arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۲۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۹

کاهش زمان بستری بیماران با یک داروی سنتی کمک کننده به درمان کرونا

مشاور امور بین‌الملل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به نقش داروهای طب سنتی در کمک به درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹، مصرف این داروها را در کوتاه کردن زمان بستری بیماران موثر دانست و توضیحاتی در این مورد ارائه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشاور امور بین‌الملل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به نقش داروهای طب سنتی در کمک به درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹، مصرف این داروها را در کوتاه کردن زمان بستری بیماران موثر دانست و توضیحاتی در این مورد ارائه کرد.

دکتر آرمان زرگران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در بحران کرونا، ۱۷ پروژه تحقیقاتی مصوب در حوزه طب سنتی در سراسر کشور انجام می‌شود، گفت: این پروژه‌ها کد اخلاق دریافت کرده‌اند. یکی از این طرح‌ها که به پایان رسیده است و نتایج آن نیز به زودی منتشر خواهد شد طرحی است که در هفت مرکز درمانی در نقاط مختلف کشور بر بیش از ۳۰۰ بیمار مبتلا به کرونا بررسی شده است.

وی با اشاره به اینکه نتایج اولیه این پژوهش حاکی از کوتاه شدن زمان بستری بیماران مبتلا به کووید۱۹ است، ادامه داد: مطالعات این طرح که بر دو نوع کپسول و یک جوشانده گیاهی انجام می‌شد، به اتمام رسیده است و در حال آنالیز داده‌ها هستیم. با انتشار دقیق نتایج می‌توانیم به سمت عملیاتی کردن پژوهش و کمک به درمان بیماران حرکت کنیم.

زرگران با تاکید بر اینکه پروتکل‌های اخلاقی در این پژوهش انجام شده است، اظهار کرد: از این رو فرایند رضایت‌گیری از بیماران نیز انجام شده است و زیر نظر تیمی از متخصصین ریه، بیهوشی، طب سنتی و داروسازی سنتی در هر بیمارستان اجرا شده است. بیماران به طور تصادفی بین گروه زنان و مردان برای فاز کنترل و کمک به درمان بیماری انتخاب شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۶ طرح دیگری که کد اخلاق دریافت کرده‌اند نیز در مراحل مختلفی از پژوهش قرار دارند، تصریح کرد: برخی طرح‌ها نیز پیشنهادات جدیدی هستند که هنوز کد اخلاق دریافت نکردند و امیدواریم به زودی قابلیت اجرا پیدا کنند.

این متخصص داروسازی سنتی در پاسخ به این سوال که در صورت تولید انبوه این داروهای کمک کننده به درمان طب سنتی، نیاز به واردات برخی از گیاهان وجود دارد یا خیر؟ افزود: در مورد نحوه صادرات و واردات آمار دقیق زیر نظر جهاد کشاورزی است، اما در مورد بسیاری از گیاهان دارویی از دیرباز واردات انجام می‌شود و در واقع نوعی بده_بستان در این زمینه با سایر کشورها وجود دارد؛ به عنوان مثال زنحبیل، دارچین و... را وارد می‌کنیم. از سوی دیگر برخی گیاهان دارویی نیز مانند شیرین بیان و زعفران قابلیت صادرات بسیار مناسبی دارند. متاسفانه اکثر گیاهان دارویی صادراتی به شکل خام فروشی به سراسر کشورها ارائه می‌شود که این موضوع چندان مناسب نیست، زیرا در سایر کشورها فرآوری می‌شود. در صورتی که بر اساس نتایج تحقیقات، عزم ملی بر استفاده از چنین داروهای گیاهی باشد، مواد اولیه نیز باید فراهم شود و سایر سازمان‌ها نیز در این مورد کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه ادعای طب سنتی در بحران کرونا درمان بیماران نیست، خاطرنشان کرد: موردی که ما به آن تاکید می‌کنیم بحث کمک به درمان بیماران و کاهش زمان بستری بیماران در بیمارستان است. با کاهش زمان بستری بیمار در بیمارستان علاوه بر کمک به کاهش هزینه‌ها، می‌توانیم از اشغال طولانی مدت تخت‌ها نیز جلوگیری کنیم.

وی در مورد فرمولاسیون این دو کپسول و یک جوشانده‌ای که در مراحل نهایی انتشار نتایج قرار دارند، گفت: فرمولاسیون این داروها از متون طب ایرانی برگرفته شده است و سپس فرایند تحقیقاتی بر آنها صورت گرفت. در ساخت این داروها از محصولات "های‌تک" استفاده می‌شود. در اکثر کشورها موضوع طب سنتی به شکل جدی برای کمک به درمان کووید۱۹ در نظر گرفته شده است و در ویدیوکنفرانسی که با سازمان جهانی بهداشت در مورد نقش طب سنتی برگزار شد، ۳۴ کشور تجربیات خود در این زمینه را بیان کردند تا از هر پتانسیلی که می‌تواند به درمان کرونا کمک کند، واقف شویم.

نظرات بینندگان