arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۸ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹

سازمان ملل متحد: بحران آلودگی سرب/ ۸۰۰ میلیون کودک در جهان در معرض خطر هستند

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در گزارشی درباره یک بحران بهداشتی عظیم و ناشناخته هشدار داد. بحرانی که به گفته این سازمان تا ۸۰۰ میلیون کودک در سراسر جهان را در معرض مسمومیت ناشی از این نوع آلودگی آب و هوایی قرار داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در گزارشی درباره یک بحران بهداشتی عظیم و ناشناخته هشدار داد. بحرانی که به گفته این سازمان تا ۸۰۰ میلیون کودک در سراسر جهان را در معرض مسمومیت ناشی از این نوع آلودگی آب و هوایی قرار داده است.

به گزارش یورونیوز؛ صندوق کودکان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۳۰ ژوئيه در گزارشی اعلام کرد تخمین زده می‌شود از هر سه کودک یک نفر، سطح سرب در خون او به اندازه‌ای بالا است که نیاز به اقدام فوری برای پیشگیری از آسیب‌های طولانی مدت دارد.

این نوع سرب که یک نوروتوکسین قوی دارد با علائم اولیه کم، بی سر و صدا سلامت کودکان را به صورت جدی تهدید می‌کند.

هنریتا فور مدیر اجرایی یونیسف در این خصوص می‌گوید: «اطلاع از چگونگی آلودگی گسترده سرب و درک عواقبی که می‌تواند برای زندگی افراد و جوامع ایجاد می‌کند باید عزم ما را برای اتخاذ اقدامات فوری در جهت محافظت از کودکان جزم‌تر کند.»

قرار گرفتن در معرض سرب در دوران کودکی عواقب گسترده‌ای از جمله مشکلات رفتاری، آسیب‌های کلیوی و بیماری‌های قلبی و عروقی در آینده را برای فرد به همراه دارد.

گفته می‌شود این مشکل بیشتر در جنوب آسیا اتفاق می‌افتد و کودکان آن منطقه بیش از سایر مناطق در معرض خطر هستند. آلودگی سرب از منابع مختلفی چون کوره‌های فضای باز رنگ و بنزین حاصل می‌شود. لوله کشی سرب در بسیاری از کشورها مقادیر خطرناکی از مواد شیمیایی را وارد آب آشامیدنی می‌کند.

در بخش دیگری از گزارش سازمان ملل آمده است که یکی دیگر از منابع برجسته تولید سرب، سم باتری‌های غیرقابل بازیافت و یا ضعیف باتری ماشین است. نکته دیگر اینکه در کشورهایی که مسمویت با سرب برای کودکان بیشتر اتفاق افتاده از سال ۲۰۰۰ به بعد تعداد وسایل نقلیه در جاده‌های آن کشورها دو برابر شده است.

این گزارش تحلیلی و تحقیقی از سوی یک انستیتوی ارزیابی معیارهای بهداشتی انجام شده که یک گروه پیشرو در زمینه تحقیقات بهداشت جهانی به شمار می‌رود.

همچنین این مطالعه نشان می‌دهد در حالی که سطح سرب خون در کودکان کشورهای ثروتمند در طول سالها کاهش یافته است، در کشورهای فقیرتر این مشکل به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

ریچارد فولر، رئیس موسسه خیریه «زمین پاک» که در این تحقیق همکاری داشته است می‌گوید: «مردم می‌توانند در مورد خطرات سرب بیشتر بدانند و از فرزندان خود محافظت کنند. ضمن اینکه خبر خوب این است که سرب می‌تواند بدون خطر در معرض بازیافت قرار گیرد. همچنین بازده اقتصادی و اجتماعی حاصل از سرمایه‌گذاری در کاهش آلودگی سرب می‌تواند بسیار عظیم باشد.»

نظرات بینندگان