arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۳۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹

درمان قطعی سرطان معده در گرو تشخیص زودهنگام

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر لزوم تشخیص و درمان سرطان معده در مراحل اولیه تاکید کرد و گفت: تشخیص زودرس علایم بیماری در مناطق با شیوع بالا بیماری و نیز شناسایی بهتر افراد پرخطر، به درمان قطعی بیماران می انجامد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر لزوم تشخیص و درمان سرطان معده در مراحل اولیه تاکید کرد و گفت: تشخیص زودرس علایم بیماری در مناطق با شیوع بالا بیماری و نیز شناسایی بهتر افراد پرخطر، به درمان قطعی بیماران می انجامد.

 

دکتر محمد امانی اظهار داشت: درمان بیماری در این مراحل نیاز به جراحی ندارد و با روش آندوسکوپی درمان قطعی و خارج کردن ضایعه، امکان پذیر است.وی با اشاره به اینکه نکته مهم توجه جدی به علائم و نشانه های بیماری است، بیان داشت: افراد ساکن در مناطق پرخطر، افراد دارای سابقه خانوادگی به خصوص در فامیل درجه اول، کاهش وزن، گیرکردن غذا، استفراغ، کم خونی فقر آهن، علائم سوء‌هاضمه از جمله نشانه هایی هستند که نیاز به بررسی دارند و در این موارد بهتر است آندوسکوپی فوقانی انجام شود.

فوق تخصص گوارش و کبد اظهار داشت: بررسی آندوسکوپی باید با دقت صورت گیرد تا تمام معده و ضایعات احتمالی دیده شود و نمونه برداری انجام گیرد. با رعایت دقت این کار در خواب عمیق و بررسی کامل معده، می توان ضایعات را در مراحل اولیه تشخیص داد.وی تاکید کرد: امروزه با استفاده از روش های مداخله ای آندوسکوپی به راحتی می توان ضایعات سرطانی معده را در مراحل اولیه تشخیص داد، ضایعه را برداشت و در نهایت بیمار را درمان کرد.

 

سرطان معده جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان و زنان ایرانی
فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: سرطان معده شایع ترین سرطان گوارش است و این بیماری در مجموع جزو سرطان های شایع در مردان و زنان ایرانی است و سالانه سبب مرگ و میر تعداد زیادی از هموطنان می شود.امانی ادامه داد: ایران جزو مناطق با شیوع بالا سرطان معده است. نواحی شمالی کشور مانند استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان شمالی، گلستان و ادامه سواحل دریای خزر از مناطق شیوع بالا هستند و هرچه به سمت جنوب کشور می رویم، میزان شیوع بیماری کمتر می شود.

فوق تخصص گوارش و کبد اظهار داشت: سرطان معده از سنین پایین تری در ۴۰ تا ۵۰ سالگی در ایران بروز پیدا می کند و با افزایش سن، شیوع آن بیشتر می شود.امانی، مصرف سیگار، تریاک، استفاده زیاد از گوشت قرمز به خصوص کباب شده، مصرف چای داغ، استفاده زیاد نمک و چاقی را از مهمترین عوامل ایجاد سرطان معده در ایران اعلام کرد.وی بیان داشت: به نظر می رسد میکروب هلیکو باکتری پیلوری به تنهایی برای ابتلا به بیماری کافی نیست و عوامل همراه دیگری باید وجود باشند تا سبب بروز معضل شوند.امانی افزود: سرطان پیشرفته معده با مرگ و میرهای بالایی همراه است و امکان درمان و بهبودی کامل بیماران در این حالت هم کم است اما با تشخیص در مراحل اولیه، بهبودی به میزان زیادی بالا می رود.

 

 ایرنا

نظرات بینندگان