arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۲۳۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۸ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹

رزمایش دریایی امارات و یونان در مدیترانه در سایه تنش با ترکیه

روزنامه "حرییت" ترکیه نوشت: چهار فروند جنگنده اف-۱۶ امارات وارد پایگاه هوایی "سودا" در جزیره کرت شدند و رزمایش‌های مشترکی با یونان به مدت ۱۰ روز برگزار خواهند کرد. از طرفی تنش ترکیه و یونان وارد پیچ و خم جدیدی خواهد شد زیرا پارلمان یونان روز چهارشنبه توافقنامه دریایی را که مقامات آتن با قاهره در ششم اوت منعقد کردند، تصویب خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند، امارات به دنبال تحکیم همکاری خود با مصر و یونان است؛ اقدامی که به نوعی ضربه‌ای اساسی به آنکاراست.

به گزارش ایسنا، روزنامه القدس العربی به نقل از روزنامه "حرییت" ترکیه نوشت: چهار فروند جنگنده اف-۱۶ امارات وارد پایگاه هوایی "سودا" در جزیره کرت شدند و رزمایش‌های مشترکی با یونان به مدت ۱۰ روز برگزار خواهند کرد. از طرفی تنش ترکیه و یونان وارد پیچ و خم جدیدی خواهد شد زیرا پارلمان یونان روز چهارشنبه توافقنامه دریایی را که مقامات آتن با قاهره در ششم اوت منعقد کردند، تصویب خواهد کرد.

اما روزنامه "ینی شفق" ترکیه نوشت، استقرار جنگنده‌های اف-۱۶ امارات پس از مذاکرات میان رئیس ستاد کل ارتش یونان و همتای اماراتی وی و چند روز پس از توافقنامه همکاری مشترک میان قطر و ترکیه در لیبی صورت گرفت.

این روزنامه در ادامه نوشت، احتمال انجام رایزنی‌های سه جانبه میان امارات، یونان و مصر در دریای اژه و مدیترانه و نیز هماهنگی مسائل امنیت منطقه‌ای و تبادل اطلاعات هم وجود دارد.

در میان تنش بین یونان و ترکیه درباره اکتشاف گاز، ۱۳ اوت وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد، این کشور به صورت موقت دو فروند جنگنده از نوع رافال و دو ناو وابسته به نیروی دریایی فرانسه را به دریای مدیترانه فرستاده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو جنگنده رافال در جزیره کرت فرود خواهند آمد و احتمال می‌رود چند روزی در این جزیره بمانند.

پیش از این دو جنگنده مذکور برای انجام رزمایش به مدت دو روز در قبرس بودند.

کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان روز جمعه پس از ورود تجهیزات نظامی جنگی فرانسه به دریای مدیترانه از تحرکات ناوهای ترکیه در دریای اژه و مدیترانه ابراز نارضایتی کرده و گفت: پیام من به ترکیه بسیار ساده است: اقدامات تحریک آمیز را کنار بگذارید تا گفت‌وگو را به عنوان همسایگان متمدن آغاز کنیم.

وی افزود: ما اخیراً توافق بسیار مهمی را با مصر به اتمام رسانده‌ایم که براساس آن مناطقی آبی تحت نفوذ را مشخص کرده‌ایم و این توافق می‌تواند اساس سایر توافق‌های منطقه باشد. اما مطمئنا این اتفاق نمی‌افتد اگر هر از چندگاهی با نیمی از ناوگان دریایی ترکیه که در دریای اژه و مدیترانه است، روبرو شویم این خط مشی سیاست‌های خارجه نیست.

نخست وزیر یونان این اظهارات را یک روز پس از آن مطرح کرد که وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد، یگان‌های دریایی همراه کشتی تحقیقاتی "اوروچ رئیس" به ماموریت خود در دریای مدیترانه شرقی ادامه داده و از کشتی تحقیقاتی در مدیترانه شرقی حفاظت خواهد کرد.

در سایه درگیری موجود میان آنکارا و پاریس، ارسال دو جنگنده رافال توسط فرانسه تحولی بود که اهمیت نظامی چندانی ندارد اما اهمیت سیاسی آن به دلیل دودستگی موجود در پیمان آتلانتیک شمالی و وخیم‌تر شدن شکاف با ترکیه بسیار حائز اهمیت است.

نظرات بینندگان