arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

آمریکا: نیروهایمان در عراق و سوریه کاهش می یابد

فرمانده ارشد نظامیان آمریکا در خاورمیانه عنوان کرد به احتمال زیاد شمار نظامیان این کشور طی ماه های آتی در عراق و سوریه کاهش می یابد اما هنوز دستوری برای شروع کردن روند خارج سازی نیروها دریافت نکرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده ارشد نظامیان آمریکا در خاورمیانه عنوان کرد به احتمال زیاد شمار نظامیان این کشور طی ماه های آتی در عراق و سوریه کاهش می یابد اما هنوز دستوری برای شروع کردن روند خارج سازی نیروها دریافت نکرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از نیویورک تایمز، ژنرال کنت مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی در ارتش آمریکا اظهار کرد، تعداد ۵۲۰۰ سرباز آمریکایی مستقر در عراق با هدف کمک به مبارزه با باقی مانده های داعش و آموزش نیروهای عراقی بعد از رایزنی هایی با دولت بغداد دستخوش تغییر می شود.

مک کنزی عنوان کرد انتظار دارد نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای ناتو حضور بلند مدت در عراق را حفظ کنند.

او از دادن جزئیات درباره میزان این حضور نظامی خودداری کرد اما یک سری مقامهای آمریکایی دیگر گفتند مذاکرات با مقامهای عراقی که ماه جاری میلادی از سر گرفته می شود ممکن است با کاستن از تعداد سربازان آمریکایی این تعداد را به ۳۵۰۰ تن برساند.

در عین حال ژنرال مک کنزی در صحبتهایش در یک کنفرانس امنیتی مجازی که از سوی انستیتوی صلح آمریکا ترتیب داده شد تصریح ساخت: من فکر نمی کنم قرار باشد ما تا ابد در سوریه بمانیم. در مقطعی ما قطعا خواهیم خواست که حضورمان را در آنجا کاهش دهیم. من فقط نمی دانم کی قرار است این اتفاق بیفتد. تا زمانی که ما باقی می مانیم قرار است به سختی برای پایان دادن به کار داعش تلاش کنیم.

ژنرال مک کنزی و دیگر مقامهای آمریکایی می گویند، آمریکا با توجه به اینکه نیروهای نظامی محلی در عراق و سوریه هر چه بیشتر برای مقابله با داعش با اتکا به خودشان در کنار بهره گیری از کمکهای فنی، اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا توانمند شده اند پس آمریکا می تواند خارج ساختن سربازانش از این دو کشور را در نظر بگیرد.

ویلیام وی. روباک، معاون فرستاده ویژه دولت ترامپ به ائتلاف مبارزه با داعش به این کنفرانس عنوان کرد: ارزیابی ما این است که این (داعش) یک تهدید است اما تهدید رو به رشدی نیست. آنها نمی توانند حملات و یا عملیاتهای پیچیده اجرا کنند.

پنتاگون ماه مارس به فرماندهان ارتش دستور داد برای تشدید نبرد آمریکایی ها در عراق برنامه ریزی کنند. اما فرمانده ارشد آمریکا در این کشور هشدار داد: یک چنین کمپینی می تواند خونین و زیانبار و همراه با ریسک جنگ با ایران باشد.

از آن زمان آمریکا حضور سربازانش در تعداد پایگاه هایی کمتر را تقویت کرده و ژنرال مک کنزی تصدیق کرد این تغییر موضع نیروها باعث تغییر مسیر منابع و منحرف شدن آنها از حوزه جنگ با داعش شده است. همچنین ماموریت آموزشی نیز از بابت نگرانی های مربوط به شیوع کروناویروس در چند ماه گذشته به حال تعلیق در آمده است.

مک کنزی از دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق از بابت تلاشهای اولیه آن برای مقابله با "شبه نظامیان مسلح" تحسین کرد و گفت مقامهای آمریکایی باید در قبال دولت جدید عراق صبر داشته باشند.

او گفت: ما تلاش داریم هر آنچه که بتوانیم انجام دهیم تا فضای عراق را ملتهب نکنیم.

در شمال شرق سوریه سربازان آمریکایی در حال همکاری نزدیک با همپیمانان کردشان یعنی نیروهای دموکراتیک سوریه برای مبارزه با باقی مانده های داعش هستند. ژنرال مک کنزی خاطر نشان کرد، این شبه نظامیان محدود به اجرای "خشونت پراکنده" در شرق رودخانه فرات شده اند یعنی منطقه ای که تحت کنترل نیروهای آمریکایی و همپیمانان کرد آنهاست.

مک کنزی عنوان کرد، داعش در سمت غرب رودخانه فرات که در کنترل دولت سوریه و نیروهای روس است بیشتر فعال بوده است. او اظهار داشت: به طور کلی در غرب رودخانه فرات شرایط خیلی بدتر است.

نظرات بینندگان