arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۹

پکن: اقدامات ضدچینی پومپئو مثل مورچه‌ای است که می‌خواهد درختی را تکان دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین به اظهارات ضد چینی وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد و اقدامات او را به مورچه‌ای تشبیه کرد که قصد تکان دادن درختی را دارد. پومپئو بامداد جمعه طی سخنرانی در کتابخانه نیکسون در کالیفرنیا، گفت واشنگتن و متحدانش باید از «روش‌های قاطعانه و خلاقانه‌تری» برای فشار آوردن به حزب کمونیست چین جهت تغییر رفتار خود، استفاده کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت خارجه چین به اظهارات ضد چینی وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد و اقدامات او را به مورچه‌ای تشبیه کرد که قصد تکان دادن درختی را دارد.

به گزارش فارس، سردبیر یک رسانه دولتی چین، جمعه از «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا انتقاد کرده و گفته او با «مقاومت بی‌امان» نابود خواهد شد.

سردبیر روزنامه دولتی «گلوبال‌تایمز» در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: «پامپئو بسیار بلندپرواز به نظر می‌رسد و می‌خواهد برای ثبت نام خودش در کتاب‌های تاریخ بین قدرت‌های بزرگ درگیری ایجاد کند.»

او در ادامه نوشته است: «مسئله تأسف‌بار برای او این است که دنیای فعلی را نمی‌فهد؛ مقاومت بی‌امان او را نابود خواهد کرد و باعث خواهد شد در پایان کار بدتر از بانون به نظر برسد.»

«استیو بانون» که این روزنامه‌نگار چینی به آن اشاره کرده استراتژیست ارشد سابق کاخ سفید بود که به دلیل اختلافات با دونالد ترامپ از سمتش اخراج شد.

پامپئو بامداد جمعه طی سخنرانی در کتابخانه نیکسون در کالیفرنیا، گفت واشنگتن و متحدانش باید از «روش‌های قاطعانه و خلاقانه‌تری» برای فشار آوردن به حزب کمونیست چین جهت تغییر رفتار خود، استفاده کنند.

وی حزب کمونیست چین را به شخصیت تخیلی و داستانی «هیولای فرانکنشتاین» تشبیه کرده و اظهار داشت: «رئیس‌جمهور [ریچارد] نیکسون یک بار گفت که نگران است با اجازه دادن به حزب کمونیست چین برای تعامل با جهان (در دهه ۱۹۷۰)، یک [هیولای] فرانکنشتاین درست کرده باشد».

وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی از کشورهای دنیا خواست آنچه به گفته او «تعاملات کورکورانه» با چین است پایان یابد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات پامپئو در توئیتر نوشت: «سخنان پامپئو در کتابخانه ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون نشان‌دهنده این است که او می‌خواهد خودش را جان فاستر دالس قرن بیست و یکم معرفی کرده و در دنیای جهانی‌شده جنگ جدیدی را علیه چین آغاز می‌شد. کاری که او انجام می‌دهد عبث است، مثل مورچه‌ای که می‌خواهد درختی را تکان دهد.»

جان فاستر دالس وزیر خارجه اسبق آمریکا بود که در سال‌های جنگ سرد مواضع سرسختی علیه کمونیسم اتخاذ می‌کرد.

 

نظرات بینندگان