arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۹

دفاع وزیر راه از سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین/ اسلامی: سند راهبردی یک کار ارزشمند است

محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: سند راهبردی 25 ساله بین ایران و کشور چین یک سند راهبردی ارزشمند است، وقتی دو کشور می‌پذیرند نقشه راه بلندمدت داشته باشند به مفهوم آن است که به یافتن راه‌های همکاری طولانی فکر می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که سند راهبردی ایران و چین کار ارزشمندی است، گفت:وقتی مذاکره درباره اسناد آن به پایان رسید، دستگاه‌های مرتبط می‌توانند هر بخش مربوط به خود را به قرارداد تبدیل کنند.

به گزارش تسنیم، محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: سند راهبردی 25 ساله بین ایران و کشور چین یک سند راهبردی ارزشمند است، وقتی دو کشور می‌پذیرند نقشه راه بلندمدت داشته باشند به مفهوم آن است که به یافتن راه‌های همکاری طولانی فکر می‌کنند. این سند در حال مذاکره است و وقتی مذاکره درباره اسناد آن به پایان رسید، دستگاه‌های مرتبط می‌توانند هر بخش مربوط به خود را به قرارداد تبدیل کنند.

وی با اشاره به بهره برداری از مرکز جهادی پیشرفت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ایجاد مرکز جهادی پیشرفت دراین دوره یک ضرورت مهم برای همه دستگاه‌ها به شمار می رود که نیازمند استفاده حداکثری از منابع انسانی، تشکل‌های گوناگون و شرکت‌های دانش بنیان است. باید با احصا این دارایی‌ها و نگاه به آینده یک نقشه راه مطمئن را تصویر سازی کنیم و با استفاده از این نقشه راه حرکت رو به جلو را آغاز کنیم.

وی تصریح کرد: این مرکز با تکیه بر24 مساله اساسی در زمینه زیر ساخت‌ها، سامانه‌ها، شیوه‌ها و دستورالعمل‌ها و فناوری‌هایی که به کار گرفته می‌شود، می‌تواند در بستر زمان یک پیشرفت چشمگیر را برای راه آهن جمهوری اسلامی رقم بزند و از این طریق هم انگیزه خدمت کارکنان و هم جایگاه راه آهن را ترقی می‌دهد و هم رضایتمندی مردم را در قالب سفرها و یا جا به جایی بار فراهم می کند.

اسلامی ادامه داد: با مساعدت معاونت ریاست جمهوری و تعاملی که بین وزارت راه و شهرسازی و این معاونت وجود دارد در باقی سرفصل‌های حمل‌و‌نقل نیز با همین نگاه توسعه‌ای، تعامل یکپارچه و دو سویه را به صورت مستمر برقرار خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی بعد از امضای تفاهمنامه با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: یکی از مسایل حایز اهمیت برای پیشرفت باور توانستن و اعتماد به سرمایه‌های ملی به ویژه جوانان چه در داخل ساختار دولت و چه در مراکز علمی، پژوهشی و مراکز صنعتی و تولیدی است.

اسلامی با اشاره به این که امروز شاهد افتتاح مرکز جهادی پیشرفت راه آهن بودیم، تصریح کرد: هدف از راه اندازی این مرکز این است که شیوه‌های سنتی و رویه‌هایی که فاصله زیادی با به بهره وری دارد را کنار گذاشته و وارد دوره جدیدی شویم. دراین شرایط جدید هم سرمایه‌های انسانی هم سرمایه‌های دراختیار و هم فناوری های نوین و نوظهور موجود در عصر حاضر هر سه مورد توجه قرار می گیرد. در این مرکز نحوه بکارگیری و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها را در قالب یک برنامه دنبال می‌کنیم .همچنین چگونگی تغییر رویکردها، زیرساخت‌ها و جهت‌گیری‌های توسعه‌ای بر این اساس تعریف می شود تا بتوانیم سهم راه‌آهن را در حمل‌ونقل افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که نکته مهم دیگر سهم راه آهن در سفرها و جا‌به‌جایی بار و تاثیر آن در کاهش مخاطرات سفر در جاده است، ادامه داد: کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی از جمله اهدافی است که برای ما در برنامه تعریف شده است.

اسلامی با اشاره به امضای تفاهمنامه با وزارت نفت و نیز فرصتی که در ماده 12 وجود دارد گفت:مخاطرات سفرهای جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی حمل و نقل و نوسازی ناوگان ریلی از نتایج این تفاهم نامه هاست که در قالب ماده 12 قانون رفع موانع تولید و تبصره 18 قانون بودجه سال 98 از محل صرفه جویی مصرف سوخت به نتیجه می‌رسد و دستیابی به نوسازی دو هزار دستگاه انواع ناوگان ریلی از محل صرفه جویی سوخت از دیگر برنامه‌های راه آهن است.

اسلامی به گفته وی، اخیرا تفاهمنامه 8 هزار میلیارد تومانی با ایمیدرو برای ساخت راه آهن سنگان به بافق را امضا کردیم که با اجرای این راه‌آهن سرعت جابجایی بار در این مسیر به دو برابر می‌رسد. همچنین از دیگر اقدامات ما احیای ایده بندر خشک آپرین و تبدیل این منطقه به مرکز ملی لجستیک است

وی درباره سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی و احداث سیلوی 350 هزار تنی گفت: با اجرای این قرارداد، توزیع کالای اساسی از مبادی ورودی شامل بنادر و مزارع تا محل مصرف شامل کارخانه‌های آرد و دامپروری ها برای حمل خوراک دام و طیور به صورت مکانیزه انجام شده بدون دخالت دست است.

وی همچنین در خصوص نوسازی ناوگان جاده‌ای گفت: 5 خرداد امسال ثبت‌نام سامانه واردات کامیون شروع و تا 10 تیر ثبت‌نام‌ها انجام شد. سازمان راهداری با خودروسازان داخلی برای تولید کامیون با مشخصات مورد نظر راهداری صورت گرفته است. با بانک‌ها نیز مذاکره شده و موافقت کرده‌اند تا از محل ماده 12 قانون رفع موانع تولید و صرفه جویی در مصرف سوخت، مابه التفاوت یارانه نرخ سود تسهیلات بانکی مربوطه را دریافت کنند.

به گزارش تسنیم، مدیرعامل شرکت راه آهن نیز از تاسیس مرکز نوآوری راه‌آهن با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در آینده ای نزدیک خبر داد.

سعید رسولی در مراسم امضای تفاهمنامه شرکت راه آهن با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: امروز سند تفاهم و همکاری بین راه‌آهن و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید و همکاری‌های زیادی در حوزه‌های مختلف خط و ناوگان و ایستگاه، همچنین ارائه خدمات مطلوب به مردم با تکیه بر توان داخل و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان شکل می‌گیرد.

وی یادآور شد: پیش از این دو پروژه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام دادیم و به زودی با حمایت این معاونت مرکز نوآوری راه‌آهن احداث و تاسیس می‌شود. مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن که امروز افتتاح شد، محلی برای حل مسائل اصلی پیش روی توسعه کشور است.

نظرات بینندگان