arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۹

سازمان جهانی بهداشت: آثار کرونا تا چند دهه ماندگار است

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در نشستی روز جمعه گفت که آثار ویروس کرونا تا چند دهه ماندگار بوده و احساس خواهد شد. وی در نشست کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت در مقر این سازمان در ژنو گفت: «این بیماری همه‌گیر جهانی، نوعی بحران سلامت است که یک بار در قرن اتفاق می‌افتد و آثار آن تا چند دهه احساس خواهد شد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان جهانی بهداشت: آثار کرونا تا چند دهه ماندگار است

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در نشستی روز جمعه گفت که آثار ویروس کرونا تا چند دهه ماندگار بوده و احساس خواهد شد.

«تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه گفت شیوع «کووید-۱۹» (بیماری کروناویروس ۲۰۱۹) فاجعه‌ای است که اثرات آن تا چندین دهه ماندگار خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

وی در نشست کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت در مقر این سازمان در ژنو گفت: «این بیماری همه‌گیر جهانی، نوعی بحران سلامت است که یک بار در قرن اتفاق می‌افتد و آثار آن تا چند دهه احساس خواهد شد.»

«کووید-۱۹»، از زمانی که برای اولین بار در شهر «ووهان» چین گزارش شد بیش از ۶۷۰ هزار نفر را در دنیا به کام مرگ کشانده است. شمار مبتلایان به این بیماری بیش از ۱۷ میلیون نفر گزارش شده است.

ایالات متحده آمریکا، برزیل و انگلیس کشورهایی بوده‌اند که در هفته‌های گذشته شاهد افزایش شمار مبتلایان بوده‌اند. دولت‌های این کشور در تلاش برای یافتن پاسخ موثر جهت مهار این بیماری هستند.

شیوع کرونا موجب تعطیلی کسب و کارها در بسیاری از کشورهای دنیا شده و از لحاظ اقتصادی نیز آثار زیان‌باری به جای گذاشته است.

در همین حال سازمان جهانی بهداشت هفته پیش گزارش داد بیش از ۱۵۰ شرکت دارویی در تلاش برای یافتن واکسن موثر در درمان ویروس کرونا تا اوایل سال ۲۰۲۱ هستند.

تدروس در نشست روز جمعه گفت با آنکه اطلاعات درباره این ویروس جدید افزایش یافته اما هنوز پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی درباره آن پابرجا است.

سازمان جهانی بهداشت چند هفته پیش با تغییر موضع رسماً اعلام کرد ویروس کرونا می‌تواند در اماکن سربسته و پرازدحام در هوا معلق و از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق هوا را نادر و کم‌اهمیت دانسته بود، اما به تازگی چند تحقیق علمی نشان داده‌اند انتقال ویروس از این طریق هم میسر است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌های قبلی تأکید کرده بود که راه انتقال کووید-۱۹ از طریق قطرات تنفسی با اندازه‌های بزرگتر است که هنگام سرفه یا عطسه فرد بر روی زمین می‌افتند. این سازمان احتمال انتقال ویروس از طریق هوا، مگر در شرایط خاص پزشکی را رد کرده بود. 

کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» در نشست خبری روز جمعه گفت: «نتایج اولیه از مطالعات سرولوژی نتایج هماهنگی را نشان می‌دهند: اکثر مردم دنیا در برابر این ویروس آسیب‌پذیر هستند، حتی در مناطقی که همه‌گیری‌های بسیار شدید را تجربه کرده‌اند.»

وی اضافه کرد: «بسیاری از کشورهایی که فکر می‌کردند بدترین اتفاقات را پشت سر گذاشته‌اند الان دارند شیوع جدید ویروس را تجربه می‌کنند. کشورهایی که در هفته‌های اول بیشتر در امان مانده بودند اکنون با افزایش شمار مبتلایان و مرگ و میر مواجهند.»

منبع: فارس

نظرات بینندگان