arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۳۶۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹

سوئیس‌: کرونا عملیاتی شدن کانال مبادله با ایران را به تأخیر انداخت

وزارت خارجه سوئیس ناکارآمدی کانال راه‌اندازی‌شده برای مبادلات بشردوستانه با ایران را به شیوع کرونا ربط داده است. این پایگاه نوشته وزارت خارجه سوئیس در بیانیه‌ای چند روز پیش تأخیر در عملیاتی شدن این کانال را به کرونا ربط داده است. در بیانیه وزارت خارجه سوئیس آمده است: «متأسفانه به دلیل کووید-۱۹ تأخیرهایی صورت گرفته است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت خارجه سوئیس ناکارآمدی کانال راه‌اندازی‌شده برای مبادلات بشردوستانه با ایران را به شیوع کرونا ربط داده است.

به گزارش فارس، یک پایگاه سوئیسی در گزارشی به ناکارآمدی کانال راه اندازی‌شده برای مبادلات بشردوستانه با ایران اذعان کرده است.

پایگاه «سوئیس‌اینفو» نوشته این کانال که قرار بود ارسال دارو و سایر اقلام ضروری به ایران را تسهیل کند با تأخیر مواجه دشه است.

این پایگاه نوشته وزارت خارجه سوئیس در بیانیه‌ای چند روز پیش تأخیر در عملیاتی شدن این کانال را به کرونا ربط داده است. در بیانیه وزارت خارجه سوئیس آمده است: «متأسفانه به دلیل کووید-۱۹ تأخیرهایی صورت گرفته است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «شرکت‌های ذی‌نفع به خصوص در بخش دارویی یک شبه با اولویت‌های دیگری روبرو شدند. با وجود این مایلیم تأکید کنیم که چند شرکت مورد تأیید قرار گرفته‌اند و اولین تراکنش‌ها به زودی انجام خواهند شد.»

دولت سوئیس اردیبهشت‌ماه هم تأیید کرده بود هیچ مبادله اقلام بشردوستانه از کانال اصطلاحاً بشردوستانه‌ای که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کند برای رساندن دارو وتجهیزات پزشکی به ایران ایجاد شده انجام نشده است.

این کانال که «ساز و کار تجارت انسان‌دوستانه سوئیس» نام گرفته قرار بود طبق گفته «استیون منوشین»، وزیر خارجه آمریکا اطمینان حاصل کند «اقلام بشردوستانه به دست مردم ایران می‌رسد.»

روزنامه دیلی‌بیست، اما اردیبهشت‌ماه به نقل از یک مقام دولت سوئیس نوشته این اتفاق نیفتاده است. «فابیان مینفیش»، سخنگوی وزرات امور اقتصادی سوئیس گفت: «هیچ مبادله‌ای از این کانال انجام نشده است. متأسفانه، این فرایند به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ کندتر از روند مورد انتظار بوده است.»

این روزنامه نوشته ناظران آگاه می‌گویند ساختار این کانال به گونه‌ای است که بار محسوسی روی شرکت‌هایی که قصد فروش کالاهای بشردوستانه به ایران دارند تحمیل می‌کند.

آمریکا و سوئیس روز ۱۰ بهمن‌ماه سال گذشته مدعی اجرایی شدن ساز و کار مالی جدیدی برای ارسال اقلام‌ انسان‌دوستانه به ایران شدند.

در بیانیه‌ای که سفارت سوئیس در تهران منتشر کرد آمده بود: «تمهید تجاری انسان‌دوستامه سوئیس (SHTA)، ساز و کاری مالی با هدف ممکن ساختن تحویل کالاهای انسان‌دوستانه به ایران، در آستانه اجرایی شدن است.»

سوئیس و آمریکا در آن زمان ادعا کردند چند روز پیش، یک پرداخت اولیه برای محموله‌ای از دارو به مقصد ایران از این کانال انجام شده است.

سوئیس هدف از اجرایی شدن این ساز و کار را اطمینان از برخوردار شدن تأمین‌کنندگان محصولات غذایی و دارویی از وجود یک «کانال پرداخت مطمئن» برای انجام مبادلات مالی مرتبط با صادرات این اقلام توصیف کرده است.

سوئیس همچنین ادعا کرده این ساز و کار با همکاری نزدیک «مقامات مربوطه در ایالات متحده آمریکا و ایران و نیز بانک‌ها و شرکت‌های برگزیده سوئیسی» ایجاد شده است.

دولت آمریکا سنت دیرینه‌ای در کارشکنی در مبادلات کالاهای بشردوستانه با ایران دارد. واشنگتن آبان‌ماه سال گذشته به دلیل صدور دستورالعملی جدید که عملاً مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران را غیرممکن می‌کرد به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

خزانه‌داری آمریکا، آبان‌ماه با اعمال دستورالعمل‌هایی موسوم به «تمهیدات خاص نوع ۵» تهران را در زمره قلمروهای قضایی موجد نگرانی‌های خاص از لحاظ پولشویی قرار داده و نهادها و سازمان‌های مالی را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف‌های مرتبط با ایران، از جمله در مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران ملزم کرد.

خزانه‌داری آمریکا در آن بیانیه که همزمان با راه‌اندازی ساز و کار SHTA برای مبادلات انسان‌دوستانه با ایران صادر کرده بود اشاره کرد که «شبکه اجرایی جرائم مالی خزانه‌داری آمریکا» (FinCEN) همزمان با راه‌اندازی مکانیسم جدید برای تسهیل مبادلات انسان‌دوستانه با ایران، با استناد به بند ۳۱۱ «قانون میهن‌پرستی»، مصوب سال ۲۰۰۱ قواعد جدیدی «برای محافظت از نظام مالی آمریکا در برابر فعالیت‌های مالی مخرب ایران» به کار گرفته است.

تدبیر خاص نوع ۵ به شبکه اجرایی جرائم مالی اجازه می‌دهد در صورتی که تشخیص دهد حساب کارگزاری یا حساب payable-through که قرار است برای یک بانک خارجی یا به نیابت از آن افتتاح شود به نحوی با یک قلمرو «موجد نگرانی‌های پولشویی» مرتبط است، برای افتتاح آن حساب‌ها در داخل آمریکا محدودیت‌هایی اعمال کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
2
کرونا باعث شد؟؟؟؟
نظرات بینندگان