arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۲۴ تير ۱۳۹۹

پلیس فتا هشدار داد؛ سوءاستفاده از کاربران با ترفند تهدید و ترساندن

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا هشدار داد، تهدید کردن و ترساندن کاربران نوجوان، به روشی برای سوءاستفاده و دسترسی به اطلاعات مهم و خصوصی آنها تبدیل شده و مجرمان سایبری با ارسال پیام‌های مختلف و تهدیدآمیز اقدام به سرقت اطلاعات مهم و به خصوص اطلاعات بانکی می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا هشدار داد، تهدید کردن و ترساندن کاربران نوجوان، به روشی برای سوءاستفاده و دسترسی به اطلاعات مهم و خصوصی آنها تبدیل شده و مجرمان سایبری با ارسال پیام‌های مختلف و تهدیدآمیز اقدام به سرقت اطلاعات مهم و به خصوص اطلاعات بانکی می‌کنند.

به گزارش  پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی‌محمد رجبی در تشریح این مطلب اظهار داشت: ترساندن، مزاحمت، تهدید یا تحت تأثیر قرار دادن کودکان و نوجوانان از جمله روش‌هایی است که برخی از سودجویان سایبری سعی می‌کنند از این طریق اهداف مجرمانه خود را عملی کرده و کاربران را ترغیب به انجام خواسته‌های خود کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: این افراد نقاط ضعف قربانیان خود را شناسایی کرده و بر این اساس با بهره بردن از شیوه‌های مختلف مهندسی اجتماعی به دنبال دسترسی به اطلاعات مهم و خصوصی قربانیان می‌باشند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا خاطر نشان کرد: از جمله روش‌هایی که مورد علاقه افراد سودجو قرار گرفته، راه‌اندازی چالش‌های مختلف است که وجه اشتراک تمامی آن‌ها، کسب اطلاعات اولیه از کاربران و در ادامه تهدید و اخاذی از قربانیان است.

وی ادامه داد: مجرمان سایبری اهداف سودجویانه خود را بر پایه تنهایی و ترس، عدم اعتماد به‌نفس و عدم همراهی والدین با فرزندان بنا کرده و فرزندان را ترغیب به همکاری می کنند.

سرهنگ رجبی بیان کرد: در روزهای اخیر شاهد انتشار اخباری مبنی بر هک کردن دستگاه‌های هوشمند کاربران توسط برخی از مجرمان سایبری می‌باشیم که این افراد با ارسال پیام‌هایی مزاحمت‌آمیز سعی دارند کاربران و طعمه‌های خود را تحریک کرده و آنان را مجبور به انجام خواسته‌های خود کنند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع تنها یک مزاحمت است، تأکید کرد: تنها راه‌حل مقابله با این‌گونه مزاحمت‌ها، آگاه‌سازی خانواده‌ها در خصوص مخاطرات فضای مجازی و آشنایی آن‌ها و کودکان با ترس‌افزارها و انواع اخاذی‌هاست. چون در این مورد، هدف ترساندن و در نهایت دریافت اطلاعات از کاربر است ، بنابراین کاربران گرامی با بلاک کردن این افراد می‌توانند آرامش خاطر خود و خانواده را تامین کنند .

این مقام انتظامی گفت: از طرفی به لحاظ علمی و عملی هک کردن از طریق شبکه‌های اجتماعی فقط در صورتی امکان‌پذیر است که از طریق لینک ارسالی، اپلیکیشن و یا اسکریپتی بر روی گوشی کاربر نصب شود تا به‌وسیله آن دسترسی به اکانت قربانی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود که در این صورت نیز کاربران با در نظر داشتن این نکته که برنامه‌های مورد نیاز خود را از طریق مارکت‌های معتبر دریافت کنند نه شبکه‌های اجتماعی، می‌توانند جلوی مجرمان را بگیرند.

سرهنگ رجبی توصیه کرد: والدین گرامی باید نسبت به نحوه ارتباط فرزندان خود با دیگران حساس و دقیق بوده و به ‌عنوان بهترین حامی و همراه فرزندان در فضای مجازی باشند.

وی ادامه داد: قدرت نه گفتن قابلیتی است که در بسیاری از مواقع انسان‌ها را از گرفتاری‌های گوناگون و سوءاستفاده‌های احتمالی نجات می‌دهد،بنابراین باید والدین نه گفتن را به فرزندان خود بیاموزند.

این مقام مسئول در توصیه به کودکان و نوجوانان نیز گفت: فرزندان باید بدانند بهترین راهنما برای آن‌ها والدینشان هستند و در این‌گونه موارد با راهنمایی و هدایت والدین خود در فضای مجازی فعالیت کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در انتها به سایت پلیس فتا به‌ عنوان مرجعی برای دریافت آموزش‌های سایبری اشاره کرد و گفت: هم‌وطنان گرامی با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش آموزش، مطالب آموزشی موردنیاز خود را دریافت کنند.

نظرات بینندگان