arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۵۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۶ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۱

جامعه ایمن و مرگ در کیلومتر 20 جاده کاشمر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حمیدرضا بی تقصیر: روز چهارشنبه در کیلومتر 20 محور کاشمر به سه راه شادمهر در ساعت 13 و 30 دقیقه یک دستگاه اتوبوس مسافربری با یک دستگاه کامیون تصادف دلخراشی را رقم زدند !

 

در همان لحظات اولیه 4نفر جان باختند.دو مسافر و رانندگان اتوبوس و کامیون در میان کشته شدگان دیده می شوند.
پانزده مجروح این واقعه تأسف آور به بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) کاشمر اعزام و 2 نفر از مصدومین به علت شدت جراحات وارده به بیمارستان امدادی مشهد منتقل شدند.تا لحظه نگارش این یادداشت تعداد کشته شدگان این تصادف عجیب به 6 نفر رسیده است.
کارشناسان علت وقوع این حادثه را انحراف به چپ از سوی راننده اتوبوس مسافربری عنوان کرده اند.این اتوبوس کاشمر را به قصد مشهد ترک کرده بود.عملکرد سریع نیروهای اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی وانتظامی قابل تقدیر است.
در نگاه اول نقدی بر بحث امدادرسانی به مصدومین حادثه مطرح نیست، ولی بنا به نظر اهل فن کمبود جرثقیل سنگین به عنوان عاملی برای امدادرسانی هر چه بهتر همچنان مطرح است. تصادف مذکور تا ساعت 17 باعث ترافیک سنگینی شد.وقوع این تصادف باعث تالم مردم کاشمر در روزهای آغازین سال 91 شد. این سؤال مطرح است که چرا باید این اتفاق رخ بدهد.
قبل از بازگشایی راه بردسکن به طبس و بردسکن به سبزوار جاده های شهرستان کاشمر از ترافیک منطقه ای برخوردار بوده و با باز شدن این راه ها و بالا رفتن آمار ترددها، محورهای شهرستان کاشمر نیز به عنوان جاده های اصلی کشوری مطرح شدند با این همه توجه به روند رو به رشد جمعیت منطقه و همچنین سیر صعودی ترافیک ،کمبود هایی نظیر ساخت کمربندی شهرستان، بهسازی و آسفالت گرم محور کاشمر نیشابور و دوبانده نمودن محور کاشمر خلیل آباد نیز در منطقه احساس شده و می شود.
در سال 1377شهرستان کاشمر به عنوان پایلوت برنامه پیشگیری از حوادث انتخاب شد.آن روزها کاشمر به دلیل وضعیت ترافیکی اش دارای موقعیتی استراتژیک بود. این برنامه بنا به اذعان مسؤولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان باعث کاهش 25 درصدی حوادث شد. مسؤولان نتایج حاصله را به کارگروه کشوری ارسال و سپس به کارشناسان بنیاد جوامع ایمن جهانی ارایه کردند.
در بررسی های به عمل آمده این نتایج مورد تأیید قرار گرفت و در پی آن با توجه به عواملی مشتمل بر کامل بودن نظام گسترش شبکه، هماهنگی بین بخشی مطلوب به همراه آمار بالای تصادفات در کاشمر ،این شهرستان به عنوان اولین شهر کاندیدا شده برای عضویت در جوامع ایمن در سال 2001 مطرح شد.
متعاقب آن سلسله برنامه هایی برای پیگیری استراتژی های جامعه ایمن در دستور کار قرار گرفت؛ این مسأله منجر به تنظیماتی در سطح شهرستان در حوزه پیشگیری از حوادث در منزل، ترافیکی، محل کار، مدارس، مکان های ورزشی و تفریحی گشت.
همزمان با اجرای طرح کارشناسان بنیاد جوامع ایمن جهانی در چند نوبت از دستاوردهای طرح بازدید کردند.اینان گزارشهایشان را در شانزدهمین کنفرانس بین المللی جوامع ایمن،که در 21 تا 23 خرداد 86 در تهران برگزار شد، ارایه کردند. این کنفرانس بین المللی با شعار «راه ایمن، در کنار عزم ملی» و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی به منظور آشنایی با ارتقای سطح آگاهی در مورد ایمنی ترافیک، تبادل اطلاعات و تجارب در سطح ملی و منطقه ای و گسترش برنامه های «جامعه ایمن» به عنوان یک الگوی موفق در جامعه با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور، وزیر بهداشت و درمان، رئیس دفتر نمایندگی سازمان بهداشت جهانی، نمایندگان دانشگاه کارولینسا برگزار شد.
این پرسش مطرح است که چرا باید در محورهای ارتباطی این شهرستان آن هم در کیلومتر 20 شاهد وقوع حادثه ای اینچنین دلخراش باشیم؟ فیلم حادثه در اینترنت موجود است.اگر به آموزش بیشتر و اطلاع رسانی بهتر و بهسازی راه ها و مباحث و مسایل دیگر نیاز است، چرا دست روی دست گذاشته ایم و کاری نمی کنیم و اگر کاری می کنیم چرا گسترشش نمی دهیم؟
نظرات بینندگان