arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۸ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۹

وزیر حمل و نقل عراق: پروژه اتصال ریلی با ایران برای اهداف تجاری نیست

وزارت حمل و نقل عراق امروز جمعه تاکید کرد که پروژه ارتباط خطوط ریلی با ایران، برای اهداف تجاری استفاده نخواهد شد. وی افزود: مطالعاتی در باره میزان تاثیر این پروژه بر بنادر عراق و میزان رونق بنادر ایرانی انجام گرفته است. وزارت بازرگانی و برنامه ریزی، حمل و نقل و وزارت خارجه به بررسی این پروژه خواهند پرداخت، سپس در باره استفاده تجاری از این پروژه تصمیم گیری خواهند کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت حمل و نقل عراق امروز جمعه تاکید کرد که پروژه ارتباط خطوط ریلی با ایران، برای اهداف تجاری استفاده نخواهد شد.

به گزارش شفقنا به نقل از خبرگزاری عراق «واع»، ناصر حسین وزیر حمل و نقل عراق به این خبرگزاری گفت: این پروژه در ابتدا فقط برای مسافربری خواهد بود و از استان‌های بصره، ذی قار، میسان و المثنی می‌گذرد و همه این استان‌ها از آن بهره‌مند خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، افزود: مطالعاتی در باره میزان تاثیر این پروژه بر بنادر عراق و میزان رونق بنادر ایرانی انجام گرفته است. وزارت بازرگانی و برنامه ریزی، حمل و نقل و وزارت خارجه به بررسی این پروژه خواهند پرداخت، سپس در باره استفاده تجاری از این پروژه تصمیم گیری خواهند کرد.

ناصر حسین ادامه داد: وزارت حمل و نقل همچنین پروژه قدیمی ریلی از شلمچه تا بصره به طول ۳۲ کیلومتر دارد که به امضا رسیده، و از مکان‌های متعددی که دارای میادین مین و زمین‌های مردمی است عبور می‌کند.

وی بیان داشت: پل از روی رودخانه کارون به طول یک کیلومتر عبور خواهد کرد، و ایران متعهد شده است که با مسؤولیت خود آن را بسازد اما گذرگاه دریایی را وزارت حمل و نقل عراق خواهد ساخت.

وزیر حمل و نقل عراق خاطرنشان کرد: در باره خطوط مرزی در شلمچه اختلافاتی بین دو طرف وجود دارد؛ و گفتگوها و مکاتبات رسمی بین وزارت خارجه و طرف ایرانی صورت گرفته است. تا وزارت خارجه عراق در باره این اختلافات با طرف ایرانی مذاکره نکند و موضوع را حل و فصل نکند؛ وزارت حمل و نقل نمی‌تواند این پروژه را اجرایی کند.

وزارت حمل و نقل عراق بیشتر اعلام کرده بود: تلاش دارد ارتباط بین عراق و اروپا را از راه خطوط ریلی برقرار کند. همچنین اعلام کرد که در صدد بهبود و توسعه خطوط ریلی با ترکیه است. به طوری که عملیات حمل و نقل برای جابه‌جایی مواد از بنادر عراق به سوی ترکیه سپس به طرف اروپا، از طرف غربی نیز به سمت سوریه تا بندر طرطوس و دریای مدیترانه، و از جهت شرقی به سمت ایران برقرار باشد.

نظرات بینندگان