arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹

بازار قدیمی کیش ثبت ملی شد

بازار فرانسه کیش، به عنوان یکی از بناهای شاخص دوره معاصر، در فهرست آثار غیر منقول تاریخی فرهنگی کشور ثبت ملی شد. کاربری قبلی بازار فرانسه فروش پوشاک بود و کاربری پیشنهادی آن، استفاده به عنوان موزه و بازار کالاهای هنری و صنایع دستی پس از مرمت می باشد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازار قدیمی کیش ثبت ملی شد

بازار فرانسه کیش، به عنوان یکی از بناهای شاخص دوره معاصر، در فهرست آثار غیر منقول تاریخی فرهنگی کشور ثبت ملی شد.

به گزارش ایرنا،‌ در جلسه شورای ملی ثبت آثار فرهنگی تاریخی غیر منقول وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی که امروز ششم مرداد برگزار شد، پرونده ارائه شده توسط سازمان منطقه آزاد کیش بررسی و با رأی اعضاء، بازار قدیمی کیش و محوطه آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام این خبر گفت: این حرکت شایسته به همت معاونت گردشگری این سازمان و پیگیری‌های اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان انجام شد.

مظفری افزود : این بازار که با عنوان بازار فرانسه شناخته شده، دارای معماری خاص منطبق بر عناصر بومی و ایرانی و تلفیق آن با معماری مدرن است که یکی از چندین بنای تاریخی واجد شرایط ثبت ملی در کیش به شمار می آید.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد: مرمت و باز زنده سازی بنای بازار فرانسه با هدف تبدیل به موزه شماره دو ایران باستان با همکاری اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است که اتفاقی مبارک برای تمامی کیشوندان و علاقه مندان به میراث فرهنگی کشور خواهد بود.

گفتنی است بازار فرانسه نام مجموعه ای است که در ضلع شمال شرقی جزیره کیش و جبهه غربی هسته مرکزی شهر واقع شده و همچنین از شمال با ساختمان سازمان منطقه آزاد کیش و از شرق با بازار بهکیش همجوار است.

ارتفاع این بنا از سطح دریا ۷ متر و مساحت تقریبی پلاک قطعه، حدود 3700 متر مربع است و دو بازوی اصلی دو طبقه ( زیرزمین و همکف ) و522 واحد تجاری، یک فضای اداری در جبهه شمالی و همچنین فضای باز به همراه رستوران را شامل می شود.

این مجموعه ، از ساختمان های بهره برداری شده در زمان پهلوی است و برای استفاده گردشگران وقت بنا شد که اجناس موجود برای فروش عمدتا از برندهای اعیانی فرانسوی بوده است و به همین دلیل بازار فرانسه نام گرفت.

کاربری قبلی بازار فرانسه فروش پوشاک بود و کاربری پیشنهادی آن، استفاده به عنوان موزه و بازار کالاهای هنری و صنایع دستی پس از مرمت می باشد

نظرات بینندگان