arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

لویه جرگه صلح افغانستان، با آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان موافقت کرد

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه صلح افغانستان گفت: اعضای لویه‌جرگه با آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان موافقت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه صلح افغانستان گفت: اعضای لویه‌جرگه با آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان موافقت کردند.


به گزارش فارس، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه صلح افغانستان امروز(جمعه) در یک نشست خبری به دنبال برگزاری لویه جرگه صلح گفت: اعضای لویه‌جرگه مشورتی صلح به رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان رای مثبت داده‌اند.

عبدالله عبدالله که ریاست لویه جرگه مشورتی را نیز برعهده داشته است، ادامه داد: همه اعضای مجلس نمایندگان تأکید کرده‌اند که باید موانع فراراه‌ مذاکرات صلح باید برداشته شود.

وی افزود: قرار است نشست اختتامی لویه‌جرگه مشورتی صلح فردا روز یک‌شنبه، نوزدهم اسد، برگزار می‌شود و بیانیه این لویه‌جرگه در این نشست صادر می‌شود.

عبدالله گفت: اگر طالبان پس از رهایی زندانیان شروط دیگر بگذارند، جای تأسف خواهد بود. اطمینانی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم داده شده است، انتظار این گونه خبر ناخوش را نداریم.

وی با بیان اینکه 3 روز پس از لویه جرگه زندانیان طالبان آزاد خواهند شد، در مورد مذاکرات بین الافغانی تاکید کرد: اولین دور گفت‌وگوها در قطر دایر می‌شود و تا همین لحظه، هیچ مانعی برای شروع مذاکره به استثنای مساله زندانیان وجود ندارد.

این سیاستمدار افغان خاطر نشان کرد که اعضای شورای عالی مصالحه‌ی ملی در اولین فرصت متعاقب لویه‌جرگه اعلام می‌شود. قرار بود که پس از عید قربان این کار انجام شود، اما تمام تمرکز برای لویه‌جرگه مشورتی صلح سبب تاخیر شد.

کمیته‌های پنجاه‌گانه لویه‌جرگه مشورتی صلح امروز با ارایه‌ گزارش تصمیم‌های این کمیته‌ها را در دومین روز این جرگه اعلام کردند. نتایج جمع‌بندی کمیته‌ها قرار است فردا به‌ صورت رسمی اعلام شود.

اکثریت کمیته‌های کاری لویه‌جرگه مشورتی صلح خواهان رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی طالبان با ضمانت ملی و بین‌المللی شدند تا این زندانیان دوباره به صفوف جنگ برنگردند و هیچ بهانه‌ای برای تعویق مذاکرات صلح نیز باقی نماند.

روسای کمیته‌ها از طرف‌های درگیر جنگ خواستند که برای رسیدن به صلح پایدار و باعزت انعطاف نشان دهند. آنان همچنان گفتند که با رهایی زندانیان طالبان، آتش‌بس بدون قید و شرط برقرار و طرف‌ها به آن متعهد بمانند.

لویه‌جرگه مشورتی صلح به‌منظور مشوره در مورد رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ طالبان روز گذشته به ریاست عبدالله عبدالله و سخنرانی رییس‌جمهور افغانستان آغاز به کار کرده است.

براساس توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا، دولت افغانستان متعهد شده بود که 5 هزار زندانی طالبان را برای آغاز مذاکرات بین الافغانی آزاد کند، اما پس از آزادی 4هزار و پانصد زندانی، رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که 400 زندانی طالبان به دلیل ارتکاب جرائم انسانی و اخلاقی آزاد نخواهند شد.

اشرف غنی، پس از اعلام آتش بس 3 روزه از سوی طالبان در سخنانی تاکید کرد که سرنوشت 400 زندانی باقیمانده را لویه جرگه مشورتی صلح مشخص خواهد کرد.

نظرات بینندگان