arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۹ - ۲۱ تير ۱۳۹۹
مینو محرز، عضو کمیته کشوری کرونا:

بیماری طاعون خیارکی وارد ایران نشده / این بیماری تنها در کشور مغولستان مشاهده شده

عضو کمیته کشوری کرونا گفت: خبر شیوع بیماری طاعون خیارکی در کشور صحت ندارد و این بیماری تنها در کشور مغولستان مشاهده شده است. او ادامه داد: بیماری طاعون خیارکی یک بیماری عفونی است که در طبیعت به موش و سگ سانان منتقل می شود و از این طریق این بیماری احتمالا به انسان انتقال داده می شود که این مسئله سبب انتشار و سرایت این عارضه در بین مردم خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیته کشوری کرونا گفت: خبر شیوع بیماری طاعون خیارکی در کشور صحت ندارد و این بیماری تنها در کشور مغولستان مشاهده شده است.

مینو محرز عضو کمیته کشوری کرونا و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شیوع بیماری طاعون خیارکی اظهار کرد: در حال حاضر شیوع بیماری طاعون خیارکی در کشور مغولستان گزارش شده است و اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر شیوع آن در کشور را تکذیب می کنم.

بیشتر بخوانید:

او ادامه داد: بیماری طاعون خیارکی یک بیماری عفونی است که در طبیعت به موش و سگ سانان منتقل می شود و از این طریق این بیماری احتمالا به انسان انتقال داده می شود که این مسئله سبب انتشار و سرایت این عارضه در بین مردم خواهد شد.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به اینکه بیماری طاعون خیارکی علائم متفاوتی دارد، تاکید کرد: بیماری طاعون خیارکی دارای علائم ریوی شدید و در برخی موارد به صورت توده های چرکی در کشاله های ران و دیگر جاهای بدن ایجاد می شود که برخی از انواع این بیماری خطرناک و حتی کشنده است.

طاعون خیارکی در ایران و کشورهای اطراف مشاهده نشده است

محرز با اشاره به اینکه بیماری طاعون خیارکی در ایران و حتی کشورهای اطراف دیده نشده است، تاکید کرد: در حال حاضر تیم های قوی جهت کنترل بیماری طاعون خیارکی تشکیل شده است و این موضوع به طور جدی در سراسر کشور رصد می‌شود.

عضو کمیته کشوری کرونا افزود: بیماری طاعون خیارکی دارای آنتی بیوتیک است اما به طور کلی برخی از انواع آن می تواند خطرناک و شدید باشد.

دگزامتازون برای درمان بیماران کرونایی موثر است

محرز با اشاره به اینکه داروی دگزامتازون موثر برای بیماران کرونایی است، یاد آوری کرد: داروی دگزامتازون جزو دسته کورتون ها بوده و اصلا بر خلاف لاخبار منتشره در فضای مجازی کشنده نیست.

عضو کمیته کشوری کرونا اضافه کرد: داروی دگزامتازون ۱۰۰ درصد برای بیماران کرونایی موثر نیست، اما استفاده از این دارو و کورتون ها در برخی از موارد برای بیماران بدحال اثربخش و موثر بوده است.

نظرات بینندگان