arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۷۴۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹

احتمال سکته قلبی ناشی از کرونا در هر سنی وجود دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اعلام این که کرونا تظاهرات بالینی متغییری بر روی قلب دارد ، یکی از آنها را سکته قبلی دانست و هشدار داد : سکته قلبی ناشی از کرونا مربوط به سن خاصی نیست و احتمال این عارضه بر اثر ابتلا به کرونا در هر سنی وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اعلام این که کرونا تظاهرات بالینی متغییری بر روی قلب دارد ، یکی از آنها را سکته قبلی دانست و هشدار داد : سکته قلبی ناشی از کرونا مربوط به سن خاصی نیست و احتمال این عارضه بر اثر ابتلا به کرونا در هر سنی وجود دارد.

 

دکتر سعید ابروتن متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل علت سکته قلبی را مربوط به افزایش انعقادپذیری در عروق ذکر کرد و توضیح داد : التهاب عضله قلب (میوکاردیت) باعث کاهش پمپاژ قلب و به دنبال آن افت کارکرد تمام اعضای بدن می شود.

 

وی گفت : متاسفانه در بیماری کرونا، درگیری‌های قلبی چه به صورت سکته قلبی، افت پمپاژ قلب، آریتمی‌های قلبی، وابسته به سن یا جنس خاص نبوده و افراد به نسبت جوان در این چند ماه اخیر در ارتباط با این ویروس دچار بیماری شده اند.

 

دکتر ابروتن با اشاره به اینکه بیماری کووید-١٩ تظاهرات بالینی متغیری بر روی قلب دارد اظهار داشت: درگیری قلبی همانند سکته قلبی، التهاب عضله قلب، درگیری سیستم هدایتی قلب (مربوط به ضربان ساز قلب) و آریتمی‌های قلبی می باشند.

 

وی افزود : در آریتمی های قلبی که بیشتر با اختلال سیستم ضربان سازی قلب تظاهر پیدا می‌کند در بعضی اوقات نیاز اورژانسی به تعبیه پیس میکر (باطری قلب) در بیماران می‌شود که یک مورد از این نوع بیمار در حال حاضر با تعبیه باطری موقت در بیمارستان روحانی بابل بستری می باشد.

 

این پزشک متخصص قلب با تاکید بر این که هیچ عضوی از بدن در مقابل ویروس کرونا مصونیت ندارد و افراد مبتلا ممکن است بدون علامت، علائم خفیف، یا بدحال شوند ، گفت : با توجه به نداشتن پروتکل درمانی مشخص و موثر در تمام دنیا بهترین اقدام رعایت توصیه های بهداشتی مانند زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می باشد.

 

وی افزود : همشهریان در صورت مشاعده علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، سبکی‌سر، سرگیجه، ضعف و بی حالی شدید، تپش قلب، به پزشک مراجعه کنند.

 

برابر آخرین گزارش از دانشگاه علوم پزشکی بابل آمار بستری کل بیماران کرونایی در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل به ۳۰۹ نفر رسیده است.
زنگ خطر ورود بیماری کووید ۱۹ به مازندران ۳۰ بهمن سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار مشکوک در بابل نواخته شد. بیماران شناسایی شده افرادی بودند که همزمان با شیوع کرونا در قم به آن شهرستان سفر داشتند.

 

دانشگاه علوم پزشکی بابل که مستقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت می کند، شهرستان بیش از ۵۲۰ هزار نفری بابل را با هفت بیمارستان تحت پوشش دارد که از این تعداد پنج بیمارستان آیت الله روحانی و میناگر ، شهید بهشتی ، یحیی نژاد و امیرکلا از ابتدا برای پذیرش بیماران کرونایی اختصاص یافتند و همچنان هم پذیرش این بیماران در تمامی این بیمارستان ها ادامه دارد.

 

بستری بیماران کرونایی در بابل که از مدت یک ماه اخیر به کانال افزایشی برگشته است ، همچنان روند افزایشی را ادامه می‌دهد. از ۱۴ تیرماه که وضعیت قرمز کرونایی در بابل اعلام شد برای توقف روند افزایشی بستری بیماران کرونایی محدودیت هایی اعمال شده است که تاکنون نتوانست روند افزایشی را متوقف و به کانال نزولی برگرداند.

 

 ایرنا

نظرات بینندگان