arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۳۶۷۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
گزارش المیادین از ابعاد سفر الکاظمی به تهران و ظریف به مسکو؛

پوتین و روحانی به زبان مشترکی در مورد مسائل استراتژیک دست یافته اند / یک راهبرد سیاسی و اقتصادی تازه در راه است

نخست وزیر عراق در تهران بر این مهم تاکید کرد که عراق هرگز نمی پذیرد تهدیدی متوجه خاک ایران شود و عراق مایل است روابط خوبی براساس اصل عدم دخالت در مسائل داخلی ایجاد کند. وی خاطر نشان کرد: هرگز نمی پذیریم که ایران در مبارزه با داعش کنار ما ایستاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پوتین و روحانی به زبان مشترکی در مورد مسائل استراتژیک دست یافته اند / روسیه و ایران برای مقابله با آمریکا به توافق رسیده اند

المیادین نوشت: نخست وزیر عراق در تهران بر این مهم تاکید کرد که عراق هرگز نمی پذیرد تهدیدی متوجه خاک ایران شود و عراق مایل است روابط خوبی براساس اصل عدم دخالت در مسائل داخلی ایجاد کند. وی خاطر نشان کرد: هرگز نمی پذیریم که ایران در مبارزه با داعش کنار ما ایستاد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: علاوه بر این، طی اقدامی که برخلاف میل واشنگتن است، روحانی و الکاظمی اعلام کردند که تمایل زیادی برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور تا سقف 20 میلیارد دلار و همچنین، افزایش همکاری اقتصادی و تجاری دارند، این صحبتها، پاسخ واضحی به تلاشهای ریاض و واشنگتن برای تحریم عراق و واداشتن آن به توقف همکاری در زمینه انرژی با ایران است.

مطالب و ویدیوهای بیشتر:

چه بسا آنچه بر اهمیت سفر الکاظمی به تهران می افزاید، استقبال رهبر جمهوری اسلامی از نخست وزیر عراق است. از این حیث، انیس النقاش، تحلیلگر شبکه استراتژیک أمان، معتقد است که نخست وزیر عراق عزم جدی برای اجرای تصمیم پارلمان عراق در راستای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق دارد و هر کس فکر می کند محور مقاومت در عراق ترور سردار سلیمانی را نادیده می گیرد، اشتباه می کند.

به عقیده النقاش، هر کسی که روی نقش آمریکا در آینده منطقه حساب کند، نا امید می شود، چرا که نمی داند اکنون در آمریکا چه می گذرد. گذشته از اینکه روسیه و ایران برای مقابله با واشنگتن به دلیل عدم احترام آن به حق حاکمیت دولتها و دخالت در مسائل آنها به توافق رسیده اند.

در این میان، احسان الشمری، رئیس مرکز مطالعات سیاسی معتقد است که عراق قدرت تمایز بین دوستان و دشمنانش را دارد و به دنبال دشمن تراشی نیست. افزون بر اینکه الکاظمی تلاش می کند عراق را از درگیریهای منطقه و استقرار دور کند. ضمن آنکه به صلاح عراق نیست که وارد هیچ محوری شود، از این رو، به دنبال وساطت در هیچ یک از پرونده های موجود بین محورهای منطقه نیست. با این حال، به عقیده الشمری، گرایش الکاظمی به سمت گزینه بی طرفی، بازتاب های مهمی برای او در سطح استقرار داخلی عراق دارد.

ابعاد استراتژیک توافق همکاری بین مسکو و تهران کدام است؟

به موازات سفر الکاظمی به تهران، سفر محمد جواد ظریف به مسکو نیز اهمیت زیادی دارد. به گفته ویچسلاو ماتوزوف، دیپلمات سابق روس، سفر ظریف به مسکو، یک اهمیت استثنایی دارد، به این دلیل که گام جدیدی در راستای نزدیکی به دو کشور برداشته می شود. علاوه بر اینکه فضای حاکم بر دیدار بین ظریف و لائوروف، ممتاز بوده است.

ماتوزوف معتقد است که تصمیم های آمریکا برای دور کردن ایران از روسیه و چین، حاصل افکار عقب مانده است، ضمن اینکه روابط بین روسیه و ایران نسبت به مرحله گذشته عمق بیشتری دارد. به گفته ماتوزوف، روسیه، چین و ایران به دنبال جنگ نیستند و همزیستی و صلح را تایید می کنند، از این رو، قطعا پوتین و روحانی به زبان مشترکی در مورد مسائل استراتژیک دست یافته اند. بنابراین، این نقشه و راهبرد سیاسی و اقتصادی تازه ای است که کم کم در سطح جهان بروز می یابد و به یکه تازی آمریکا پایان می دهد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
1
12
وی ( نخست وزیر عراق )خاطر نشان کرد: هرگز نمی پذیریم که ایران در مبارزه با داعش کنار ما ایستاد. کجا این جمله را گفته است . واقعا این جمله را گفته است یا شما بد تایپ کرده اید که قطعا دومی درست است و زود اونرا اصلاح کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
راست میگه اصلاحش کن زود تا داستان نشده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
1
5
وی خاطر نشان کرد: هرگز نمی پذیریم که ایران در مبارزه با داعش کنار ما ایستاد.
!!!!
نظرات بینندگان