arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵۲۰۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹

چگونه پیری را به تعویق بیندازیم؟

برای بسیاری از افراد پیر شدن بسیار غمگینانه و حتی ترسناک به نظر می‌رسد. با این وجود پیری نیز مرحله‌ای زیبا از کمال و پختگی انسان‌ها است. اما شاید راه‌هایی وجود داشته باشد که روند پیر شدن سلول‌ها یا ویژگی‌های ظاهری را تا حدودی به تعویق انداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برای بسیاری از افراد پیر شدن بسیار غمگینانه و حتی ترسناک به نظر می‌رسد. با این وجود پیری نیز مرحله‌ای زیبا از کمال و پختگی انسان‌ها است. اما شاید راه‌هایی وجود داشته باشد که روند پیری سلول‌ها یا ویژگی‌های ظاهری را تا حدودی به تعویق انداخت.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، با کمک برخی روش‌ها می‌توان روند پیری را تا حدودی به تعویق انداخت. این موضوع چندان پیچیده نیست و راهکار‌هایی نسبتا ساده و کابردی دارد.

بیشتر بدانید:

ورزش کنید
ورزش برای پیشگیری از روند پیری سلول‌ها بسیار مهم است و جالب است بدانید که این موضوع به ویژه در دوران شیوع کرونا حئز اهمیت بسزایی است. تحرک بدن شما از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می‌کند. فعالیت بدنی همچنین می‌تواند سلامت روان را در شما تقویت کند. ورزش در خانه یا بیرون از خانه گزینه‌های بسیار خوبی است.

 

پروتئین گیاهی مصرف کنید
اگرچه گفته می‌شود سالمندان باید مصرف گوشت را به علت عوارض آن محدود کنند، اما شما می‌توانید با کمک پروتئین گیاهی (مثلاً لوبیا) سنتز پروتئین ماهیچه‌ها (MPS) را تحریک می‌کنید، روند جوانسازی بدن برای ساخت و ترمیم ماهیچه‌ها از طریق خرودن پروتئین گیاهی تسریع می‌شود. ه. سالمند باید حداقل ۰.۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود مصرف کند.

لاغری

وزن خود را کاهش دهید
کاهش وزن نقشی موثر در کنترل روند پیری است. شما می‌توانید با کنترل وزن خود عمر سلول‌های خود را نیز افزایش دهید. مصرف برخی خوراکیی‌ها مانند چای سبز می‌تواند در روند لاغری سالم به شما کمک کند. با این وجود تاکید بیش از حد بر کاهش وزن و عضله سوزی به جای چربی سوزی می‌تواند عوارضی دی داشته باشد؛ بنابراین برای کاهش وزن بهتر است روی اصول علمی و زیر نظر متخصص پیش بروید.

 

مصرف نمک را محدود کنید
تقریبا همه می‌دانند که مصرف بیش از حد نمک با فشار خون بالا ارتباطی مستقیم دارد. افزون بر این‌ها هر اندازه فشار خون شما افزایش یابد، احتمال مشکلات جانبی سلامتی نیز افزایش خواهد یافت. این موضوع در بلند مدت مخاطراتی جدی برای سلامتی و شروع روند پیری پوست و اندام‌های داخلی خواهد داشت.

 

با دوستان خود معاشرت کنید
یک نکته جالب که باید بدانید این است که معاشرت با دوستانتان می‌تواند روند پیر شدن شما را به تعویق بیندازد. درواقع هر اندازه با افراد نزدیک به خود معاشرت کنید و شاد باشید، احتمال این که روند پیری شما کند شود افزایش خواهد یافت. افزون بر این‌ها معاشرت با دیگران با کاهش مشکلاتی مثل زوال عقل نیز ارتباط مستقیمی دارد.

 

مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید
اگر مایلید پوستی سالم و شفاف‌تر داشته باشید تا جایی که می‌توانید میوه و سبزیجات مصرف کنید. میوه‌ها و سبزیجات در کنار روند موثر بر حفظ شادابی سلول‌ها از بروز بیماری‌های مختلف نیز پیشگیی می‌کنند چرا که سرشار از ویتامین‌ها هستند.

مسواک

سلامت دهان و دندان را جدی بگیرید
مسواک زدن حداقل سه بار در روز با کاهش خطر ابتلا به دیابت همراه است. افزون بر این توجه به سلامت و بهداشت دهان و دندان می‌تواند از مشکلاتی مانند سکته قلبی و سکته مغزی پیشگیری کند. علاوه بر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان روزانه، شما می‌توانید با مراجعه به دندانپزشک به شکل منظم، روند ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش دهید.

نظرات بینندگان