arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹

ظریف: هماهنگ‌کننده برجام به صراحت اعلام کرد آمریکا حق «اسنپ بک» ندارد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رای نخواهد آورد، ‌تاکید کرد: از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از مکانیسم اسنپ بک ندارد. سه متحد اروپایی آمریکا هم در جلسه قبلی شورای امنیت سازمان ملل صریحا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند از این مکانیسم استفاده کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

محمد جواد ظریف در پایان جلسه هیات دولت، گفت: آمریکایی‌ها حدود سه ماه بر روی قطعنامه‌ای بسیار طولانی، تند و با مفاد غیر قابل باور علیه کشورمان مشغول رایزنی با همه دنیا بودند و از تمام توان خود حتی در دوران کرونا در بالاترین سطح وزارت امور خارجه از جمله وزیر خارجه آمریکا استفاده کردند، به طوری که وزیر امور خارجه این کشور به کشور‌های مختلف سفر داشت و در نهایت به این نتیجه رسید که این قطعنامه کمتر از پنج رای می‌آورد.

وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: بر اساس برخی پیش بینی ها، در خود نیویورک اعلام شد، این قطعنامه کمتر از ۲ رای دارد، این نشان دهنده انزوای واضح و مشخص آمریکایی‌ها در تمام دنیا است.

وی  با بیان اینکه در هفته گذشته آمریکایی‌ها مدعی شدند، سند قبلی را در روز دوشنبه به شکل رسمی پخش و سه شنبه رای گیری خواهند کرد، افزود:​ عصر روز گذشته شنیدیم، رای گیری درباره این قطعنامه به تعویق افتاده است و دیروز آمریکایی‌ها قطعنامه‌ای کوتاه در چند بند را ارائه کردند که در مجموع به شکل موذیانه و در چند بند خواستار این بودند که به نتیجه برسند.

 ظریف ادامه داد: این به آن معنی است که برای شعور اعضای شورای امنیت احترامی قائل نیستند و فکر می‌کنند اگر قطعنامه از پنج صفحه به پنج خط تبدیل شود و مطلب کوتاه شود، یعنی تغییر محتوایی ایجاد شده که البته این قطعنامه غیر قانونی است و آمریکایی‌ها می‌خواهند از مکانیزم شورای امنیت برای نابود کردن شورای امنیت استفاده کنند.یقین دارم این قطعنامه تغییری نمی‌کند و با قطعنامه جدیدی روبرو نخواهیم بود و حتی تعداد رای آن کم است.

وزیر امور خارجه کشورمان، حادثه انفجار بیروت را یک شوک روانی توصیف کرد و گفت: تمام توجهات اولاً باید بر مسائل فوری انسانی و ثانیاً بر بازسازی لبنان متمرکز شود. همه مردم دنیا با مردم لبنان ابراز همدردی کردند، اما متاسفانه ایالات متحده آمریکا علی رغم کرونا و این فاجعه، همچنان به تحریم‌های غیر قانونی علیه لبنان ادامه می‌دهد و هنوز موارد سیاسی بی موردی را مطرح می‌کند.

وی گفت: علاوه بر اینکه دولت لبنان حتما با جدیت این مسئله را پیگیری می‌کند که در این فاجعه چه اتفاقی افتاده و چه کسانی مسئول این حادثه بودند و مردم لبنان نیز خواهان این موضوع هستند ما هم از خواست مردم لبنان حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: هر گروهی می‌تواند از این شرایط بهره برداری سیاسی کند، اما آن‌هایی که تلاش کردند از این موضوع بهره برداری سیاسی شود تاکنون موفق نبودند، چون مردم در برابر بهره برداری سیاسی از یک فاجعه انسانی واکنش نشان می‌دهند و ما بیش از هر چیز اعتقاد داریم انسجام میان مردم لبنان مهم است.

وزیر امور خارجه با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره توافق با ایران گفت: واضح است که به ترامپ مشاوره غلط داده می‌شود.

وی درباره اینکه آیا طرحی مبنی بر تغییر در برجام را خواهیم پذیرفت افزود:​ هیچ طرحی به ما تاکنون ارائه نشده و ما هیچ طرحی را که در آن تغییری در برجام داده شود نمی‌پذیریم.

وی در پاسخ به این سوال که ترامپ در روز‌های اخیر چند بار اعلام کرده با ایران به توافق خواهم رسید گفت:​ وی سه سال و نیم فرصت داشته و در این مدت نتوانسته در چند هفته هم نخواهد توانست اقدامی کند و واضح است که به آقای ترامپ مشاوره غلط داده اند.زمانی که آقای جان بولتون با غرور و تبختر اعلام کرد از قطعنامه شورای امنیت خارج شدیم و نمی‌توانیم از اسنپ بک استفاده کنیم خیال می‌کرد نیاز ندارد و با فشار حداکثری، مردم ایران را به زانو در می‌آورد.

نظرات بینندگان