تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

شناسایی راهکار درمانی جدید برای کرونا

محققان دانشگاه ایالت کانزاس آمریکا توانستند یک روش درمانی جدید برای کووید ۱۹ شناسایی کنند که در آن از مولکول‌های کوچکی موسوم به پروتئاز برای مهار کردن ویروس SARS-CoV-۲ در بدن انسان استفاده می‌شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری گاردین، این پروتئازهای ویروس که با عنوان ۳CLpro شناخته می‌شوند، ‌ هدف‌های دارویی مهمی محسوب می‌شوند زیرا در تولید مثل ویروس نقش حیاتی دارند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد مهارکننده‌های ۳CLpro توانایی مهار تولید مثل دو گونه ویروس MERS-CoV و SARS-CoV-۲ در سلول‌های کشت شده انسان و مدل جانوری MERS را دارند و یک داروی بالقوه برای مقابله با انواع ویروس کرونا هستند.

گونه‌های محتلف ویروس کرونا یک تهدید جدی برای سلامت بشر محسوب می‌شوند و در سال‌های گذشته شیوع سارس و مرس و اکنون شیوع جهانی کرونا یک زنگ خطر جدی را در رابطه با این نوع ویروس به صدا در آورده است.

شناسایی روش‌های درمانی و واکسن‌های موثر بر این ویروس‌ها، محور اصلی تمام تحقیقات مرتبط است اما به اعتقاد محققان، توسعه یک شیوه درمانی موثر، راهکار اصلی مقابله با این ویروس و پیامدهای مخرب آن بر سلامت انسان است.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
3
سلام، مولکول های کوچک موسوم به پروتئاز!!!، ترکیب نام برده نوعی آنزیم است که در دسته درشت مولکول ها طبقه بندی می شود. اساسا آنزیم ها نوعی پروتئین هستند و اگر آنزیم نوعا هیدرولیز کننده باشد، پسوند ase یا ئاز به آن اضافه می شود، مثل لیپاز که آنزیم تجزیه کننده لیپید یا چربی است. پروتئاز کشف شده می تواند پروتئین ساختاری موجود در ترکیب ویروس را تجزیه کرده، عملکرد ویروس زا غیرفعال ساخته و قابلیت تولیدمثلی آن را نابود می شازد (عقیم سازی). اما منبع این پروتئاز چیست این نوعی کشف محسوب می شود چرا که هر پروتئازی قادر است مکان اختصاصی را بین آمینو اسیدهای ساختاری را بشکند، و پروتئاز بدست آمده دقیقا پیوند پپتیدی بین دو اسید آمینه درگیر در ساختار را شکافته و اثر آن ها را خنثی نموده است.