arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / صادرات نفت ایران چقدر است؟ / وزیر بهداشت: واکسن‌ کرونای ایرانی، تست‌های انسانی را پاس کرد / موافقت وزارت نفت با خصوصی‌سازی پالایشگاه‌های نفت بودیم و هستیم / تمدید لغو طرح ترافیک و دورکاری کارمندان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / صادرات نفت ایران چقدر است؟ / وزیر بهداشت: واکسن‌ کرونای ایرانی، تست‌های انسانی را پاس کرد / موافقت وزارت نفت با خصوصی‌سازی پالایشگاه‌های نفت بودیم و هستیم / تمدید لغو طرح ترافیک و دورکاری کارمندان

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

وزیر بهداشت: واکسن‌ کرونای ایرانی، تست‌های انسانی را پاس کرد: سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: از واکسن کرونا در دنیا حرف‌های زیادی مطرح شده است، اما این ویروس پیچیده است و مشابه آن را ندیده‌ایم و واکسن آن نیز دارای پیچیدگی است. نمکی افزود: با موسسه رازی، انستیتو پاستور و شرکت‌های دانش‌بنیان همزمان شروع به ساخت واکسن کرده‌ایم. چند مورد از واکسن‌های کرونای ایرانی تست‌های انسانی را پاس کرده‌اند و عن‌قریب وارد مطالعات بالینی خواهیم شد.

میرسلیم: زیرنظر قالیباف اشتباهات مهمی رخ داده است: مصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: آقای قالیباف در دوران مسئولیت‌های اجرائی خود خدمات ارزنده ای انجام داده که باید تقدیر شود؛ در همان حال زیر نظر ایشان اشتباهات مهمی رخ داده که به‌موقع به ایشان تذکر کتبی و شفاهی داده‌ام و باید اصلاح می‌شد و به این جا نمی‌رسید که جانشین مورد اعتماد ایشان دستگیر و گرفتار شود.

چرا رئیس‌جمهور در جلسه جلسه مجلس حضور پیدا نمی‌کند؟: محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس گفت که ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به استعلام رئیس جمهور برای حضور در مجلس حضور ایشان را از جهت شرایط کرونایی به مصلحت ندیده بود. این نامه مکتوب است و معاون رئیس جمهور هم نامه کتبی دادند که آن را به اطلاع دوستان در جلسه برسانم.

تاکید ایران بر عدم صلاحیت آمریکا برای ورود به سازوکار برجام: حسن روحانی، رئیس جمهور با بیان اینکه اقدامات آمریکا همیشه برای نابود کردن برجام بوده است، گفت: قطعنامه‌ای که آمریکایی‌ها به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد داده اند، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و همه کشور‌ها بویژه ۱+۴ باید بشدت با آن مخالفت کنند. رئیس جمهور خاطر نشان کرد آمریکا با توجه به اینکه بیش از دو سال است از برجام خارج شده هیچ حقی برای استفاده از سازوکار برجام ندارد.

ظریف: هماهنگ‌کننده برجام به صراحت اعلام کرد آمریکا حق «اسنپ بک» ندارد: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه با بیان اینکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رای نخواهد آورد، ‌تاکید کرد: از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از مکانیسم اسنپ بک ندارد. سه متحد اروپایی آمریکا هم در جلسه قبلی شورای امنیت سازمان ملل صریحا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند از این مکانیسم استفاده کند.

جزئیات طرح پیش فروش نفت: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در یادداشتی اینستاگرامی با دفاع از از طرح پیش فروش نفت نوشت: «مدیریت بازار ارز و پول، ونهایتا کنترل تورم، درشرایط اقتصادی امروز، وظیفه اصلی بانک مرکزی است.کسری بودجه دولت، بخاطرتحریم صادرات نفت،یک واقعیت است و «تامین مالی سالم» این کسری، بدون استقراض از بانک مرکزی، نیز، یک ضرورت.تامین مالی سالم کسری بودجه دولت، چهار راه حل بیشتر ندارد: کاهش هزینه ها - افزایش درآمدهای مالیاتی- فروش سهام واموال دولت-انتشار اوراق بدهی یاپیش فروش کالاهایی نظیر نفت، در شرایط تحریمی.»

موافقت وزارت نفت با خصوصی‌سازی پالایشگاه‌های نفت بودیم و هستیم: بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت گفت: ما همیشه موافق خصوصی‌سازی پالایشگاه‌های نفت بودیم و الان هم هستیم و این تصمیمی که دولت داشته را ما اجرا خواهیم کرد.

صادرات نفت ایران چقدر است؟: طبق اطلاعات وب سایت شرکت «تنکر ترکرز دات کام»، ایران روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت از طریق انتقال کشتی به کشتی صادر می کند در حالیکه آمار رسمی این رقم را ۲۲۷ هزار بشکه در روز نشان می دهد. اطلاعات وب سایت شرکت «تنکر ترکرز دات کام» نشان می‌دهد صادرات نفت ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است که آمار آمریکا نشان می دهد.

سعید حجاریان: اصلاحات ساختاری کلید نخورد، شاید خیلی زود دیر شود: سعید حجاریان، طی یادداشتی سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاحات در یادداشتی با عنوان «خشمگین از امپریالیسم‌ ترسان از انقلاب» نوشت: واقعیت آن است که سیاست خارجی ما، الگویی مشابه سیاست داخلی‌مان دارد. نتیجه آنکه می‌بینیم چه در خارج و چه در داخل با نوعی تعلیق مواجه هستیم.

چه کسانی از وجود «آمونیوم نیترات» در بندر بیروت اطلاع داشتند؟: یک روزنامه لبنانی به بررسی نامه‌نگاری‌ها و تماس‌هایی که از زمان توقیف محموله «آمونیوم نیترات» در بندر بیروت انجام شده، پرداخت و برخی طرف‌هایی را که از خطرات این بار اطلاع داشته‌اند، معرفی کرد. بر اساس گزارش روزنامه «الاخبار»، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد نامه‌ها و پیام‌های زیادی رد و بدل شده و درباره خطر «آمونیوم نیترات» ذخیره شده در بندر بیروت هشدار داده شده است. از جمله این گزارش‌ها، گزارش مدیریت کل امنیت عمومی لبنان در سال ۲۰۱۴ است که آن را برای رئیس‌جمهور وقت (میشل سلیمان) و نخست‌وزیر وقت (تمام سلام)، وزارت کشور و وزارت زیرساخت فرستاده بوده و درباره خطرناک بودن این مواد هشدار داده است.

تمدید لغو طرح ترافیک و دورکاری کارمندان: ستاد ملی کرونا اعلام کرد: لغو طرح ترافیک و کاهش حضور کارمندان تا یک سوم تا پایان مردادماه تمدید شد پیش از این تصمیم به اجرای دورکاری بخشی از کارمندان و لغو طرح ترافیک تا امروز ۲۲ مرداد ۹۹ گرفته شده بود که با تصمیم امروز ستاد کرونا، ۹ روز دیگر تمدید شد.

۱۸۸ فوتی جدید کرونا در کشور: دکتر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۹ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۳۳ هزار و ۶۹۹ نفر رسید. لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۹۸۸ نفر رسید. وی در توضیح استان‌های در وضعیت قرمز کرونا گفت: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

نظرات بینندگان