arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۱
مهمترین خبرهای نوروز

افزایش شبانه یارانه‌ نقدی در نوروز/ واکنش نمایندگان به اقدام ناگهانی دولت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت در حالی در اقدامی ناگهانی شبانه 28 هزار تومان مابه‌التفاوت فاز اول و دوم هدفمندی یارانه‌ها را به ازای هر ایرانی به حساب سرپرست خانوار واریز کرد که سه نماینده سرشناس مجلس به این اقدام واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، شنبه شب - 6 فروردین ماه - دولت در اقدامی ناگهانی 28 هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم هدفمندی یارانه ها را به ازای هر ایرانی به حساب سرپرست خانوار واریز کرد که براین اساس، احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در آینده بسیار نزدیک قوت گرفت.

در اینکه این مبلغ یک ماهه است یا دو ماهه، ابهام وجود دارد. البته آگاهان می‌گویند به احتمال زیاد این مبلغ یک ماهه خواهد بود که در این صورت، مبلغ ماهانه یارانه هر ایرانی با اضافه شدن 28 هزار تومان به 73500 تومان می‌رسد.

در این میان، فعلا اجازه برداشت 28 هزار تومان یارانه مابه التفاوت فاز اول و دوم هدفمندی یارانه ها به سرپرستان خانوار داده نشده، چراکه دولت اعلام کرده است که هر زمان فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود، اجازه برداشت صادر خواهد شد.همچنین مقرر شده که 45500 تومان یارانه نقدی هر ایرانی در فاز اول تا 15 فروردین ماه به حساب سرپرست خانوار واریز شود.

در همین حال، بهروز مرادی مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها با اعلام این خبر افزود: این مبلغ تا زمان اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها قابل برداشت نخواهد بود.

وی گفت: واریز مابه تفاوت مرحله اول و دوم هدفمندسازی یارانه ها که  28 هزار تومان است، 28 اسفند 90 انجام شد که ممکن است این مبلغ ماهیانه یا به صورت دوماهه باشد.

مرادی درباره تاخیر اطلاع رسانی دراین باره، گفت: این مبالغ به حساب تمامی بانکها رفته بود اما به دلیل غیر فعال بودن سامانه ساتنا یعنی سامانه ای که انتقال وجه بین بانکها را انجام می دهد، این اطلاع رسانی را درباره این که هم اکنون این مبالغ به حسابهای بانکها واریز شده بود و در حسابهای مردم واریز شده است، انجام دادیم.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها تاکید کرد: همانطور که در مرحله اول هدفمندی یارانه ها، پراخت یارانه نقدی را یکماه و نیم زودتر از شروع اجرای قانون در نظر گرفتیم، هم اکنون نیز همین گونه است به این صورت که  این مابه تفاوت مربوط به زمانی است که مرحله دوم آغاز شود؛ یعنی پرداخت این مبلغ مابه تفاوت به معنی شروع مرحله دوم یارانه ها نیست. این مبلغ در حسابهای مردم زودتر واریز شده است اما غیر قابل برداشت خواهد بود.

وی افزود: زمان برداشت و یکماهه یا دوماهه بودن این مبلغ در اطلاع رسانی های بعدی به مردم اعلام خواهد شد. مرادی تصریح کرد: اگر این مبلغ 28 هزار تومان ماهیانه باشد؛ 73 هزار و 500 تومان سرانه ماهیانه و اگر دو ماهه باشد؛ 14 هزار تومان ماهانه به 45 هزار و 500 تومان اضافه می شود.

وی همچنین از واریز یارانه های فروردین خبر داد و گفت: 15 فروردین،  45هزار و 500 تومان به حسابها واریز می شود و 17 فروردین قابل برداشت است اما 28 هزار تومان اضافه شده غیر قابل برداشت است تا زمان اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها که اجازه برداشت داده شود.

واکنش‌ها به اقدام ناگهانی دولت

عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به واریز مابه التفاوت مرحله اول و دوم هدفمندسازی یارانه گفت: دولت در دو ماه اول سال نمی تواند وارد فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها بشود لذا این اقدام دولت غیر قانونی است.

الیاس نادران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آنچه که مجلس مصوب کرده دولت در فروردین و اردیبشهت نمی تواند فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها را اجرا کند، بنابراین این اقدام دولت غیر قانونی است.

وی افزود: دولت این دست اقدامات غیر قانونی زیاد انجام داده و فکر می کند می تواند مجلس را در عمل انجام شده قرار بدهد، لذا قطعا بعد از تعطیلات، کمسیون ذی ربط و کمسیون تلفیق نسبت به این اقدام تصمیم گیری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه باید منابع افزایش یارانه های نقدی مشخص شود گفت: در نشست کارشناسی که برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها انجام شد دولت نتوانست مجلس را متقاعد کند و منابع آن نیز مبهم بود؛ لذا مجلس اجازه اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها را در دو ماه ماقیمانده پایان مجلس هشتم نداد .

وی با بیان اینکه دولت به کارهای فراقانونی عادت کرده است خاطرنشان کرد: از آنجا که مجلس در مقابل اقدامات دولت برخورد جدی نداشته لذا برخلاف قانون عمل کردن برای دولت به یک رویه و عادت تبدیل شده است.

توکلی: در حیرتم

همچنین احمد توکلی در واکنش به این اقدام دولت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از شنیدن این خبر در حیرتم و نمی توانم راجع به این موضوع حرفی بزنم.

مصباحی مقدم: واریز وجوه یارانه‌ها بدون بودجه مشخص قابل تامل است

غلامرضا مصباحی مقدم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به پرداخت مابه تفاوت یارانه ها به حساب خانوارها گفت: در آخرین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال 90 نمایندگان از رئیس جمهور در مورد تخطی از قانون سوال کردند که رئیس جمهور جواب داد دولت از قانون تخلف نداشته است؛ این موضوع یک مورد بسیار روشن و آشکار از تخلف و عبور دولت از قانون است.

وی به وجود آمدن تعهد جدید برای دولت بدون درنظر گرفتن و مشخص کردن منبع آ ن را غیر قانونی دانست و گفت: دولت در مرحله اول اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها با کسر بودجه مواجه بود لذا نیازمند تامل است که از کجا در پایان سال چنین وجوهی را به حساب خانوارها واریز کرده است.

رئیس کمسیون ویژه طرح تحول اقتصادی خاطرنشان کرد: هنوز بودجه 91 تصویب نشده است و میزان یارانه هایی که در دور دوم قرار است تقسیم و توزیع شود مشخص نشده لذا این شتابزدگی دولت با هیچ منطقی توجیه ندارد.

وی همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع زائران مشهد مبنی بر تعامل دولت و مجلس و گفت: مجلس مصوب کرده بود که تا تصویب بودجه وارد فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها نشویم و این اقدام یکطرفه و بدون هماهنگی با مجلس مغایر خواسته‌ها و دغدغه های رهبر انقلاب نیز هست.

مصباحی مقدم تعهد اضافی در پایان سال بدون داشتن منبع و قانون بودجه را تخلف آشکار از قانون دانست و گفت: این اقدام دولت نقض اصل 52 و 53 قانون و نشانگر این موضوع است که دولت همچنان در مسیر قبلی خود یعنی نادیده گرفتن قوانین حرکت می‌کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
1
1
سلام برای ما که نریختند
نظرات بینندگان