arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹

رزمایش دریایی مشترک فرانسه و مصر در دریای مدیترانه

سخنگوی نیروهای مسلح مصر در بیانیه‌ای گفت: «در چارچوب دستور فرماندهی نیروهای مسلح درباره ارتقای سطح آموزش‌ها و مبادله تجربه‌ها میان نیروهای مسلح کشورهای دوست، نیروی دریایی مصر و فرانسه آموزش دریایی در عرصه شمالی دریای مدیترانه و با مشارکت یک ناو مصری و یک ناو فرانسوی برگزار کردند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیروی دریایی مصر و فرانسه رزمایش دریایی مشترکی را با هدف افزایش آمادگی و ارتقای تجربه در پهنه دریای مدیترانه برگزار کردند.

به گزارش فارس، سخنگوی نیروهای مسلح مصر در بیانیه‌ای گفت: «در چارچوب دستور فرماندهی نیروهای مسلح درباره ارتقای سطح آموزش‌ها و مبادله تجربه‌ها میان نیروهای مسلح کشورهای دوست، نیروی دریایی مصر و فرانسه آموزش دریایی در عرصه شمالی دریای مدیترانه و با مشارکت یک ناو مصری و یک ناو فرانسوی برگزار کردند.»

بر اساس گفته این مقام مصری، این رزمایش شامل فعالیت‌هایی با تمرکز بر همکاری در انجام جنگ در دریا علیه تاسیسات متخاصم دریایی با استفاده از اسلحه در درگیری با اهداف زمینی و هوایی است.

این رزمایش میان مصر و فرانسه در حالی برگزار می‌شود که این دو کشور از حامیان «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی هستند.

9 سال پیش در 19 مارس سال 2011 نیروهای ناتو به سرکردگی ایالات متحده با اسم رمز «طلوع ادیسه» عملیات سرنگونی دولت «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی را بر اساس قطعنامه 1973 شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز کردند.

اما پس از 9 سال این کشور همچنان روی آرامش را ندیده و صف‌آرایی ارتش ملی لیبی به رهبری «خلیفه حفتر» ژنرال سابقاً فراری این کشور در زمان قذافی (مستقر در شرق لیبی) و دولت وفاق ملی (مستقر در غرب لیبی) به نقطه سرنوشت‌سازی رسیده و دو قدرت نظامی بزرگ دنیای اسلام یعنی مصر و ترکیه برای حمایت از هر دو طرف به مرحله یک رویارویی نیابتی تمام عیار رسیده‌اند.

صرفنظر از مصر که با داشتن 1300 کیلومتر مرز خاکی مشترک با لیبی این کشور را عمق راهبردی خود در آفریقا می‌داند، ترکیه هم به دنبال احیای روزهای اوج امپراطوری عثمانی این بار در شمال آفریقا است. علاوه بر این دو، نبرد احتمالی لیبی بازیگران دیگری هم دارد. روسیه با نیروهای شرکت «واگنر»، ایتالیا با حمایت نظامی مستقیم از دولت وفاق ملی، فرانسه با استقرار نیروهای خود در مرزهای لیبی و الجزایر و آمریکا یا حمایت مستقیم از دولت مصر بازیگران دیگر این میدان هستند.

نظرات بینندگان