arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۱

افشاگری بی سابقه از جزئیات مذاکرات ایران و بازرسان آژانس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تابناک: انتشار جزئیاتی از روند آخرین دور مذاکرات ایران با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که چگونه مقامات این سازمان بین المللی به دنبال راضی نگه داشتن قدرت های بزرگ در موضوع پرونده هسته ای ایران هستند.

جزئیات اولیه منتشر شده مذاکرات ایران و غرب در ماه گذشته میلادی که توسط دیپلمات های غربی منتشر شد ، حاکی از این بود که ایران از همکاری با بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی سرباز زده است ، اما ارائه جزئیات دقیق این مذاکرات توسط نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خلاف این موضوع را نشان می دهد .

بر اساس این گزارش ، علی اصغر سلطانیه ، در روز های گذشته در وین جزئیات دقیق این مذاکرات را افشا کرده است . بر اساس این جزئیات ، ایران و آژانس در آخرین دور مذاکرات برای رسیدن به یک توافق جامع بسیار به هم نزدیک شده بودند ، اما به ناگاه بازرسان آژانس درخواست های جدیدی را مطرح کردند که پیش از این ایران به آن درخواست ها پاسخ داده و رضایت بازرسان را هم جلب کرده بود.

علاوه بر این در این جزئیات جدید منتشر شده نشان داده شده است که درخواست های بازرسان آژانس دقیقا بر خلاف موافقتنامه های قبلی ایران با آمانو مدیر کل آژانس بوده است . پیش از سفر آخر بازرسان به ایران دو طرف موافقت کرده بودند که بازرسی از مجتمع نظامی پارچین به بعد از رسیدن به توافق بین ایران و آژانس و اتفاقا پس از برگزاری جلسه شورای حکام در ماه مارس موکول شود که ناگاه در بین مذاکره بازرسان با ایران در تهران ، این درخواست مطرح و آمانو بلافاصله از بازرسان خواست که از ایران برگردند و سفر سه روزه خود نیمه کاره رها کنند .

سلطانیه برای اولین بار است که با ذکر جزئیات دقیق ، مفاد مذاکرات ایران با آژانس را منتشر می کرد ، جزئیاتی که تا پیش از این رسانه ای نشده بود. اما زمانی که برخی از مقامات آژانس و نمایندگان برخی دولت های عضو در مصاحبه های مطبوعاتی خود ایران را متهم به عدم همکاری با آژانس کردند ، نماینده ایران این جزئیات را در مصاحبه با یکی از رسانه ها در وین اعلام کرد.

جزئیات منتشر شده توسط سلطانیه از این حکایت دارد که آمانو احتمالا سیگنال هایی از آمریکا و یا برخی از دولت های قدرتمند عضو آژانس دریافت کرده است ، تا موضوع پارچین را در مذاکرات ، علی رغم توافقات پیشین مطرح سازد ، تا زمینه را برای محکومیت ایران در اجلاس شورای حکام فراهم کنند.

این در حالی است که در جلساتی که بین سلطانیه و معاون آژانس برگزار شده بود ، وی خواستار بازدید از پارچین در طول مذاکرات شده  بود که با استدلال هایی که سلطانیه ارائه کرده است ، توافق شده بود که بازدید از پارچین به بعد از برگزاری شورای حکام موکول شود. اما در حین مذاکرات بازرسان به اطلاع مقامات ایرانی می رسانند که آمانو از آنان خواسته است که از پارچین بازدید کنند و در صورتی که اجازه داده نشود ، ایران را ترک کننند.

علاوه بر این ایران از آژانس خواسته بود همه اطلاعاتی که آنان در اختیار دارند و بر اساس آن می گویند که ایران دارای برنامه نظامی هسته ای است را برای پاسخگویی در اختیار ایران قرار دهند و این از حقوق ایران بوده است ، اما مقامات آژانس این اطلاعات را به ایران منتقل نکرده و در نهایت آمانو ایران را به ایجاد محدودیت در کار آژانس متهم کرده است .

به نظر می رسد که به تدریج رسانه ها و افکار عمومی غرب نیز به این نتیجه رسیده است که گزارش های سازمان بین المللی انرژی اتمی درباره ایران بیشتر سیاست بازی است تا مسائل فنی و حقوقی . چندی پیش هم «رویترز » گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن آمده بود که سیاستمداران غربی می دانند که اولا ایران سلاح هسته ای ندارد ، دوما تصمیم به ساخت آن هم نگرفته است و سوما برای رسیدن به آن هم سالها فاصله دارد .

اما واقعیت این است که آنچه در دوره مدیر کلی« آمانو » بر آژانس می گذرد نه استقلال حرفه ای این سازمان است و نه نگاه فنی آن. رسانه های غربی در روز های آینده گزارش های بیشتری را در این باره منتشر خواهند کرد.
نظرات بینندگان