arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

برخورد با کانال‌های کلاهبرداری خرید و فروش سوالات کنکور/ اخذ پول از داوطلبان بدون در اختیار قرار دادن سوالات

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از برخورد با کانال‌های کلاهبرداری خرید و فروش سوالات کنکور خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از برخورد با کانال‌های کلاهبرداری خرید و فروش سوالات کنکور خبر داد.

«سرهنگ محمد علی رجبی» رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا  درباره فروش سوالات کنکور گفت: پلیس فتا در این خصوص در چند ماه گذشته هشدارهایی داده است و در این راستا نیز تعدادی از صفحاتی را که اقدام به فروش سوالات کنکور در فضای اینستاگرام و تلگرام کرده بودند، مورد شناسایی قرار داده و برخورد با این صفحات در دستور کار پلیس قرار گرفته است.

کلاهبرداری از طریق خرید و فروش سوالات کنکور

وی ادامه داد: به طور کل رصد و پایش این نوع صفحات و کانال‌ها هم توسط پلیس و هم توسط گزارش‌های مردمی در دستور کار ما قرار دارد. در حقیقت خرید و فروش سوالات کنکور یکی از موضوعاتی است که هر سال نزدیک به برگزاری آزمون با آن مواجه هستیم، البته بسیاری از این سایت‌ها و کانال‌ها جنبه کلاهبرداری داشته و معمولا هیچ سوالی در اختیار داوطلب قرار نمی‌گیرد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: در برخی موارد نیز مبالغی توسط مدیران این کانال‌ها دریافت می‌شود که پس از بررسی مشخص می‌شود، در حقیقت کلاهبرداری و سوءاستفاده از حساب صورت گرفته است و همانطور که گفتم این صفحات بیشتر کلاهبرداری است و سوالات کنکور را در اختیار داوطلبان قرار نمی‌دهند و تاثیری در کنکور ندارند.

بخشی از مشکلات به دلیل نوسانات قیمت در بازار است

سرهنگ رجبی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در ماه‌‌های اخیر شاهد افزایش خریدهای اینترنتی هستیم، اما متاسفانه در برخی موارد فروشگاه پس از دریافت وجه به دلیل نبود کالا در انبار، جنس فروخته شده را به مشتری تحویل نمی‌دهد، آیا این مصداق کلاهبرداری است و پلیس فتا در این خصوص چه توصیه‌ای به مردم دارد، گفت: در کلاهبرداری اینترنتی به صورت متقلبانه، مالی از افراد گرفته شده و ما به ازای آن هیچ کالا و خدمتی ارائه نمی‌شود، اما آنچه پرسش شد، در تعریف کلاهبرداری و مصداقی از کلاهبرداری اینترنتی نیست، بلکه یک مشکل حقوقی است که بین فروشگاه‌های اینترنتی و خریداران به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: بخشی از این مشکلات نیز به دلیل نوسانات قیمت در بازار است، اما توصیه ما به کاربران اینترنتی و خریداران از فروشگاه‌های آنلاین این است که از فروشگاه‌های معتبر خرید کنند. گاهی اوقات فروشگاه‌ها مجاز هستند و از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز توسعه و تجارت الکترونیک این وزارتخانه این فروشگاه دارای هویت و دارای یک دامنه مشخص است و در چرخه نظارتی قرار دارد، اما این به معنای آن نیست که این فروشگاه هر جنسی را که در صفحه فروش خود قرار داده است، بتواند تامین کند. از همین‌رو توصیه ما به کاربران این است که در خرید اینترنتی حتما علاوه بر این که به نماد اعتماد توجه می‌کنند، تا گرفتار فیشینگ و کلاهبرداری های اینترنتی نشوند به موضوع اعتبار برند و فروشگاه نیز توجه کنند، چراکه این موضوع در بحث تامین کالا بسیار اهمیت دارد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: عدم تامین کالا موضوع کلاهبرداری اینترنتی نیست، بلکه یک موضوع حقوقی بین فروشگاه و مشتری است و در نهایت موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود و به هیچ عنوان در پلیس فتا این موضوعات به عنوان جرم یارانه‌ای و سایبری مطرح نمی‌شود.

مردم به هیچ وجه از شبکه‌های اجتماعی خرید نکنند

سرهنگ رجبی تاکید کرد: همانطور که گفتم مردم در خریدهای اینترنتی به ویژه در شرایط کنونی به هیچ وجه از شبکه‌های اجتماعی خرید نکنند به ویژه در شرایطی مانند الان که قیمت‌ها متغیر است. توصیه ما به مردم این است که در چنین شرایطی به هیچ وجه در اینستاگرام و تلگرام برای انجام خریدهای اینترنتی اقدام نکنند، چرا که اگر پول را پرداخت کنند، هیچ تضمینی برای دریافت کالا و یا برگرداندن پول وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌حجم زیادی از پرونده‌هایی که در حال حاضر در پلیس فتا تشکیل می‌شود، در همین حوزه است، یعنی فرد از یک صفحه اینستاگرامی یا یک کانال تلگرامی و پول را پرداخت می‌کند، اما هیچ محصولی به او تحویل داده نشده و فرد دستش به هیچ جایی نمی رسد و حتی نمی‌دانند از چه کسی باید شکایت کند، چرا که نه شماره تماسی در اختیار دارد و نه آدرس و سایت مشخص و هویت معلوم وجود دارد؛ به این دلیل ما از کاربران خواهش می‌کنیم به هیچ وجه از شبکه‌های اجتماعی خرید نکنند و اگر از فروشگاه‌های اینترنتی نیز خرید می‌کنند به این موضوع دقت کنند که این فروشگاه علاوه بر دارا بودن نماد اعتماد می‌تواند به تعهدات مالی خود عمل کند.

کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک وام ودیعه مسکن و ریجستری موبایل

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک‌هایی مانند وام ودیعه مسکن گفت: موضوع کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک و هدایت قربانی به سمت سایت‌ها و لینک‌های مجرمانه تقریبا زمان زیادی است که شکل گرفته است. در هفته‌های اخیر و متناسب با موضوع کمک‌هایی که دولت در نظر گرفته از جمله وام کمک ودیعه مسکن، مجرمان سایبری با استفاده از این فضا پیامک‌هایی برای مردم ارسال کرده و اعلام می‌کنند، برای انجام ثبت‌نام به یک سایت جعلی مراجعه کرده و مبلغی را پرداخت کنند و از این طریق قربانی را به صفحات فیشینگ هدایت کرده و تخلیه حساب انجام می‌شود.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: شیوه دیگر این موضوع پیامک‌هایی تحت عنوان ریجستری موبایل است که در حال حاضر زیاد شده است و همچنین شیوه و شگرد دیگر آن در قالب پیامک‌هایی برای تایید آگهی در سایت‌های ثبت آگهی کالا است. به طور کل مجرمان متناسب با فضای حاکم بر جامعه و موضوعاتی که پیش می‌آید، متاسفانه از آن استفاده می‌کنند و نکته مهم و اصلی این است که کاربران باید به این موضوع توجه کنند که قبل از اینکه هر اقدامی را انجام دهند، حتما اطلاعات کاملی درباره فرآیند اتفاقی را که قرار است بیفتد از طریق رسانه‌ها و سایت‌های رسمی کسب کرده و از آن روش اقدام کنند.

درخواست پلیس فتا از مجموعه‌های دولتی

سرهنگ رجبی تاکید کرد: انتظار ما از مجموعه‌های دولتی این است که قبل از پیاده‌سازی چنین طرح‌هایی نظرات تخصصی پلیس را در این خصوص دریافت کرده و همچنین راهکارهای پیشگیرانه را در این خصوص بررسی کنند تا شاهد کلاهبرداری‌های این چنین نباشیم. پیشگیری از بسیاری از این جرایم راهکارهای ساده‌ای دارد که می‌توان با اطلاع‌رسانی کامل و اقدامات پیشگیرانه از وقوع بسیاری از آنها جلوگیری کرد، اما متاسفانه در بسیاری از مواقع طرح اعلام می‌شود و اطلاع‌رسانی عمومی صورت می‌گیرد و پس از آن به دنبال این هستیم تا راهکارهای مجرمانه را پوشش داده و در آن خصوص نیز اطلاع‌رسانی کنیم، در حالی که مشکلاتی در جامعه ایجاد شده و برای مردم گرفتاری و سردرگمی ایجاد می‌شود. بنابراین درخواست ما از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها این است که قبل از اینکه چنین موضوعاتی را به اطلاع عموم برسانند با پلیس فتا در خصوص جلوگیری از مشکلات آن مشورت کنند تا بتوانیم فرصت‌های مجرمانه را کاهش دهیم و جلوی این بسترها گرفته شود.

ایلنا

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان