arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۱ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمدعلی فروغی جمعه ۳۰ مرداد ۱۲۹۸؛ فرانسه‌ها خیلی از قرارداد ۱۹۱۹ متاثرند

روی هم رفته معلوم است که دولت فرانسه و کلیه فرانسه‌ها از این واقعه متاثرند و حقیقتا در کمک ما حاضرند. افسوس که خودمان برای کار حاضر نیستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرانسه‌ها خیلی از قرارداد ۱۹۱۹ متاثرند

صبح به دیدن مادموازل رو رفتم. در مراجعت مسیو دلاپرادل را دیدم. گفت بعدازظهر با مسیو ووزا به ملاقات شما خواهیم آمد. سر ناهار بین مشاورالممالک [وزیر خارجه معزول] و پسرش مباحثه در سر لباس شد و اوقات مشاور از جسارت پسر خیلی تلخ شد. حقیقتا این پسره خیلی بی‌شعور و بی‌حیا و جلف است.

بعدازظهر دولاپرادول و ووزا آمدند در خصوص اوضاع جدید ایران خیلی صحبت کردیم. عقیده او که معلوم است، او را ملتفت کردم که یک قسمت عمده این کار زیر سرِ شاگرد خودش است و «اگر او این‌جا آمد و ملاقات کرد خوب است او را تنبیه کنی.» بعد از آن به ملاقات مسیو گوردو رفتم بر حسب وعده. مبلغی هم با او صحبت کردم. روی هم رفته معلوم است که دولت فرانسه و کلیه فرانسه‌ها از این واقعه متاثرند و حقیقتا در کمک ما حاضرند. افسوس که خودمان برای کار حاضر نیستیم. مشاورالممالک دل‌درد گرفته و ناخوش است. سر شام نیامد. به عیادتش رفتیم. روزنامه اوروپ نوول مقالات مفصل در باب قرارداد جدید نوشته و خیلی حلاجی کرده است.

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، ص ۲۰۰.

نظرات بینندگان