arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۲۷ تير ۱۳۹۹

بولتون: اگر ترامپ دوباره رئیس جمهور شود، دنبال یک توافق تجاری دیگر با چین می‌رود / شرکت‌های زیادی درحال جمع کردن بساط خود در چین هستند

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفت که جدایی چین و آمریکا به ویژه اقتصادهای دو کشور در حال بوقوع پیوستن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفت که جدایی چین و آمریکا به ویژه اقتصادهای دو کشور در حال بوقوع پیوستن است.

به گزارش ایرنا روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» چین روز جمعه در گزارشی نوشت بولتون در اظهارات خود درنشست مجازی باشگاه خبرنگاران خارجی در هنگ کنگ مدعی شد که اگر ترامپ بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود به دنبال یک توافق تجاری دیگر با چین خواهد بود.

دو کشور توافقنامه ای را امضا کرده اند که بر اساس آن آمریکا افزایش تعرفه ها علیه چین را متوقف می کند به شرط آنکه چین در یک دوره دوساله تا سال ۲۰۲۱ میلادی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از آمریکا خریداری کند که ۵۰ میلیارد دلار آن محصولات کشاورزی است.

او درباره آنچه مجزا شدن و فاصله گرفتن اقتصادهای چین و آمریکا نامیده می شود، گفت: چنین پدیده ای نه تنها غیرممکن نیست بلکه در حال رخ دادن است و جدایی اقتصادهای دو کشور را شاهد هستیم.

بولتون ادامه داد: اینطور نیست که مردم فردا از خواب بیدار شوند و شاهد چنین پدیده ای باشند اقتصادها در حال فاصله گرفتن هستند و شرکت های زیادی درحال خروج از چین و جمع کردن بساط تجاری خود در این کشور که در معرض مسایل مختلفی چون جاسوسی قرار دارد هستند موضوعی که آمریکا و غرب مطرح می کنند.

در آمریکا اعلام شده است که بسیاری از شرکت های خارجی به دلیل بالا گرفتن اختلافات دو کشور درصدد هستند تا از چین خارج شوند و فشارهای فزاینده واشنگتن برپکن باعث افزایش نگرانی این شرکت ها و سرمایه گذاران شده است.

گزارش حاکی است شماری از شرکت ها نظیر اپل و سامسونگ خطوط تولید خود را برای دستیابی به امتیازات بهتر و برای هزینه های کمتر به ویتنام منتقل کرده اند.

نظرسنجی انجام شده در یک هفته گذشته از ۲۰۰ شرکت بین المللی نشان می دهد ۹۵ درصد از خریداران آمریکایی تصمیم گرفته اند فعالیت های اقتصادی و تجاری خود را از چین خارج کنند.

بولتون می گوید جدا شدن امور مالی و بانکی از یکدیگر هم بعید نیست در چنین صورتی چین و هنگ کنگ دستیابی به بازار دلار آمریکا را از دست می دهند.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که به تندروی در برابر چین مشهور است از قانون امنیت هنگ کنگ که در پارلمان چین تصویب شده است انتقاد کرد و گفت آمریکا باید مانند کانادا و انگلستان موضوع پناهندگی سیاسی به هنگ کنگی هایی را که از این قانون می گریزند، مد نظر قرار دهد و افزود که شخصا طرفدار چنین مهاجرت هایی است.

با وجود چنین اظهاراتی امروز همین روزنامه اعلام کرد که شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در نامه ای به رییسان شرکت های چند ملیتی تحت شورای شرکت های چند ملیتی جهان که توسط انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی شکل گرفته است، تاکید کرد که آنها چین را به عنوان یک گزینه درست برای فعالیت های اقتصادی و تجاری انتخاب کرده اند و چین محیط تجاری مطلوب تری با شرایط بهتر با پیشبرد اصلاحات ایجاد خواهد کرد.

نظرات بینندگان