arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۲ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

سخنگوی گوترش: پومپئو درباره قطعنامه ۲۲۳۱ با دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار می‌کند

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با دبیرکل این سازمان دیدار می‌کند که یکی از موضوعات آن قطعنامه ۲۲۳۱ است. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که آیا گوترش با قرائت آمریکا از قطعنامه ۲۲۳۱ برای فعال کردن سازوکار ماشه موافق است یا خیر، گفت: این موضوعی است که اعضای شورا باید درباره آن تصمیم بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با دبیرکل این سازمان دیدار می‌کند که یکی از موضوعات آن قطعنامه ۲۲۳۱ است.

استفان دوجاریک در نشست خبری روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی از دیدار احتمالی مایک پمپئو با آنتونیو گوترش اظهار کرد: این دیدار بعدازظهر پنج‌شنبه حدود ساعت ۲ به وقت نیویورک در محل اقامت دبیرکل انجام خواهد شد.

وی افزود: دبیرکل به دلیل سفر به خارج از نیویورک، برای احتیاط ۱۴ روز در قرنطینه به سر می‌برد و دیدارهای وی بسیار محدود انجام می‌شود.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که آیا گوترش با قرائت آمریکا از قطعنامه ۲۲۳۱ برای فعال کردن سازوکار ماشه موافق است یا خیر، گفت: این موضوعی است که اعضای شورا باید درباره آن تصمیم بگیرند.

دوجاریک در جواب به این پرسش که آیا پمپئو در این سفر، شکایت خود را به شورای امنیت ارائه خواهد داد، اظهار کرد: پمپئو درخواست دیدار با دبیرکل داشته و این کار انجام خواهد شد، برای سایر موارد باید از نمایندگی آمریکا سوال کنید.

آمریکایی‌ها جمعه گذشته در پیشبرد قطعنامه ضد ایرانی خود برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درج شده و قرار است در ۲۷ مهرماه به پایان برسد، شکست سنگینی را متحمل شدند.

پس از آن، دولت ترامپ تحت تاثیر تندروهای داخلی همچون بنیاد تروریستی دفاع از دموکراسی و فشارهای خارجی همچون سعودی و صهیونیستی، تصمیم گرفته است به طور یکجانبه سازوکار بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت را فعال سازد که در مقابله با یک تصمیم چندجانبه است.

هیچ یک از اعضای برجام که عضو شورای امنیت هم هستند، با تفسیر یکجانبه و قلدرمآبانه آمریکا در فعال سازی اسنپ بک، موافق نیستند و این مساله باعث بروز اختلاف شدید در این شورا شده است.

منبع: ایرنا

 

نظرات بینندگان