رسيد و ديروز، سخنگوي وزارت بهداشت از فوت 200 مبتلاي كوويد 19 در شبانه‌روز 16 تا 17 تير ماه خبر داد. مشاهده وضعيت كشور ظرف 8 روز اخير نشان مي‌دهد كه علاوه بر افزايش تعداد فوتي‌هاي جديد، تعداد بدحالان نيازمند بستري در بخش مراقبت‌هاي ويژه و همچنين تعداد استان‌هاي در وضعيت قرمز يا در وضعيت هشدار هم افزايش يافته است.

ديروز، سيماسادات لاري در تشريح آخرين گزارش روزانه از وضعيت شيوع ويروس كرونا در كشور هشدار داد كه حالا‌ مجموع استان‌هاي در وضعيت قرمز يا هشدار در كشور‌ به 20 استان افزايش يافته و افزود: «تاكنون ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر در كشور به‌طور قطعي به كوويد 19 مبتلا شده‌اند و تعداد جان‌باختگان كوويد 19 در كشور به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر افزايش يافته است.

ظرف شبانه‌روز 16 تا 17 تير، دو هزار و ۶۳۷ بيمار جديد مبتلا به كوويد ۱۹ در كشور شناسايي شده و ۳۲۷۰ نفر از مبتلايان در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. استان‌هاي خوزستان، هرمزگان، بوشهر، كرمانشاه، كردستان، ايلام، آذربايجان‌هاي‌غربي و شرقي و خراسان‌رضوي در وضعيت قرمز هستند و استان‌هاي تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، كرمان، يزد، سيستان‌وبلوچستان، همدان، زنجان و اردبيل به وضعيت هشدار رسيده‌اند.»

 

به دنبال ارايه اين گزارش و ثبت سومين ركورد فوت كوويد 19 در كشور، وزير بهداشت هم در سخناني از شدت شيوع بيماري ابراز تاسف كرد و گفت: «متاسفانه عده زيادي حرف‌هاي ما را گوش نكردند و موج تازه‌اي از بيماري كرونا گرفتارمان كرد، دلم نمي‌خواست مردم با چنين تاواني عرايض من را جدي بگيرند.

اين درحالي است كه در مرحله اول بيماري توانستيم دستاورد بزرگي را خلق كنيم و مرگ‌هاي ناشي از اين بيماري را به حدود ۳۰ نفر برسانيم و براي تك‌رقمي شدن مرگ‌ومير اين بيماري برنامه‌ريزي كرده بوديم و براي مهار بيماري در كشور اميدهاي زيادي در دل ما و همكاران‌مان بود.»

 

سعيد نمكي افزود: «به ياد داريد كه در آن روزها تقاضاها و تمناهاي زيادي از مردم كرديم؛ هم از مردم شريف و هم آنهايي كه براي تسريع در برخي بازگشايي‌ها فشار زيادي مي‌آوردند؛ از اصناف و مشاغل و هنرمندان و مراكز فرهنگي و مذهبي كه همواره ما آنها را به حوصله بيشتر و وقت مناسب‌تر توصيه مي‌كرديم.

اين عرايضم را حتما عده زيادي از مردم به ياد دارند كه بارها گفتم ممكن است در دقايق ۹۰ از گوشه‌هاي زمين گل بخوريم، ما با ويروسي خطرناك كشتي مي‌گيريم و البته امتيازات زيادي گرفته‌ايم اما در دقايق آخر ممكن است مقابل ويروس ضربه فني شويم. بارها عرض كردم با اين ويروس ناشناخته شطرنج بازي مي‌كنيم و ممكن است در دقايقي ما را كيش و مات كند.

بارها عرض كردم كه عادي انگاري شرايط و اينكه فكر كنيم ويروس كرونا تمام شد، يكي از خطرناك‌ترين انديشه‌هايي است كه ممكن است ما را گرفتار كند. متاسفانه عده زيادي حرف‌هاي ما را گوش نكردند و عده‌ زيادي حرف‌هاي من و همكارانم را جدي نگرفتند و موج تازه‌اي از بيماري گرفتارمان كرد؛ به‌ويژه در استان‌هايي بسيار مهم و به‌خصوص استان‌هاي مرزنشين كه سال‌ها غيورانه در مقابل امواج حمله‌هاي دشمن ايستاده بودند، ولي حالا استان‌هاي آذربايجان‌غربي، كردستان، ايلام، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سيستان‌وبلوچستان گرفتار اين بيماري شده چون متاسفانه برگزاري مراسم عروسي در استان‌ها، زنجيره‌اي از عزا را پس از خود خلق كرد و مراسم عزاداري نيز زنجيره‌اي از سياه‌پوشي و عزاي مستمر را براي مردم اين سرزمين رقم زد.

علاوه بر اين، متاسفانه سفرهايي انجام شد و در جريان آن بمب ويروس را با خود حمل و ديگران و خودمان را گرفتار كرديم. هيچ‌وقت نمي‌توانم غم سنگيني كه در اين مدت بر دل بنده و همكارانم سنگيني كرد را فراموش كنم؛ اينكه كودك ۱۰ ساله‌اي كه با پدر و مادر به قشم رفت و در بندرعباس به جاي بازگشت به آغوش پدر و مادر، به خاك سپرده شد.

نمي‌توانم بار سنگيني كه در اين مدت همكاران من تحمل كردند آن هم در لباس‌هاي سخت و سنگين و در دماي طاقت‌فرساي استان‌هاي گرمسيري را فراموش كنم و اينكه عده‌اي از همكاران و هموطنان را از دست داديم غم‌هاي سنگيني است بر سينه ما و همكاران‌مان.»

 

وزير بهداشت افزود: «روزهاي سختي بر ما گذشت و باز هم از مردم تقاضا مي‌كنم ماسك را به عنوان يكي از ارزنده‌ترين فاكتورهاي پيشگيري از بيماري جدي بگيرند و كرونا را جدي بگيرند؛ كرونا يكي از خطرناك‌ترين و هنوز هم ناشناخته‌ترين ويروس‌هايي است كه در عرصه بشري پا به ميدان بيماري‌زايي گذاشته است و هنوز هم آينده آن ارزيابي نشده است. تقاضا مي‌كنم از مردم كه بيماري كرونا را جدي بگيرند و ماسك را جدي بگيرند.

ماسك مي‌تواند بالاي ۸۰درصد با رعايت فاصله‌گذاري ما را در پيشگيري از بيماري موفق كند و اين موضوع بسيار جدي و مهم است. البته مي‌دانم كه فراهم كردن ماسك با قيمت بالاي 1500 تومان براي خانواده تنگدست ميسر نيست، اما ماسك خانگي آموزش داده شده و مي‌تواند با نازل‌ترين قيمت يكي از عوامل بسيار موثر در پيشگيري باشد. البته با مسوولان محترم هم حرف‌هايي دارم كه از اين تريبون نمي‌گويم و قطعا به آنها نامه مي‌نويسم.»

 

 روزنامه اعتماد 

نظرات بینندگان