arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹

برترین روش‌ها برای کاهش سریع دمای بدن

بدن انسان نسبت به تغییرات بیرونی و داخلی واکنش نشان می‌دهد. با افزایش دمای خارجی دمای بدن افزایش می‌یابد. کارشناسان دمای طبیعی بدن را در حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) می‌دانند، اما بسته به زمان روز می‌تواند تا ۰.۹ درجه فارنهایت (۰.۵ درجه سانتیگراد) متفاوت باشد. میانگین دمای بدن نیز از نظر فردی متفاوت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بدن انسان نسبت به تغییرات بیرونی و داخلی واکنش نشان می‌دهد. با افزایش دمای خارجی دمای بدن افزایش می‌یابد. کارشناسان دمای طبیعی بدن را در حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) می‌دانند، اما بسته به زمان روز می‌تواند تا ۰.۹ درجه فارنهایت (۰.۵ درجه سانتیگراد) متفاوت باشد. میانگین دمای بدن نیز از نظر فردی متفاوت است.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، بعد از انجام فعالیت بدنی شدید یا در روز‌های گرم، معمولاً درجه حرارت بالاتر از حد طبیعی بدن وجود دارد. با این حال، دمای بدن بالاتر از ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) می‌تواند تب را نشان دهد.

 

بیشتر بدانید:

چگونه گرمای بدن را کاهش دهیم
نوشیدن مایعات خنک می‌تواند به کاهش گرمای بدن کمک کند. کاهش گرمای بدن به دو روش مختلف امکان پذیر است: خارجی یا داخلی. پریدن به داخل استخر خنک نمونه‌ای از خنک کننده خارجی است، در حالی که نوشیدن آب سرد به کاهش دمای بدن در داخل کمک می‌کند.

بدن انسان همیشه دمای خود را تنظیم می‌کند و می‌تواند آن را به چهار روش مختلف پایین بیاورد:

تبخیر، که با تعریق به آن می‌رسد
تابش، به معنای آزاد کردن گرما به هوای اطراف
همرفتی، که وقتی هوای خنک‌تر بدن را احاطه می‌کند رخ می‌دهد
انتقال، که انتقال حرارت بدن به آب سرد یا یخ مجاور است

 کاهش دمای بدن

نکاتی برای کاهش دمای بدن
یک ناحیه مغز به نام هیپوتالاموس مسئول تنظیم دمای بدن است. دمای فعلی بدن را در برابر دمای معمولی خود بررسی می‌کند و سپس آن را تنظیم می‌کند. هنگامی که بدن خیلی گرم است، تنظیمات از طریق تعریق برای خنک کردن آن اتفاق می‌افتد. هنگامی که خیلی سرد است، هیپوتالاموس باعث گرم شدن آن می‌شود.

 

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما خوردن غذا‌های تند و درگیر شدن در فعالیت‌هایی که باعث عرق کردن بدن می‌شود به طور بالقوه باعث می‌شود در مقایسه با دمای خارج از بدن احساس خنک تری داشته باشید.

 

در زیر هشت نکته برای کاهش گرمای بدن وجود دارد:

 

مایعات خنک بنوشید
نوشیدن مایعات خنک، مانند آب یا نوشیدنی‌های خنک، می‌تواند با خنک کردن بدن، به کاهش دمای بدن کمک کند. مصرف منظم مایعات همچنین می‌تواند از کمبود آب بدن جلوگیری کند و این باعث افزایش گرمای بدن می‌شود.

حنک

به فضایی با هوای خنک‌تر بروید
افراد می‌توانند با جابجایی به محلی با دمای خارجی خنک‌تر، دمای بدن خود را کاهش دهند. بدن گرما را از طریق همرفت از دست می‌دهد.

 

در آب خنک قرار بگیرید
شنا در آب خنک، حمام در آب ولرم یا استفاده از آب سرد بدن می‌تواند درجه حرارت بدن را کاهش دهد. در این موارد، دمای بدن کاهش می‌یابد.

 

موارد سرد را بر روی نقاط کلیدی بدن بمالید
استفاده از آب سرد یا یخ در نقاط استراتژیک بدن که رگ‌ها نزدیک به سطح هستند؛ مانند مچ دست، گردن، قفسه سینه و ... می‌توانند به سرعت دمای خون در حال عبور از رگ‌ها را کاهش دهند. این باعث می‌شود بدن احساس خنکی کند.

 

کمتر حرکت کنید
بدن هنگام حرکت گرما آزاد می‌شود. در دما‌های گرم، فرد به احتمال زیاد اگر از ورزش سنگین خودداری کند و حرکت خود را محدود کند، احساس گرمای کمتری می‌کند.

 

لباس‌های سبک تری بپوشید
گرما از بعضی پارچه‌ها راحت‌تر از سایرین عبور می‌کند. پارچه‌های طبیعی مانند پنبه باعث می‌شوند گرما راحت‌تر از پارچه‌های مصنوعی مانندپارچه‌های اکریلیک و نایلون از بدن خارج شود

نظرات بینندگان