arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۲۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۳ - ۲۶ تير ۱۳۹۹

سازمان فرهنگ ارتباطات: متاسفانه مجریان درباره اجرای قانون حجاب دچار تساهل و تسامح شده‌اند

مدیرکل امور زنان سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی گفت: مردم مطالبه‌گر رعایت حجاب هستند؛ مردم به صورت یکپارچه، انقلاب اسلامی را انتخاب کردند و بر علیه نظامی قیام کردند که مبتنی بر بی‌حجابی و مدل غربی بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل امور زنان سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی گفت: مردم مطالبه‌گر رعایت حجاب هستند؛ مردم به صورت یکپارچه، انقلاب اسلامی را انتخاب کردند و بر علیه نظامی قیام کردند که مبتنی بر بی‌حجابی و مدل غربی بود.

به گزارش فارس، بیست و یکم تیر که سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب است، به عنوان روز «عفاف و حجاب نامگذاری» شده است و یک هفته به طور ویژه به این موضوع پرداخته می‌شود؛ در این هفته تلاش می‌شود تا اهمیت حجاب و عفاف به ویژه برای نسل جوان کشور تبیین شود و همچنین یادآوری به 26 دستگاه دولتی و نهاد عمومی که در ارتباط با اجرای عفاف وحجاب مسؤولیت قانونی دارند و اینکه چقدر توانسته‌اند موفق باشند و چه اقداماتی انجام شده است؟

حالا هفته حجاب و عفاف به روزهای پایانی خود نزدیک شده است؛ به سراغ صدیقه حجازی مدیر کل امور زنان سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی رفتیم تا از وی درباره بحث حجاب به گفت‌وگو بنشینیم.

* نظرتان درباره رعایت حجاب در جامعه چیست؟

امروز در بخش قابل توجهی از افراد جامعه رعایت و التزام نسبت به حریم انضباط اجتماعی در بحث پوشش مشاهده می‌شود تنها در بخش کمی از جامعه فرهنگ ایرانی و اسلامی مشاهده نمی‌شود.

* به نظر شما چرا عده‌ای به بحث پوشش و رعایت حجاب و عفاف توجه نمی‌کنند؟

درباره بدحجابی نمی‌توان تنها روی یک علت متمرکز شد بلکه مجموعه‌ای از علت‌ها و عوامل می‌تواند یک پدیده مثبت و منفی را در جامعه ایجاد کند؛ زمانی که یک پدیده و یا یک آسیب مورد بررسی قرار می‌گیرد حتما باید عوامل مختلف در نظر گرفته شود همچنین وزن و سهم عوامل نیز در نظر گرفته شود که کدام عامل وزن سنگین تری دارد.

جایگاه ارزشمند خانواده در فرهنگ ایرانی و اسلامی

* به نظر شما نقش خانواده در این میان چقدر است؟

جامعه ایرانی دارای برخی فرهنگ‌ها و باورهای بسیار اصیل و قدیمی است که یکی از آنها ارزشمندی جایگاه خانواده است، البته سلامت عمومی جامعه نیازمند سلامت خانواده است.

امروز با توجه به روند تغییرات در زندگی افراد جامعه، تغییراتی در سبک زندگی خانواده‌ها ایجاد شده است که نحوه پوشش، رفتار، ارتباطات اجتماعی، گفتار، رعایت قوانین اجتماعی و .... را در برگرفته است.

درباره مشکل بدحجابی در جامعه نمی توان به صورت مجزا به آن پرداخت؛ ابتدا باید به عواملی که منجر به تغییر سبک زندگی جدید شده پرداخته شود که این سبک با ارزش‌ها، فرهنگ و آداب یک جامعه اصیل مغایرت نداشته باشد؛ باید این عوامل را شناخت سپس بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد.

غفلت بزرگ مسؤولین به فرهنگ در زمان سازندگی

* به نظرتان این عوامل از چه زمانی ایجاد شده است؟

جامعه ما در زمان 8 سال دفاع مقدس از لحاظ آداب اجتماعی همچون پوشش کاملا یکدست و یکسان بود، بعد از دوران جنگ، جامعه به سمت سازندگی و رفاه حرکت کرد؛ زمانی که مسؤولان به ابعاد اقتصادی کشور، بیشتر توجه کردند متاسفانه از سوی آنها غفلت بزرگی در زمینه فرهنگ اتفاق افتاد که این بی‌دقتی ریشه و اساس پدیده‌های نامناسبی شد که امروزه شاهد آن هستید و آثار منفی آن را در جامعه لمس می‌شود.

*این غفلت چگونه روی داده است؟

متاسفانه حرکت مسؤولان بعد از دفاع مقدس در جهت توسعه اقتصادی بدون پیوست فرهنگی بود همین عدم پیوست فرهنگی مبنایی برای مخالفان انقلاب شد تا بدین وسیله جامعه ایرانی را از یکدستی و پویایی و اصالت خارج کنند که در موضوعات سیاسی و اقتصادی بتوانند دخالت کنند.

این کم توجهی برخی از مسؤولان به جامعه و عدم توجه کافی به مقوله فرهنگ به مرور زمان باعث تغییراتی در سبک زندگی خانواده‌ها و گرایش آنها به سبک زندگی غربی شد.

* چه اتفاقی در این سبک جدید از زندگی افتاده است؟

در زندگی به سبک غربی از اصالت، ارزش‌ها و فطرت پاک انسانی خبری نیست؛ با از دست دادن فطرت پاک و اصالت‌ها در جامعه ایرانی شاهد تغییرات ارزشی پوشش‌ها در جامعه می‌شویم که سبب رسوخ فرهنگ مصرف‌گرایی و مدگرایی در جامعه می‌شود، اساس زندگی به سبک غربی تنها بر سود بنا شده است از این رو ارزش‌های انسانی در آن کمرنگ می‌شود.

مدل توسعه غربی بر مبنای سرمایه‌داری، سود و اقتصاد آزاد پایه گذاری شده است و ارزش‌های انسانی در آن معنا ندارد و در واقع مصرف‌گرایی مدگرایی را تبلیغ می‌کند و بالعکس و در این چرخه فقط سرمایه‌داران بر مصرف گرایی و مد‌گرایی تبلیغ می‌کنند چرا که به دنبال سود بیشتر هستند.

وضع قانون حجاب باعث حفظ سلامت روانی در جامعه می شود

* به نظرتان برای رعایت حجاب و عفاف چه باید کرد؟

حاکمیت موظف است که برای حفظ سلامت، امنیت و ثبات جامعه قانون‌هایی را وضع کند که این قوانین در حوزه های مختلف جامعه از جمله بهداشت ، سلامت و ... را در برمی گیرد.

برای حفظ سلامت روانی جامعه، حاکمیت موظف است قوانین وضع شده درباره عفاف و حجاب را پیگیری کند زیرا عدم رعایت قوانین موجب جامعه‌ای پر از آسیب‌های اجتماعی و بزه‌ها خواهد شد.

مردم مطالبه‌گر رعایت حجاب هستند

مردم مطالبه‌گر رعایت حجاب هستند؛ مردم به صورت یکپارچه، انقلاب اسلامی را انتخاب کردند و بر علیه نظامی قیام کردند که مبتنی بر بی‌حجابی و مدل غربی بود؛ آنها مبارزه با مدل غربی را در اصول خود قرار دادند و این حرکت در واقع صدا و مطالبه مردم را نشان داد.

پس از انقلاب، مردم به قانون اساسی رأی مثبت دادند که این قانون اساسی سر منشأ قوانین دیگر در جامعه است در حال حاضر بخش عظیمی از مردم پایبندی شدیدی به فرهنگ و ارزش‌های مذهبی، ملی و بومی دارند؛ مردم مطالبه‌گر رعایت قانون پوشش در جامعه هستند.

* با این حساب، مسؤولان نقش ویژه‌ای در زمینه رعایت عفاف و حجاب دارند؟

برخی از افراد که پوشش را رعایت نمی‌کنند دارای بی‌هویتی در سبک زندگی خودشان شده‌اند البته بخش بزرگی از این افراد با علم و بینش این راه را انتخاب نکرده‌اند بلکه گاهی ناشی از کوتاهی مسؤولان در حوزه فرهنگی ذیربط بوده است، البته نه تنها در رعایت پوشش اسلامی بلکه حتی به ارزش‌های اخلاقی هم اهمیت بسزایی داده نشده است.

انقلاب اسلامی در خارج کشور یک موج مخالفی بر علیه ارزش‌های خود دارد چرا که دشمنان اتقلاب اسلامی با برنامه‌ریزی در این مسیر به سمت اهداف شوم خود حرکت می‌کنند در واقع باید آمادگی لازم را برای توانمند کردن ذهن، فکر و تعقل در امور مختلف برای مردم فراهم می‌شد که برخی از آنها در دامن این حرکت‌ها گرفتار نشوند

عدم برنامه و مدیریت درباره ارزش‌های اخلاق و فرهنگی

* به عبارت دیگر عدم توجه موجب شده است که فرصت برای دشمنان فراهم شود؟

عدم برنامه و مدیریت درباره ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی در جامعه سبب شده که دشمنان خارج از کشور با ساماندهی و برنامه‌ریزی مناسب در زمینه تغییر نوع پوشش کاملا هدفمند گام بردارند و متاسفانه برخی هم در داخل کشور با جریان خارج از کشور همنوا شدند و خواستار این هستند که موضوع حجاب را سیاسی کنند.

نظام سلطه برای استعمار و تسلط بر جامعه ایرانی نیاز دارد که اصالت‌ها و ارزشهای ایرانی و انقلابی را کمرنگ کند تا از این طریق بتواند بر مردم سلطه پیدا کند در حالی که رعایت پوشش در جامعه به صورت قانون است از این رو رعایت کردن آن نیز الزامی است.

ببنید در این شرایط که کرونا به کشورمان ورود کرده است برای حفظ آرامش و سلامت جسمی جامعه، افراد ملزم به رعایت برخی پروتکل‌های بهداشتی هستند هرچند برایشان ناخوشایند باشد درباره قانون حجاب هم قانونگذار برای حفظ سلامت جامعه قانون وضع کرده است؛ از این رو الزام آور است، اما متاسفانه مجریان درباره اجرای قانون حجاب دچار تساهل و تسامح شده‌اند در حالی که تمامی قوانین در جایگاه خودشان فوق العاده ارزشمند هستند.

پابندی به قانون در جامعه باید نهادینه شود

* در این راستا چه پیشنهادی دارید؟

فرهنگ عمومی جامعه باید به شکلی تقویت شود که قانونمندی یک ارزش والا و قانون‌گریزی و بی قانونی به عنوان یک ضد ارزش در جامعه دیده شود، البته باید این ضدارزش قابل لمس باشد یعنی همچون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مبارزه با کرونا باید تمام قوانین حجاب و عفاف هم از سوی افراد جامعه رعایت شود.

تا زمانی که تمامی افراد جامعه ملزم به رعایت کردن قوانین کشور نشوند مقوله عفاف وحجاب به تنهایی همه مسائل جامعه را حل نخواهد کرد، برای سبک زندگی ایرانی اسلامی و فرهنگ عمومی جامعه باید برنامه ریزی و راهکار مناسب ارائه شود.

متاسفانه در رسانه‌های جمعی همچون رسانه ملی یا روزنامه‌ها در زمینه مسائل ارزشی و فلسفه حجاب و عفاف نه تنها برنامه یا اقدامات شایسته در نظرگرفته نشده است بلکه به صورت غیرمستقیم ارزش‌ها را زیر سوال برده است، به همین دلیل ارزش‌ها برای نسل جوان امروز تغییر کرده است. متاسفانه امروزه گروه‌های مرجع به شکل یک فرهنگ کاملا مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی به جوانان کشور معرفی شده‌اند که بسیار طبیعی نسل جوان به آن شکل عمل کند.

* نقش ازدواج در این راستا چقدر است؟

ببینید به علت وضع بد اقتصادی، معیشت مردم آسیب دیده و ازدواج و تشکیل خانواده نیز کاهش پیدا کرده است زمانی که آمار جوانان ازدواج نکرده در جامعه بالا رود و نتوانند نیاز اساسی را در یک فضای سالم برطرف کنند آثار بد آن در جامعه نمود پیدا می‌کند.

عدم رعایت حجاب باعث آسیب به کانون خانواده‌ها می‌شود

* چه باید کرد؟

از مجریان قانون تقاضا می‌رود نسبت به اجرای قوانین، تساهل و تسامح نکنند زیرا در ابتدا عدم اجرای قانون حجاب و عفاف، خیانت به خود و مردم است که آسیب‌های جدیدی را در جامعه ایجاد می‌کند که تنها یکی از آنها بالا رفتن آمار طلاق در کشور است.

آثار رعایت نکردن حجاب باعث تغییر در نظم اجتماعی و کانون خانواده شده و کرامت انسانی از بین می‌رود.

* پیشنهاد شما چیست؟

مجریان قانون باید برای رعایت و اجرایی کردن قوانین حجاب، فرهنگ‌سازی داشته باشند و نباید بر روی قانون‌ها ارزش‌گذاری انجام دهند؛ همچنین از تصمیم‌گیران فرهنگی کشور انتظار می‌رود که با مقوله فرهنگ دم دستی برخورد نشود.

ایجاد فرهنگ عمومی از طریق مردم

مجریان قانون با فرهنگ سازی، بودجه‌گذاری، برنامه‌ریزی در حوزه‌های فرهنگی کار شایسته‌ای را برای کشور و ملت انجام دهند، مردم ما فرهیخته و مقید به ارزشهای دینی هستند آنها هم به سهم خود باید تلاش کنند که اگر فردی نیاز به آگاهی بیشتری درباره فلسفه حجاب دارد او را کمک کنند زیرا فرهنگ عمومی از طریق مردم ایجاد می‌شود.

باید روی فرهنگ عمومی کار شود زیرا فرهنگ عمومی دارای ابعاد بسیار وسیعی است؛ اگر به فرمایشات رهبر معظم انقلاب بیشتر عمل می شد در حال حاضر جامعه ما در شرایط بهتری قرار داشت؛ ملت ایران شایسته این حد از آسیب‌ها نیستند، باید مردم و مسؤولان با یکدیگر همکاری کنند تا شاهد یک جامعه پویا، رشد یافته و سالم باشیم.

 

نظرات بینندگان