arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۳۷۸۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۹

ماسک، کاهش دهنده استرس و تنش روانی در جامعه

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بروز واکنش هایی مثل ترس، اضطراب، استرس و خشم در هر شرایط بحرانی و غیر منتظره امری عادی است، گفت: یکی از رفتارهایی که در شرایط کرونا تاثیر بسیار زیادی در کاهش یا افزایش استرس و تنش روانی در جامعه داشته و دارد، استفاده از ماسک به عنوان یک رفتار بهداشتی و خود مراقبتی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بروز واکنش هایی مثل ترس، اضطراب، استرس و خشم در هر شرایط بحرانی و غیر منتظره امری عادی است، گفت: یکی از رفتارهایی که در شرایط کرونا تاثیر بسیار زیادی در کاهش یا افزایش استرس و تنش روانی در جامعه داشته و دارد، استفاده از ماسک به عنوان یک رفتار بهداشتی و خود مراقبتی است.

 

 پایگاه خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی اسدی با بیان این مطلب افزود: رفتار، مهارتی آموختنی، قابل یادگیری و قابل انتقال به دیگران است، به همین دلیل بخش عمده ای از رفتارهای افراد برگرفته از نوع و مدل رفتار اطرفیان به ویژه افراد نزدیک مثل خانواده، هم کلاسی و همکاران است.

وی خاطرنشان کرد: از این رو گفته می شود همانند سازی با دیگران به ویژه شخصیت های شناخته شده، محبوب یا مقبول امری است که در ایجاد رفتارهای اجتماعی و الگو برداری نقش مهم و بسزایی دارند.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه همانطور که می دانیم بروز واکنش هایی مثل ترس، اضطراب، استرس و خشم در هر شرایط بحرانی و غیر منتظره امری عادی است، توضیح داد: زیرا هنگامی که افراد آگاهی و آمادگی لازم را برای مواجهه و مقابله با یک اتفاق ندارند بطور طبیعی واکنش های هیجانی غیر منتظره از خود نشان می‌دهند که در شرایط عادی و طبیعی کاملا غیر منطقی بنظر می رسند.

وی ادامه داد: به همین دلیل وجود ترس و اضطراب در جامعه در دوره کرونا امری طبیعی است زیرا این پدیده برای مردم بسیار ناشناخته، غیر منتظره و آسیب زا بود. در چنین شرایطی توجه و تمرکز بر مدیریت رفتار اجتماعی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا واکنش افراد نسبت به یک هشدار یا پیام می تواند نقش و تاثیر زیادی در نوع رفتار دیگران داشته باشد.

معاون دفتر سلامت روان یادآور شد: از دیدگاه روانشناسی اجتماعی برای نهادینه کردن یک رفتار لازم است به عواملی مثل، ماهیت و اهمیت رفتار، ضرورت و نیاز انسان ها نسبت به یادگیری آن رفتار، ساده بودن رفتار، در دسترس بودن ابزار و امکانات مورد نیاز، فراگیر بودن رفتار و قابل تکرار بودن آن رفتار توجه کرد.

اسدی ادامه داد: به عنوان نمونه یکی از رفتارهایی که در شرایط کرونا تاثیر بسیار زیادی در کاهش یا افزایش استرس و تنش روانی در جامعه داشته و دارد، استفاده از ماسک به عنوان یک رفتار بهداشتی و خود مراقبتی است، به طور طبیعی هرگاه در کوچه و خیابان یا محل کار و زندگی خود با افرادی برخورد می کنیم که از ماسک استفاده کردند، بطور غیرارادی میزان استرس ما در برخورد با این اشخاص کمتر است و بالعکس افرادی که این رفتار را ندارند و یا اصول اولیه بهداشتی را رعایت نمی کنند باعث افزایش تنش و استرس در دیگران می شوند.

وی افزود: به لحاظ روانشناختی مشاهده رفتارهای خوشایند و یا مورد انتظار از دیگران باعث احساس لذت در ما و ایجاد پذیرش و باور مثبت نسبت به این گروه از افراد می شود که این موضوع نقش بسیار ارزشمند و مهمی در تعاملات و روابط بین فردی و اجتماعی دارد.

نقش برجسته استفاده از سیستم پاداش و تنبیه در تداوم یک رفتار اجتماعی

معاون دفتر سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه به تعبیری مشاهده رفتارهای بهداشتی در دیگران باعث کاهش تنش روانی در سطح کلی جامعه می شود و این موضوع می تواند به عنوان یک الگوی رفتاری مثبت در جامعه تبلیغ و مورد تشویق قرار گیرد، بیان داشت: استفاده کردن از سیستم پاداش و تنبیه در تداوم و گسترش یک رفتار اجتماعی نقش مهمی دارد. به عنوان مثال افرادی که در محیط های کاری و اداری اصول بهداشتی را رعایت می کنند خدمات بهتر یا سریعتری دریافت کنند.

اسدی خاطرنشان کرد: از منظر روانشناسی یادگیری به دلیل پاداشی که مغز بواسطه آن رفتار دریافت می کند خود به خود میل و تمایل به تکرار و تداوم آن رفتار دارد. به همین دلیل رفتارهای اجتماعی متاثر از هم هستند و بقول جامعه شناسان رفتارهای فردی بر جامعه اثر می گذارند و جامعه بر رفتار افراد.

وی یادآور شد: از این رو می توان گفت که مفهوم یادگیری اجتماعی در گروی تعاملات بین فردی است و رشد اجتماعی در گروی یادگیری فرهنگ و رفتار اجتماعی است.

نظرات بینندگان