arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۷۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۹

ربیعی: فرمایشات آرامش بخش و امید بخش مقام معظم رهبری، زمینه همکاری برای کاهش هرچه سریعتر مشکلات و آلام ملت را ترسیم کرد / حمایت از بورس کماکان در دستور کار دولت است؛ لایحه افزایش سرمایه شرکت‌ها را با دوفوریت تصویب کردیم و به زودی به مجلس تقدیم می‌کنیم / فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، بر هیچ کشوری اینچنین تحمیل نشده

«علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان اظهار داشت: فرمایشات آرامش بخش و امید بخشی که معظم له در شرایط دشوار و سخت جامعه ایران امروز بیان کردند، و زمینه همکاری برای کاهش هرچه سریعتر مشکلات و آلام ملت ترسیم شد، به نوبه خودم و از سمت دولت از ایشان سپاسگزاری می‌کنم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت گفت: آمریکایی‌ها با خروج از برجام مانع دستیابی مردم ایران به منافع این توافقنامه شده و خود را در جهان بی‌آبرو و منزوی کردند.

«علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان اظهار داشت: فرمایشات آرامش بخش و امید بخشی که معظم له در شرایط دشوار و سخت جامعه ایران امروز بیان کردند، و زمینه همکاری برای کاهش هرچه سریعتر مشکلات و آلام ملت ترسیم شد، به نوبه خودم و از سمت دولت از ایشان سپاسگزاری می‌کنم.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی دولت با بیان اینکه در دوره بی‌نظیری در تاریخ معاصر قرار داریم، گفت: در هیچ دوره‌ای بدخواهان ایران به این اندازه دارای قدرت چه در آمریکا و چه در کشورهای کینه‌توز علیه ایران در منطقه و سایر کشورها دارای قدرت نبودند و فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران بر هیچ کشوری اینچنین تحمیل نشده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: هیچ دوره‌ای مثل این دوره جامعه ما متحول شده نبود و ضرورت پاسخ اجتماعی و اقتصادی به نیازهای جامعه از ضروریاتی است که شاید در دوره‌های قبل این چنین نیازمندی، تحریم و کمبود باهم توام نشده بود.

وی ‌افزود: بدون تردید عبور از این چالش‌های همپوشان که با آثار عظیم اقتصادی اجتماعی کرونا هم درهم تنیده شده، نیازمند تمرکز بر مسائل همراهی و همکاری هم افزایی، چه بین ارکان نظام و از آن مهمتر همه آحاد جامعه هستیم.

ربیعی اضافه کرد: فشارهای تحریم، زورگویی‌های آمریکا، مشکلات اقتصادی و معیشتی و دردهایی است که برای مردم به وجود آمده است. آثار کرولا که اقتصادهای بانشاط دنیا را دچار مشکل کرده توأمان با آن مواجه هستیم و بدون تردید عبور موفق و کاستن مشکلات جامعه با کاستن با همکاری همه جانبه وهم افزار درک و فهم مسائل امکان پذیر است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه خوشبختانه مثل همیشه رهبر معظم انقلاب با درک مسائل، توصیه‌های راه گشا و عالی دارند، گفت: تصمیم و بنای کار تصمیم قوا این است در کنار هم، همدلانه و با درک و فهم مشترک باشند تا بتوانند در حل مشکلات عظیم پیش روی گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: دولت آمادگی دارد پیرامون مسائل مهمی چون تورم، مشکلات ارزی، تولید، مشکلات ناشی از تحریم و مسایل معیشتی و همه موارد مد نظر مقام معظم رهبری با همه توان و تعامل با دیگر قوا، راهکارهای اساسی برای برطرف کردن موضوعات اساسی ارائه دهد.

ربیعی تصریح کرد: دولت در خط مقدم مبارزه با مشکلات و حل مسائل کشور قرار دارد و با احساس مسئولیت از همه قوا برای همکاری با دولت به منظور رفع مشکلات دعوت می‌کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: با هم اندیشی و هم افزایی قوا با توجه به ظرفیت‌های سه قوه می‌توانیم با ظرفیت‌سازی های نوین، مشکلات پیش رو را برداریم و زیرساخت‌های ورود به طرح‌های جدید را فراهم کنیم.

وی با اشاره به جلسه سران قوا، تصریح کرد: در هفته ای که گذشت مهمترین جلسه، جلسه سران سه قوه بود که مباحث وضعیت ارز، مشکلات اقتصادی و برنامه‌های رو به آینده مطرح شد و این نخستین جلسه با حضور رییس جدید مجلس بود که بیشتر به بحث و بررسی اوضاع روز گذشت. با کارگروهی که در ستاد اقتصادی تشکیل خواهد شد در جلسات آینده موضوعات مهمی در زمینه اقتصادی، نیاز به هماهنگی سه قوه و تصمیمات فرا رو، اتخاذ خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به فرارسیدن پنجمین سالگرد برجام گفت: در سال‌های گذشته به دلیل خروج آمریکا از برجام این توافق تا اندازه زیادی ارتباط کارکرد خود را با تحریم‌های ظالمانه‌ای که ترامپ ‌و دار و دسته او بر منظور فروپاشی ایران انجام دادند، برای مردم ما از دست داد وسبب شد عده‌ای هم راه قضاوت غیرمنصفانه درباره برجام در پیش بگیرند.

ربیعی افزود: آمریکایی‌ها نگذاشتند مردم ایران از فواید اقتصادی برجام منتفع شوند و خود آنها نیز دچار خسارت‌های زیادی در عرصه بین الملل و افکار عمومی حتی در داخل کشور شدند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری بیان کرد: قطعا نقض برجام نمی‌تواند واقعیات را تغییر دهد. جمهوری اسلامی ایران با این توافق نشان داد که تمام تبلیغات یک دهه قبل و یا بیشتر از آن درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران که گوش جهان را کر کرده بود، بی‌اعتبار است

سخنگوی دولت گفت: ما ثابت کردیم چیزی برای مخفی کردن نداریم و همه جار و جنجال‌ها و همه تحریم‌های ملت ایران را در تمام این مدت آزرده است، فقط به نیات سیاسی و برای تامین رضایت رژیم صهیونیستی و جنگ طلبان بهانه‌جو بوده است.

ربیعی گفت: آمریکا با خروج از برجام که اثرات آن با خروج آنها از سایر توافقات بین‌المللی قابل مقایسه نیست، خود را در جهان بی‌آبرو و منزوی کرد و امروز با وجود دشواری‌هایی که تحریم‌های غیر انسانی بر مردم ما وارد کرده شاهد ایستادگی مردم در برابر این زور گویی ناعادلانه و باور ناکردنی هستیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تعهد آشکار، ‌شفافیت و برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران را از جمله بخش باقیمانده از برجام برشمرد و توضیح داد:‌ نقش بر آب کردن سیاست‌های ایران‌هراسی آمریکا و رژیم صهیونیستی و تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا در توافقات یک جانبه و چند جانبه از دیگر بخش‌های باقی مانده‌ از برجام است.

وی خاطرنشان کرد: بدون برجام برای اثبات عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش باید میلیون‌ها دلار هزینه می شد. هیچ کشوری را سراغ نداریم که بدون جنگ یا فروپاشی از ذیل فصل هفت شورای امنیت خارج شده باشد. از طرفی در سایه برجام دستاوردهای بزرگ هسته‌ای نیز به دست آمد که امروز دشمنان ما آرزوی نابود کردن آن را دارند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه امروز برجام موضوعی چالشی در آمریکا شده است، ‌افزود: برای آنچه که بدست آوردیم باید به نظرات و واکنش‌های بدخواهان ایران نگاه کنیم. همچنین برای درک بیشتر آثار برجام باید به سخنان ترامپ دقت کرد که خروج از برجام را بزرگترین خدمت به رژیم اسرائیل عنوان کرده است.

ربیعی تصریح کرد: البته برجام به دلیل تخطی آمریکا نتوانست انتظارات مردم را برآورده کند، اما هنوز ارزش یک ابتکار چند جانبه دیپلماتیک که آمریکا از آن سرافکنده و ایران از آن سربلند بیرون آمده است را دارد.

وی ادامه داد:‌ در آینده آمریکا راهی ندارد جز ‌اینکه هر فرد دیگری که در کاخ سفید حضور یافت و برای اینکه در فضای بین الملل اعتبار خود را بدست آورد، ‌ به میزی که آن را ترک کرده، ‌ بازگردد.

تصمیمات مهم بورسی دولت؛ دستگاه‌ها مکلف به افزایش سهام شرکت‌های تابعه در بازار سرمایه شدند

سخنگوی دولت در ادامه از موافقت دولت با افزایش سهم شناور آزاد شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: به موجب این تصمیم همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند همکاری لازم را با وزارت اقتصاد و دارایی در افزایش سهم شناور آزاد حداقل به میزان ۲۵ درصد شرکت‌های تابعه اعم از شرکت‌های دولتی و شرکت نهادهای عمومی، سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، مطابق مقررات بورسی، در بازار سرمایه داشته باشند.

وی یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه هم مکلف شد ماهانه ۵ درصد از تخصیص بودجه دستگاه‌هایی را که متناسب با گزارش سازمان بورس اوراق بهادار نسبت به افزایش سهم شناور آزاد شرکت‌های مربوط‌شان اقدام نمی‌کنند، کاهش دهد. این بنای دولت هست تا با کوچک کردن خود سهم بیشتری از طریق بورس به مشارکت مردم در اقتصاد کشور بدهد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: هیات وزیران مصوبه دیگری هم در راستای تقویت و مدیریت عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه و تامین مالی داشت. در این راستا دولت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را با قید دوفوریت تصویب کرد تا به مجلس ارسال شود که امیدواریم به سرعت تصویب شود.

ربیعی با بیان اینکه حمایت از بورس کماکان در دستورکار دولت است، اظهارداشت: این موضوع هفته گذشته هم بخشی از جلسات دولت را به خود اختصاص داد. اقدامات بورسی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داد آثار مثبتی داشت و سرمایه بانک رفاه کارگران، ۵ هزار میلیارد تومان از این محل افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: این امر موجب شد ظرفیت پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه به بازنشستگان کارگری کشور، از ۲۰۰ میلیارد تومان به دو هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان افزایش یابد. این بدین معناست که در ۱۳۹۹، به اندازه ۱۵ سال گذشته وام قرض‌الحسنه بدون ضامن به بازنشستگان پرداخت خواهد شد. ضمن اینکه دولت هم ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت کرد.

سخنگوی دولت بیان داشت: همانگونه که در جلسات قبل سخنگویی هم اعلام کرده بودم، پیش‌بینی کرده بودم که حقوق بازنشستگان نزدیک به خواسته بازنشستگان خواهد شد، که خوشبختانه امروز شاهد هستیم افرادی که ۳۰ سال سابقه کار دارند و در ماه‌های گذشته یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان حقوق می‌گرفتند، این مبلغ به دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با تشریح تصمیمات دیگر دولت گفت: یک تصمیم جدید هم اتخاذ شد و آن اینکه برای افراد با سابقه ۳۰ سال به بالا پرداختی نداشتیم الان ۳۵ سال ‌هم پرداخت‌هایشان افزایش خواهد یافت و آنهایی که ۵ سال بیشتر از ۳۰ سال بیمه پرداخت کرده‌اند این انصاف و عدالت را با توجه به سابقه کار بیشترشان، محقق می‌کند و بر این اساس حداقل دریافتی‌شان آنها هم ۳ میلیون تومان شد.

اعطای مسکن به ایثارگران تا پایان دولت

ربیعی عنوان کرد: براساس مصوبه دولت و تاکید رییس جمهور، جامعه ایثارگری هم تا پایان دولت، مطالبات خودش را دریافت خواهد کرد و یک کارگروه کارشناسی با ریاست سازمان برنامه و بودجه و بنیاد شهید و ستادکل نیروهای مسلح تشکیل شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مطالبات و معوقات هم در نیمه دوم سال ۹۹ به طور کامل پرداخت خواهد شد، گفت: تصمیمات خوبی برای تامین مسکن ۲۰ هزار نفر اعضای جامعه ایثارگری اتخاذ و تفاهم‌نامه آن با وزارت راه و شهرسازی امضا شد زمین‌های آن تامین شده است و امیدواریم با اهتمامی که صورت خواهد گرفت، بتوانیم تا پایان دولت این واحدهای مسکونی را به خانواده ایثارگران تقدیم کنیم.

قدرت اول علمی در منطقه هستیم

سخنگوی دولت در ادامه از جایگاه و رتبه علمی کشور گفت و افزود: خوشبختانه همچنان ما قدرت اول علمی در منطقه هستیم امسال هم رتبه علمی ما بهبود کرده است و بیش از ۸ درصد هم رشد داشتیم و در ارائه مقالات علمی هم در رتبه پانزدهم جهان قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش رتبه‌های ما عمدتا در علوم پایه و فنی است که به معنای تحقیقات و پژوهش که پایه‌های ظرفیت‌ساز برای رشد و توسعه کشور است و نشان می‌دهد با وجود تحریم و سختی‌هایی که برای ارتباطات علمی دنیا وجود دارد توانستیم رشد کنیم و در شرایط لزوم منابع انسانی و دانش همانند فنر جهشی، کشور را متحول خواهد کرد.

ماسک نزدن در اجتماعات، علت اصلی شیوع کرونا است

سخنگوی دولت کرونا را همچنان مساله اصلی دولت دانست و تاکید کرد: عدم استفاده از ماسک و حضور در تجمعات عامل اصلی گسترش شیوع و ابتلاء به بیماری کرونا است؛ تمام گزارش‌ها حاکی از نزدن ماسک و عدم رعایت فاصله گذاری در اجتماعات است که به ناچار تصمیم‌های سخت‌تری در این زمینه اتخاذ خواهد شد.

ربیعی تصریح کرد: ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت که به علت شیوع کرونا شهرهای کشور را شهر به شهر بررسی و مطالعه شود، شهرهایی که فعلا سفید ارزیابی شدند برنامه مراقبت بیشتر و سخت‌گیری تمهیداتی اندیشیده خواهد شد.

کارگروه مرکزی نظارت بر اجرای پروتکل‌ها زیر نظر وزیر کشور تشکیل می‌شود

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با تاکید بر ضروت رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: از هر گونه برگزاری اجتماعات اعم از مراسم‌های شادی، عزاداری، برنامه‌های علمی و مذهبی جلوگیری می‌شود. یک کارگروه مرکزی نظارت بر اجرای پروتکل‌ها زیر نظر وزیر کشور تشکیل شده است و به تناسب صنوف و بخش‌های مختلف، کارگروه‌های نظارت تشکیل می‌شود.

سخنگوی دولت بیان کرد: نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه اصناف، به اتحادیه‌ها و در ادارات به سازمان امور اداری واستخدامی سپرده شد و در بخش‌های تولیدی هم این مسئولیت را وزارت بهداشت، درمان و آمورزش پزشکی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دنبال خواهند کرد.

ربیعی با بیان این که «با تخلفات اصناف در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برخورد می‌شود» افزود: مراکزی که اصول بهداشتی ابلاغی را رعایت نمی‌کنند در مرحله اول اخطار گرفته و در صورت تکرار پلمپ می‌شوند.

‌ایران و سوریه دارای مناسبات ویژه ‌علیه تروریسم هستند

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت و پیام توافق نظامی جامع بین ایران و سوریه که در جریان سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح به سوریه منعقد شد، گفت: ما همواره اعلام کرده ایم که ایران و سوریه دارای مناسبات ویژه هستند طی سال‌ها نبرد مشترک که با تروریسم و مداخله خارجی داشتیم ارتباط ما با سوریه استحکام بیشتری گرفته است.

ربیعی افزود: اعتقاد داریم که جنگ علیه تروریسم هنوز به پایان نرسیده و بدون سرعت بخشیدن به تقویت نظامی جبهه مقاومت در برابر تروریستها و البته در کنار آن شتاب دادن به آشتی ملی در سوریه، تثبیت دستاوردهای سیاسی کمتر به وقوع خواهد پیوست و امکان بازگشت تروریست‌ها وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: همین نگرانی مشوق همکاری‌های نظامی ایران و سوریه است که اخیراً در جریان سفر سردار سرلشکر باقری به دمشق به مراحل خوبی رسید؛ سردار باقری در این سفر ملاقات‌هایی با رئیس جمهور و سایر مقامات عالی سوریه انجام دادند که مهمترین بخش سفر امضای توافقنامه همه‌جانبه همکاری‌های نظامی و امنیتی بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به تجربه همکاری های دیرین در زمان جنگ صدام علیه ایران با مرحوم حافظ اسد، گفت: در زمان جنگ تحمیلی سوریه از کشورهایی بود که همکاری خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است

سخنگوی دولت درباره ابعاد این توافقنامه گفت: این توافقنامه در حوزه‌های نظامی، امنیتی، آموزشی و فنی است سردار باقری گفت و گوهایی با مقامات سوری درباره پیگیری همکاری‌های اقتصادی داشتند؛ ایجاد امکان برای حضور شرکت‌ها و ظرفیت‌های فنی و تخصصی نیروهای مسلح در دوران بازسازی سوریه از دیگر موضوعات مورد بحث بوده است.

ربیعی همچنین گفت: ما برای تقویت سامانه سامانه پدافندی سوریه با استفاده از تجهیزات تولید شده ایرانی برای مقابله با تهدیدات هوایی احتمالی اعلام آمادگی کردیم که بررسی و تفاهم صورت گیرد، البته در کنار این سفر سردار باقری از نیروهای مستشاری ایران که در کنار ارتش سوریه قرار دارند بازدید کردند و نظرات آنها را استماع کردند.

تعلل صندوق بین المللی پول توجیه ندارد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره درخواست وام ۵۰ میلیون دلاری ایران از بانک جهانی گفت: ما حق خود می دانیم که از همه نهادهای بین المللی که حق عضویت آنها را پرداخت کرده و حضور داشته‌ایم در شرایط نیاز درخواست وام کنیم؛ وزارت بهداشت تصویب کرد که ۵۰ میلیون دلار وام از بانک جهانی دریافت کنیم که این مبلغ از سوی بانک جهانی به سازمان جهانی بهداشت پرداخت شود و این سازمان اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را خریداری و برای ما ارسال کند؛ اقدامات نهایی از جنبه تشریفات اداری آن نهایی شده و اقدامات اجرایی آن باقی مانده است.

وی با بیان اینکه درخواست پنج میلیارد دلار وام از این صندوق داشته ایم، گفت: بانک مرکزی پیگیری‌های لازم را انجام داده است، گزارش‌های کارشناسی در این باره به مقامات صندوق ارائه شده و پیش از این رئیس کل بانک مرکزی گفته بود که منتظر طرح موضوع در هیئت مدیره صندوق هستیم.

ربیعی با اشاره به اینکه تعلل بیش از این توسط مدیریت صندوق توجیه ندارد، گفت: به نظر می‌رسد آمریکا در این زمینه نقش آفرینی می‌کند. اما اهمیت مبارزه با کرونا به اندازه‌ای است که هرگونه کارشکنی مدیریت صندوق و آمریکا در حقیقت یک عمل آشکار غیرانسانی محسوب می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این وام را برای اقلام دارویی درمانی نیاز داریم، گفت: فشار آمریکا نوع جنایت علیه بشریت هم است و امیدوار هستیم صندوق بین‌المللی پول شائبه برخورد سیاسی با این مسئله انسان دوستانه را از بین برده و هرچه سریعتر مراحل پرداخت آن را فراهم کند.

اقدام کره را غیر دوستانه و خلاف موازین چندین دهه تجارت دو کشور می‌دانیم

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری درباره آخرین وضعیت اموال بلوکه ایران در کره جنوبی و اقدامات انجام شده برای بازگردانده شدن این اموال، گفت : ۸ میلیارد دلار از منابع ایران در این کشور بلوکه است که این رقم در شرایط فعلی برای ما مهم است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه رفتار دولت کره جنوبی در این شرایط غیرقابل درک است، گفت: دولت کره جنوبی در حالی پاسخ لازمی ارائه نمی دهد که به لحاظ حقوقی و قانونی، منعی برای این کشور برای بازگرداندن پول به مردم ایران وجود ندارد و معلوم نیست چرا دولت کره جنوبی با تسلیم شدن به فشارهای آمریکا حاضر شد روابط خود با دولت ایران را به طور بی‌سابقه ای به مخاطره بیندازد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این فقط دولت ایران نیست که از رفتار دولت کره ناراحت است، تصریح کرد: امروز مردم و افکار عمومی دیدگاه خوبی نسبت به این اقدام دولت کره جنوبی ندارند. ما به هیچ وجه خواستار تنش بین دو کشور نیستیم اما این اقدام کره را غیردوستانه، مخرب و خلاف موازین در طول چندین دهه تجارت دو کشور می دانیم.

ربیعی ابراز امیدواری کرد مقامات کره جنوبی پیش از آنکه دیر شود و تاثیری بر بازنگری در روابط بلندمدت دو کشور بگذارد، اقدامی انجام دهند.

سخنگوی دولت درباره واکنش و اقدامات رسمی جمهوری اسلامی ایران برای استرداد اموال خود، گفت: در مراجع ذیصلاح بین المللی درحال پیگیری هستیم. درصورتی که این اقدام سئول ادامه یابد قطعا اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد.

وی از تشکیل کمیته ای در وزارت خارجه و وزارتخانه‌های ذیربط برای پیگیری این موضوع خبرداد و گفت:امیدوارم کره از اخلاق در تجارت تبعیت کند و بدهی های خود به ملت ایران را پرداخت کند.

مبادلات تجاری ایران و ونزوئلا مانند سایر کشورها است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره روابط تجاری ایران با ونزوئلا گفت: از مصاحبه من با یک نشریه خارجی سوءتفسیری صورت گرفت، اصولا موضوع و کمک به ونزوئلا مطرح نبوده است و اساسا از سمت ونزوئلا از ما کمکی درخواست نشده و چنین موضوعی مطرح نبوده است.

ربیعی اضافه کرد: آنچه در روابط تجاری ایران و و ونزوئلا مطرح است مانند روابط ومبادلات تجاری با سایر کشورها است؛ با کشورهای مختلف جهان روابط تجاری داریم که روابط با ونزوئلا هم به همین منوال است.

وی یادآورشد: قواعد و مقررات تجاری میان ایران و ونزوئلا وجود دارد که این مراودات بر همین اساس صورت می گیرد هر چند ممکن است این تبادلات به مردم این کشور برای مقابله با فشار تحریم یکجانبه آمریکا کمک کند و متقابل هم می تواند باشد، اما هدف ما برخورداری از مناسبات عادی تجاری دو کشور و منافع متقابل بوده است و تابعی از تصمیمات غیرقانونی آمریکا نخواهد بود.

سخنگوی دولت بیان کرد: به آمریکا آجازه نخواهیم داد روابط تجاری ما با هر کشوری دیگر از جمله ونزوئلا را به مساله‌ای غیرعادی و متاثر از تحریم‌های یکجانبه تبدیل کند.

ربیعی برای جلوگیری از سوءبرداشت‌ها تاکید کرد: تجارت ایران و ونزوئلا مستثنی از قواعد تجاری و بین المللی ایران با سایر کشورها نیست و دریافت بهای کالاهای صادراتی بر هم منوال حتما انجام خواهد شد.

کلاس درس در مناطق قرمز کرونا غیرحضوری است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره تعیین تکلیف دانش آموزان در ترم‌های آتی در سال تحصیلی آینده با توجه وضعیت کرونا گفت: بر اساس آخرین تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا شروع سال تحصیلی ۱۵ شهریور ماه ۹۹ است، که تغییری نکرده است، برای اجرای این تصمیم شکل و کیفیت برگزاری کلاس‌ها در سه سناریو در وضعیت‌های قرمز، زرد و سفید کرونایی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت بیان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی در وضعیت قرمز قطعا به صورت غیرحضوری خواهد بود، در وضعیت زرد به صورت ترکیبی حضوری و غیر حضوری می‌تواند باشد که البته باید پروتکل‌های بهداشتی کاملا رعایت شود.

وی افزود: در وضعیت زرد و در روش ترکیبی نیمی از دانش آموزان در روزهای فرد و نیمی دیگر در روزهای زوج سر کلاس می‌روند و در روزهایی که در کلاس حضور ندارند به صورت غیر حضوری به آنها آموزش ارائه خواهد شد

ربیعی گفت: وزارت آموزش و پرورش با دقت تمام در این زمینه بررسی کرده و پیش‌بینی های لازم را انجام داده تا کمترین دغدغه و نگرانی هم برای خانواده‌ها ایجاد نشود.

سخنگوی دولت همچنین گفت: سامانه شاد یکی از کارهای موفق جمهوری اسلامی ایران است که میلیون‌ها نفر در این شبکه حضور دارند و در آینده هم این شبکه تقویت خواهد شد.

بانک مرکزی درحال بررسی منابع و شرایط وام ودیعه مسکن مستاجران است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوال ایرنا درباره شرایط و زمان پرداخت ودیعه مسکن به مستاجران هم گفت: اصل این موضوع در ستاد ملی کرونا مورد تفاهم قرار گرفت؛ منتهی اینکه منابع بانکی آن به چه صورت و با چه درصدی و با چه نرخی به متقاضیان پرداخت شود، در حال بررسی است. اصل بر این است که به مستاجران پولی پرداخت شود تا به صاحب‌خانه داده شود و قسط آن را ماهانه دریافت کنند.

ربیعی با بیان اینکه بانک مرکزی در حال بررسی ابعاد این تصمیم است که این ودیعه فشاری به نقدینگی در جامعه نیاورد، گفت: تصمیم نهایی نیاز به بررسی‌های بانک مرکزی دارد که بدون افزایش نقدینگی در جامعه منابع این ودیعه تامین شود. امیدواریم زودتر به نتیجه برسند تا در این شرایط فعلی به داد مستاجران برسیم.

۸میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی در سال ۹۹ پیش‌بینی شده است

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره همفکری دولت و مجلس تامین و تخصیص ارز کالاهای اساسی گفت:‌ وزیران اقتصادی بنا به دعوت به مجلس می‌روند، اما تامین ارز وظیفه دولت است.

سخنگوی دولت با اشاره به تمهیدات دولت در زمینه تامین ارز کالاهای اساسی گفت: دولت ۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در سال ۹۹ پیش بینی کرده است که باید تامین شود؛ در حقیقت اولویت نخست بانک مرکزی تامین ارز و اختصاص آن به کالاهای اساسی است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: روز گذشته در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور سران قوا تشکیل شد، روسای کمییسون‌ها اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

به گفته سخنگوی دولت، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رییس جمهوری مسئولیت دارند در ستاد هماهنگی جلسات مشترکی را تشکیل دهند که نمایندگان قوای دیگر هم حضور دارند که طرح‌های دولت در این زمینه ارائه می‌شود و اگر نقطه نظراتی دارند می‌توانند آن را ارائه کنند.

کمیته ویژه‌ای برای تعامل دولت و مجلس تشکیل نشده است‌

ربیعی درباره انتشار اخباری مبنی بر تشکیل کمیته هماهنگی دولت و قوا به ریاست معاون اول رییس جمهوری گفت: رهبر معظم انقلاب در شیوه ای گفتمانی و بیانی، تعامل مجلس و دولت را تبیین کردند که گلایه ما نیز از الفاظی بود که در مجلس به کار برده شد که البته محدود بود و آن نوع قضاوت‌ها وجدان جمعی مجلس نبود و امیدوارم پس از این شاهد این برخوردها نباشیم، زیرا باعث تفسیرهای متفاوتی هم شد.

سخنگوی دولت افزود:‌ یک ستاد اقتصاد مقاومتی وجود دارد که مسئولیت آن با «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری است و نمایندگان هر سه قوه در آن حضور دارند؛ از طرفی یک ستاد مبارزه با فساد هم وجود دارد که نمایندگان هر سه قوه در آن حضور دارند و به طوری طبیعی جلسات آن تشکیل می‌شود.

وی بیان کرد: برای اینکه دولت روابط خود با قوا را چگونه تنظیم کند و چگونه هم افزایی ایجاد شود، کمیته‌هایی تشکیل می‌شود و وزارتخانه‌های مختلف لوایح پیشنهادی مورد نیاز را در آن کمیته‌ها جمع آوری می‌کنند و اولویت‌ها مشخص می‌شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اظهار داشت: این که کارویژه و کمیته خاصی میان مجلس و دولت تشکیل شده باشد؛ تاکنون موردی نشنیدم، اما اینکه چگونه کار مشترک صورت بگیرد به طور طبیعی آقای جهانگیری جلسات مورد نظر را برگزار می‌کنند.

وی درباره واکنش آقای روحانی به سوال از رییس جمهوری و اینکه آیا معاون پارلمانی این موضوع را با هیات رییسه مجلس مطرح و پیگیری کرده است، گفت: معاون پارلمانی رییس جمهوری در این خصوص با رییس مجلس و هیات رییسه و اعضای مهم مجلس دیدارهایی داشته‌اند.

سخنگوی دولت افزود: تعاملات دولت و مجلس در حال سامان گرفتن است و در این خصوص ما جلساتی که چگونه این تعامل را به بهترین وضع سامان دهیم داشته‌ایم. با برنامه ریزی که صورت می‌گیرد و با بیانات رهبر معظم انقلاب که چارچوب‌هایی را برای تعامل بیان کردند انشاء الله تعامل رو به مثبتی در پیش رو خواهیم داشت.

ربیعی با بیان این که هم افزایی قوا یک اصل برای دولت است، ادامه داد: بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس و از طرف دیگر جلسه روز گذشته که قوا با یکدیگر داشتند، فصل نوینی درهم افزایی بین قوا ایجاد شد، البته ما سوال را حق مجلس می دانیم. در این زمینه هیچ تردیدی نیست و نمایندگان باید به قوت از هر ظرفیتی که دارند، استفاده کنند. اما من درباره استیضاح چیزی نشنیدم و اگر هم موردی باشد یک اظهار نظر شخصی است.

وی تصریح کرد: بعید می‌دانم که مدنظر مجلس طرح مسئله استیضاح باشد. به نظر ما باید روال طرح سوال طی شود، مفاهمه‌ها صورت گیرد و وزرا صحبت کنند و فکر می‌کنیم که نیاز به این اقدامات پیش نخواهد آمد.

سخنگوی دولت درباره اظهار نظر رییس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه دولت در شیوع دوباره کرونا ۷۰ درصد مقصر است، گفت: من ایشان را ندیدم و این حرف‌ها به نظر ما کلی گویی است و معلوم نیست شاخص اندازه گیری آقای هاشمی برای اعلام این ۷۰، ۳۰ درصد چه بوده است به هر صورت باید براساس شاخصی اندازه گیری شود که من اطلاعی از آن ندارم و قضاوتی هم در مورد صحبت های ایشان ندارم.

وی افزود: بارها اعلام کردم و در جلسه ستاد کرونا هم مکرر از سوی رییس جمهور اعلام شده است که ما اساسا در وضعیت عادی نیستیم و هیچ کس هم نگفته که وضعیت عادی است. خواهش من از دوستان رسانه ای این است که دوگانه سازی عادی‌سازی - تعطیلی درست نکنند. یعنی نگویید که دولت اگر تعطیل نمی کند پس یعنی وضع را عادی شمرده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما معتقدیم وضعیت غیر عادی است اما نمی خواهیم تعطیل کنیم، تعطیلی برای جایی است که احساس کنیم وضع قرمز باشد. می‌بینید که اقتصادهای بزرگ دنیا در مواجهه با کرونا زمین خوردند و با بیش از ۳ میلیون بیکار مواجه بودیم.

ربیعی گفت: به نظر من دولت در مجموع تصمیمات غلطی در مواجهه با کرونا نگرفته است، آنجایی ما دچار مشکل شدیم که به یکباره در جامعه شورش روانی پیدا شد و مردم خسته شدند به نوعی شورش خستگی بود. عادی سازی به صورت انگاره عمومی شکل گرفت در حالی که ما در ستاد در این جهت حرکت نکردیم و اساسا این دوگانه را دوگانه درستی نمی‌دانیم.

وی تاکید کرد: چشم اندازی برای کرونا وجود ندارد و هیچ کارشناسی به ما چشم اندازی در این خصوص نداده است. خطر مرگ و میر هم وجود دارد. به جای دوگانه تعطیلی - عادی سازی همه به سمتی برویم که رعایت اصول مقابله کارآمد با کرونا را تجربه کنیم.

نیازمند صادرکنندگان قوی هستیم/ اتکا به تولید داخلی ما را از وابستگی به نفت رها می‌کند

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره بازگشت ارزهای صادراتی اظهار داشت: اینکه یک عده‌ای ارز را برنگرداند نباید دلیل شود که ما امروز همه صادرکنندگان را زیر سوال ببریم. معتقد هستم امروز صادرکنندگان ما در خط مقدم اقتصادی قرار دارند و به کشور کمک می‌کند. تحریم و زندگی اقتصادی بدون نفت فقط با صادرکنندگان قوی ممکن خواهد بود. ما نیازمند این هستیم که صادرکنندگان قوی در کشور داشته باشیم.

سخنگوی دولت افزود: اگر می‌خواهیم زندگی اقتصادی‌ ما را بدون نفت تجربه کنیم، باید به تولید داخلی خودمان متکی شویم. افزایش تولید داخلی و صادرکننده‌های قوی، راه برون رفت ما از فشارهای آمریکا است. بنابراین صادرکنندگان ما که غالباً از افراد خوشنام و دلسوز کشور هستند.

ربیعی عنوان کرد: بحث ما درباره افرادی است که کارت‌های یکبار مصرف و کارت‌های جاهای مختلف را گرفته‌اند که این افراد امروز در فشار اقتصادی دولت، ارزهای خودشان را برنمی‌گردانند.

وی خاطرنشان کرد: تابه‌حال هیچ‌وقت تفاوت قیمت ارز آنچنانی وجود نداشت و این صادرات از سال‌های گذشته این صورت می گرفته و یک روال طبیعی بوده است ما ۷۰- ۸۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و درآمدارزی نفتی کشور پاسخگوی نیازهای ما بوده است و هر کسی می‌توانسته صادرات بیشتری انجام دهد منعی در کشور نداشته است و ما، الان با تحریم مواجه شدیم.

ربیعی تصریح کرد: امروز در جلسه صبح ستاد اقتصادی دولت تصمیمات خوبی در مورد تامین ارز برای مواد اولیه کارخانه‌ها اتخاذ شده است که تامین ارز سرعت بیشتری پیدا کند چرا که وقتی ارز کارخانه‌ها تامین شود، تولید داخل بیشتر خواهد شد و بخشی از این تولید داخل منجر به صادرات خواهد شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: گمرک جمهوری اسلامی ایران همانطور که در برنامه‌اش وجود دارد، تعهد برگشت ارز را از همه صادرکنندگان اخذ کرده است. قطعا این صادرکنندگان با محرومیت روبرو خواهند شد و کارت‌های آنها نیز باطل و از گردنه خارج می‌شوند. یک عده‌ای سوء استفاده‌گر، از کارت‌های افراد عادی که می‌توانستند کارت بازرگانی دریافت کنند، استفاده کرده‌اند. چرا که در آن زمان شرایط، شرایط سهلی بوده ولی الان در شرایط دقت بیشتری صورت گرفته است.

ربیعی گفت: دیروز هم در ستاد اقتصادی سران قوا این موضوع بحث شد و اتفاقا تفکیکی میان صادرکنندگان خوب و دادن پاداش به آنها در نظر گرفته شد. امروز صبح هم تصمیم گرفته شد که مهلت برگشت ارز صادراتی از سه تا چهار ماه بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی هم که ظرف سه ماه ارز صادراتی خود را تحویل دهند، ۱۰ درصد معافیت بازگشت ارز خودشان را خواهند داشت و این یک سیاست تشویقی است که امروز برای این افراد در نظر گرفته شد. کمیته‌ای هم که در وزارت صمت است با حضور بانک مرکزی و نماینده قوه قضائیه، کار آن دسته افراد را پیگیری می‌کند.

سخنگوی دولت با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای تامین ارز خاطرنشان کرد: ما یک دسته سیاست‌ها و برنامه‌هایی را دنبال می‌کنیم که بتوانیم در شرایط تحریم، از این شوکی که الان برای کاهش ارز وارد شده، در ماه‌های آینده خودمان را خارج کنیم.

ربیعی در رابطه با بازگشت ارز صادراتی و اینکه چه میزان از این ارز صادراتی بازگشته است؟ اظهار داشت: عده ای ارز نیاوردند و این نباید دلیل شود که ما کل صادرکنندگان را زیر سوال ببریم. به عقیده من امروز صادرکنندگان ما در خط مقدم اقتصادی هستند و به کشور کمک می‌کنند. تحریم و زندگی اقتصادی بدون نفت فقط با صادرکنندگان قوی ممکن خواهد بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تاکید کرد: ما نیازمندیم صادرکنندگان قوی در کشور داشته باشیم و اگر می‌خواهیم زندگی بدون نفت تجربه کنیم باید زندگی اقتصادی خود را به تولید داخلی خود متکی کنیم. افزایش تولید داخلی و صادرکنندگان قوی راه برون رفت ما از فشارهای آمریکا است.

وی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان ما غالبا از افراد خوشنام و دلسوز هستند، گفت: بحث ما در مورد افرادی است که کارت‌های یکبار مصرف و کارت‌های جای های مختلف را گرفتند و امروز در شرایط فشار اقتصادی ارزها را بر نمی‌گردانند.

سخنگوی دولت گفت: هیچ وقت تفاوت قیمت ارز آنچنانی وجود نداشته و ما ۷۰ یا ۸۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و این درآمد ارزی نفتی کشور پاسخگوی نیازهای ما بوده است و هرکسی می‌توانست صادرات بیشتر کند منعی نداشته است اما اکنون به تحریم خوردیم.

ربیعی یادآورشد: امروز در ستاد اقتصادی دولت در مورد تامین ارز برای مواد اولیه کارخانه‌ها تصمیمات خوبی گرفته شد. بر اساس این تصمیم ارز کارخانه‌ها و به تبع آن تولید داخلی افزایش می‌یابد که بخشی از آن به صادرات منجر خواهد شد. گمرک ایران هم معمولاً تعهد برگشت ارز را از تمام صادرکنندگان اخذ کرده است اما چیزی که مطرح است اینها با محدودیت روبرو می شوند و کارت‌هایشان باطل می‌شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآور شد: عده‌ای از کارت‌های بازرگانی افراد عادی سوءاستفاده کردند که لازم است در این شرایط دقت شود که این روند دیگر ادامه نداشته باشد.

سخنگوی دولت گفت: در جلسه سران قوا در روز گذشته هم در مورد این موضوع بحث شد و امروز صبح هم تصمیم گرفته شد که مهلت برگشت ارز صادراتی به ۴ ماه برگردد و افرادی که ظرف سه ماه تحویل دهند، ۱۰ درصد معافیت بازگشت ارز خود را خواهد داشت و سیاست تشویقی در نظر گرفته شد.

وی در پاسخ سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا دولت برای عدم بازگشت ارز توسط صادرکنندگان تمهیدی نداشته و الان دچار مشکل شده است؟ گفت: تحریم یک واقعیت است. قرار بود با تحریم اقتصاد ایران را فروبپاشد، این اعترافات بولتون و نوشته‌هایشان است که قرار بوده با تحریم اقتصاد ایران را فرو بپاشند و بعد ایران دچار فروپاشی شود که بالاخره اینها تاثیر می‌گذارد و این تاثیر روی کاهش ارز آمده است.

ربیعی اضافه کرد: ارز دولتی و نفت ما خیلی کم شد اما خوشبختانه آقای زنگنه با تمهیداتی که اتخاذ کرده خبرهای خوشی می‌دهد که امیدوارم گشایش‌های خوبی در این زمینه ایجاد شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به بازگشایی مرزها اظهارداشت: امروز وزارت خارجه به ستاد اقتصادی تبدیل شده و صادرات ما به وضع طبیعی برگشته است. آثار کرونا برای بسته شدن مرزها که از بین رفت ما به سرعت داوطلب شدیم و پروتکل‌های مرزی امضا کردیم و مرزها را باز کردیم.

سخنگوی دولت با اشاره به ممنوعیت اختصاص ارز برای۲ هزار و ۲۰۰ قلم کالا گفت: هیچ چیزی نباید مانع از افزایش توان تولید داخل شود. برخی حوزه‌ها و استان‌ها تبدیل به کارخانه‌های بزرگ شده‌اند؛ به طور قطع تولید داخلی باعث افزایش ظرفیت صادراتی خواهد شد و به ما کمک خواهد کرد.

ربیعی ادامه داد: مشکلات ارزی را با برخی کشورها حل کردیم و بخشی از ارزها در حال بازگشت به کشور است که اگر این ارزها به کشور برگردد ما امسال را بدون مشکل ارز عبور خواهیم کرد.

وی با بیان این که عرضه در بازار ارز را افزایش خواهیم داد، گفت: البته منظور از بازار فردوسی نیست و این افزایش برای رفع نیازها و مواد اولیه است؛ ما هم مثل همه نگران شرایط دشوار تاثیر ارز بر روی کالاها هستیم اما متاسفانه برخی کالاهای خود را نگه داشته‌اند و انتظار ارزی ایجاد می‌کنند.

سخنگوی دولت افزود: چرا برخی رسانه‌ها تیتر می زنند که دلار به سوی ۵۰ هزار تومان می‌رود؟ این چه مشکلی را از کشور حل می‌کند؟ اگر یک پیش بینی اقتصادی شاذ دارید چرا آن را به تیتر یک تبدیل می‌کنید؟

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: در جلسه سران سه قوه بحث اصلی بر سر کنترل قیمت ارز بود و قرار شد مجلس و قوه قضاییه به موضوع ورود کنند و مواردی را هم دولت تمهید کرده برای اینکه بازار را کنترل کند.

وی با بیان اینکه ما از این بحران عبور خواهیم کرد، گفت: از مردم به خاطر فشارهای آمریکا که وضع دشواری برای کشور درست کرده است، عذرخواهی می‌کنیم.

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
1
1
سلام. اخر چطور یک نماینده نمی داند دار این همه جامعه دارای بحران وفشار ودرتنگنا ست.والان نیازبه وحدت همگانی ست ودست به چنین رفتارهایی میزند بجای اینکه باری ازمشکلات را باهمکاری وهمفکری بردارند اینچنین رفتارکرده ورسانه ها هم رصد میکنند وسو استفاده
زنده باد رهبری که بعضی رفتارها را اصلاح میکند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
0
0
منظور حمایت از شرکت های زیان ده دولتی هستند که در خارج از تایم اصلی بازار معامله میشن و با دستکاری و سفته بازی دارند چند صد درصد رشد می کنند تا بندازن به مردم بدبخت بیچاره
نظرات بینندگان