arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

ابتلای ۶هزار تن از کادر درمان به کرونا / مراقب باشیم نیروی درمانی مستهلک نشود

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ضمن اعلام آمار ابتلا و شهادت مدافعان سلامت به دلیل ابتلا به کرونا، گفت: تا کنون مردم خیلی دغدغه دسترسی به کادر درمان خصوصا در شرایط بحرانی بیمارستان ها و آی سی یوها نداشتند و باید مراقب باشیم نیروی درمانی مستهلک نشود و دچار مشکل نشویم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ضمن اعلام آمار ابتلا و شهادت مدافعان سلامت به دلیل ابتلا به کرونا، گفت: تا کنون مردم خیلی دغدغه دسترسی به کادر درمان خصوصا در شرایط بحرانی بیمارستان ها و آی سی یوها نداشتند و باید مراقب باشیم نیروی درمانی مستهلک نشود و دچار مشکل نشویم.

 دکتر علی فتاحی در نشست ویدئو کنفرانسی از استودیو سلامت وزارت بهداشت با بیان این که بیش از ۶هزار نفر از کادر درمان در سراسر کشور تا کنون به کرونا مبتلا شده و ۱۴۰ شهید مدافع سلامت داریم، گفت: از این میان پرستاران ۲۲درصد، پزشکان عمومی ۲۰درصد، گروه داخلی هشت و گروه زنان با پنج درصد بیشترین مبتلایان به این ویروس را تا کنون تشکیل داده اند.

وی ادامه داد: همانطور که در زمان جنگ تحمیلی ممکن بود دغدغه هایی از لحاظ امکانات لجستیک داشته باشیم اما دغدغه تامین نیروی انسانی درمانی را نداشتیم و بعضا تعداد داوطلبان ما بیش از تعداد مورد نیاز بود. اکنون هم تا الان به همین گونه بوده است و مردم خیلی دغدغه دسترسی به کادر درمان خصوصا در شرایط بحرانی بیمارستان ها و آی سی یوها نداشتند و باید مراقب باشیم نیروی درمانی مستهلک نشود و دچار مشکل نشویم.

فتاحی گفت: توصیه ام به مردم آن است که تنها راه مقابله با این ویروس به دست توانای خود مردم است؛ نه تسلیم ویروس شویم و نه از آن بترسیم. باور کنیم که بیش از ۹۵ درصد مبتلایان بهبود می یابند حتی از موارد پنج درصد بستری هم بالای ۹۰ درصد بهبود می یابند.

وی تاکید کرد: از طرفی هم بیخیالی در برابر این ویروس فاجعه دیگری برای ما رقم خواهد زد. تنها راه مقابله با آن رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و سپردن سلامتی خود به دست افرادی که اهل فن هستند. به پزشکان عزیزمان هم توصیه دارم که مانند گذشته جهادگونه در خدمت مردم باشند، به مراقبت از بیماران بپردازند و از خود و کادر درمان نیز مراقبت به عمل آورند. پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل ها را رعایت کنند و انتظار بیماران را جامه عمل بپوشانند.

فتاحی گفت: اولین چیزی که بیمار از ما انتظار دارد، احترام و تکریم است. طبیعی است که در مقابل اقدامات درمانی و ساده ترین اقدامات درمانی عوارض غیر قابل پیش بینی و غیرقابل پیشگیری هم وجود دارد و هیچ طبیبی نمی تواند ادعا کند کار درمانی بدون عارضه انجام دهد. اگر کسی این ادعا را دارد اولین تخلف انتظامی را انجام داده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس سه درصد اقدامات درمانی در دنیا منجر به شکایت از کادر درمان می شود که این رقم در کشور ما حدود یک دهم درصد است. وقتی بیماری درمانگر خود را انتخاب می کند قطعا یک سری توقعاتی در او ایجاد می شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان