arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۹

سايپا در مسير دانش بنيان شدن

28 ارديبهشت ماه سال پیش بود كه گروه خودروسازي سايپا پویش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو را براي نخستين بار در صنعت خودرو راه‌اندازی کرد تا از اين طريق بتواند درصد داخلي سازي قطعات و توليد خودرو را بالا ببرد و اثرات تحريم بر اين صنعت استراتژيك را به كمترين حد خود برساند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صنعت خودرو زماني مي تواند به توسعه دست پيدا كند كه در كنار مجموعه هاي دانش بنيان و نخبگان دانشگاهي قرار گيرد. اين باوري است كه گروه خودروسازي سايپا دارد و از سال گذشته با جديت آن را دنبال مي كند.

 28 ارديبهشت ماه سال پیش بود كه گروه خودروسازي سايپا پویش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو را براي نخستين بار در صنعت خودرو راه‌اندازی کرد تا از اين طريق بتواند درصد داخلي سازي قطعات و توليد خودرو را بالا ببرد و اثرات تحريم بر اين صنعت استراتژيك را به كمترين حد خود برساند.

براي اينكه، اين پويش ملي به سرانجام برسد و ديگر اين خودروساز معطل تامين قطعات از خارج كشور نباشد، 10 گام عملياتي براي داخلی‌سازی قطعات خودرو تعريف شد تا با همکاری مجموعه هاي دانش بنيان ها و نخبگان دانشگاه ها، اتفاقات بزرگ دیگری در گروه خودروسازي سايپا رقم بخورد.

 در پویش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو كه 14 ماه از عمر آن مي گذرد، قرار بود از توان و دانش پژوهشگران، نخبگان و دانشگاهیان کشور باهدف توسعه داخلی‌سازی قطعات خودرو، ساخت محصولات جدید و همچنین کاهش ارزبری در صنعت خودرو استفاده شود؛ طبق آخرين همكاري هاي مشترك و با هدف بومی‌سازي قطعات مورد نياز صنعت خودرو، گروه خودروي سايپا 48 قرارداد مشترك با مجموعه هاي دانش بنيان امضا كرده است كه اين امر براي صنعت خودرو رخدادي بزرگ تلقي مي شود.

همكاري با مجموعه هاي دانش بنيان و استفاده از توان علمي نخبگان دانشگاهي در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي و تبديل تحريم به فرصت است، بر اين اساس گروه خودروسازي سایپا از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی کشور دعوت کرده تا طرح‌ها و ایده‌های خود را به این مجموعه ارائه کنند تا توليدات مشترك بر پايه علم روز شكل بگيرد.

گروه سایپا طي اين مدت تلاش كرده تا شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت‌گران را به سمت تولید قطعات پیشرفته خودرویی سوق دهد تا در پي آن معضل عدم تجاري سازي برخي از خودروها به علت نبود قطعه جبران در قالب همكاري هاي مشترك، توليد خودروهاي جديد آغاز شود.

حمايت بي چون و چرا از دانش بنيان ها

سایپا به صورت رسمي از سال گذشته اعلام كرده از هرگونه پژوهش، طرح علمی و مطالعاتی و یا ایده ناب قابل اجرا در زمینه طراحی، کاربری و ساخت قطعات بامحور بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته خودرویی حمایت مي كند و در جهت بهره‌برداری از آن سرمايه گذاري مي كند.

سايپا براي آنكه استفاده از ظرفيت دانش بنيان ها، نخبگان دانشگاهي و قطعه سازان داخلي در توليد قطعات پيشرفته خودرو را عملياتي كند، در اولين قدم و در راستاي پويش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو، از سال گذشته نمايشگاه دائمي قطعات بومي سازي نشده را در شركت سازه گستر (كيلومتر 9 جاده مخصوص تهران) برپا كرد تا هر مجموعه اي كه تمايل داشته باشد بتواند پس از بازديد و مذاكره با مسولان اين بخش، نسبت به توليد قطعات و يا همكاري مشترك اقدام كند.

۸۶ پروژه ساخت داخل با قطعه سازان نهايي شد

يكي از اتفاق هاي كه از سال گذشته در صنعت خودرو شكل گرفت، ايجاد میز تخصصی تعمیق ساخت داخل است. در حال حاضر 4 ميز تخصصي برگزار شده و در پي آن قراردادهايی با قطعه سازان و مجموعه هاي توانمند امضا شده است كه بر اساس آن سايپا مي تواند درصد داخلي سازي محصولات خود را تا پايان سال جاري تا حد قابل توجهي افزايش دهد.

همچنین گروه خودروسازی سایپا تاکنون با حضور در چهار میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو مجموعا ۸۶ پروژه ساخت داخل را با قطعه سازان داخلی آغاز کرده است. از این تعداد، ۲۷ پروژه به تولید انبوه رسیده و ۵۹ پروژه دیگر نیز در دست اقدام است. علاوه بر آن، گروه خودروسازی سایپا در اجرای پویش ملی بومی سازی قطعات، همکاری در ۲۹ پروژه مشترک با وزارت دفاع برای تولید قطعاتی مانند ایموبلایزر، ECU  و سنسور اکسیژن را آغاز کرده است. اجرای ۳۰ پروژه همکاری با شرکت های دانش بنیان نیز از جمله اقدامات گروه خودروسازی سایپا در اجرای این پویش بوده است.

كيلومتر 9 جاده مخصوص در انتظار دانش بنيان ها

گام ديگري كه نارنجي پوشان جاده مخصوص براي كاهش اثرات تحريم و پويش ملي داخلي قطعات خودرو برداشتند، برگزاري نخستين سمپوزيوم ساخت بدنه خودرو باهمكاري دانشگاه صنعتي شريف بود. هدف از این سمپوزیوم علمی چگونگی ارتباط بیشتر میان دانشگاه و شرکت‌های تولید قطعات خودرو و استفاده بیشتر از نتایج این همکاری در راستای بومی‌سازی و افزایش کیفیت محصول بود. نخستین سمپوزیوم ساخت بدنه خودرو در واقع اولین گردهمایی کارشناسان، متخصصان، تصمیم‌گیران و علاقمندان در زمینه طراحی ساخت و تولید بدنه خودرو در کشور بود.

تفاهم نامه با تشکلِ تشکل های دانش بنیان

گام ديگري كه سايپا براي بومي سازي قطعات خودرو برداشت، امضاي تفاهم نامه همكاري با سازمان ملي كارآفريني بود که عملا تشکلی است که شکل گرفته تا زمینه هم افزائی و هماهنگی تشکل های دانش بنیان را فراهم آورد. بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌های بالقوه و بالفعل طرفين در توسعه نوآوری، فناوری و كارآفرينی، مشاركت در ترويج و شكل دهي زيست‌بوم نوآوری و فناوری، مشاركت در توسعه اقتصاد دانش‌بنيان با بهره گيری از ظرفيت‌ها و فرصت‌های گروه خودروسازی سايپا و تسهيل، استقرار و فعاليت شركت‌های دانش‌بنيان در سايپا با هدف افزايش داخلی‌سازی قطعات و توسعه محصولات جديد از محورهای اصلی اين تفاهم نامه است كه اكنون  به مرحله عملياتي نزديك شده است.

پاي دانشگاه هم به سايپا باز شد

محور ديگري كه گروه خودروسازي سايپا در مسير دانش بنيان شدن برداشته آغاز مذاكره با دانشگاه علم و صنعت بوده است. ابتداي تيرماه سال جاري مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و رئیس دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، در نشستی مشترک زمینه ‌های علمی و عملی دو مجموعه را برای توسعه همکاری‌ها بررسی کردند.

در این نشست، دو طرف برای انجام اقداماتی از جمله ایجاد دفتر مشترک توسعه همکاری ‌ها و تشکیل کارگروه ویژه ارتباط سایپا و دانشگاه علم و صنعت ایران، جذب نخبگان دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان مشاور مدیران سایپا، تست نهایی موتور «شاهین» در دانشگاه علم و صنعت ایران و حضور بیشتر و جدی ‌تر دانشگاه‌ ها در پروژه ‌های جدید سایپا به توافق رسیدند.

نخبگان ايراني در مسير ال 90 ايراني

گام ديگري كه در راستاي پويش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو صورت گرفته اين است كه از پلتفرم طراحی شده در پژوهشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت استفاده شود. بدين جهت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دانشگاه علم و صنعت و گروه خودروسازی سایپا در حال بررسی و پیگیری اين هستند كه پلتفرم طراحي شده كه بر مبنای پلتفرم پایه N90 است براي تولید داخلی L90 پياده سازي شود و سايپا بتواند L90 وطني را بسازد. اين موضوع 13 تيرماه در نشست راهبردی "جهش تولید علم و صنعت در گام دوم انقلاب" عنوان شد.
نظرات بینندگان