arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۹

ماسک‌ها را برداریم کرونا دوباره اوج می‌گیرد

رئيس کل سازمان نظام پزشکي ايران از اضافه شدن 10 هزار نيروي جديد به کادر درمان کشور خبر داد و گفت: براي پشتيباني از پزشکان به قوانين حمايتي نياز داريم .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئيس کل سازمان نظام پزشکي ايران از اضافه شدن 10 هزار نيروي جديد به کادر درمان کشور خبر داد و گفت: براي پشتيباني از پزشکان به قوانين حمايتي نياز داريم .

محمدرضا ظفرقندي، با حضور در برنامه «طبيب» با اشاره اضافه شدن 10 هزار نيرو به کادر درمان کشور، يادآور شد: اگر لازم است مجلس بايد براي پشتيباني پزشکان قوانين حمايتي تصويب کند، چرا که اگر از جامعه پزشکي حمايت نشود در صورت وقوع موج تازه پزشکان ديگر نمي‌توانند قد‌علم کنند. وي با اشاره به پيام دبير کل سازمان بهداشت جهاني به پزشکان ايران به مناسبت روز پزشک اظهار کرد:ايشان پيامي براي روز پزشک ارسال کردند که البته بخشي از آن نيز به زبان فارسي است، چراکه از قبل ما مکاتباتي با ايشان داشتيم که مسير ورود دارو و واکسن را در صورت توليد براي ما هموارتر کنند، چراکه با وجود تحريم ما با چرخش‌هاي بسياري دارو و تجهيزات را با استفاده از ارتباطات بين‌المللي تهيه مي‌کنيم، البته کشور توانايي تهيه موارد لازم را دارد، اما به کمک اين سازمان‌ها راه هموارتر خواهد شد.

 

واکسن روسي
ظفرقندي همچنين در خصوص واکسن روسي نيز گفت: اين واکسن هنوز در همان کشور در حال بررسي است، چرا‌که در خصوص واکسن مهم کيفيت و طول زمان اثر است، مثلا طول زمان ماندگاري واکسن آکسفورد زير سه ماه است و ارزش آن چناني براي حفاظت طولاني ندارد، البته در اين خصوص يک مقدار هم بحث‌هاي تبليغي مطرح است، در حال حاضر هم آمريکا در اين زمينه کار کرده، هم انگليس، چين و هند، و همچنين کشور ما هم روي واکسن کار مي‌کند و بحث علمي آن جلو مي‌رود اما ارزيابي آن زمان مي‌برد. وي در پاسخ به اين سوال که «چرا ما تا به حال اين تعداد زياد از کادر درماني خود را از دست داديم»، اظهار کرد:

دو دليل دارد يکي اينکه واقعا جامعه پزشکي با فداکاري بيشتري به صحنه مي‌رود تا يکي دو روز پيش تعداد شهداي پزشک ما حدود 164 نفر بوده و بيش از شش هزار هم مبتلا داشتيم. فداکاري و ايثار ريسک را بالا برده و ديگر اينکه حمايت کافي از جامعه پزشکي، پرستاري بايد صوت بگيرد و اين يک عزم ملي مي‌خواهد.

ما چندي پيش يک اعلاميه داديم که داوطلبان براي بخش کرونايي بيايند سه هزار داوطلب ثبت نام کردند، اين حفاظت و حمايت هم فقط از طرف دولت نيست، مسافرت‌ها بايد کنترل شود، ما کرونا را آن طور که بايد و شايد در تجمعات، مسافرت‌ها در برنامه‌هاي مختلف جدي نگرفتيم و اين يکي از دلايل است.

ظفرقندي اضافه کرد: در کشوري که کل آمار مرگ و مير 305 بوده اگر يک نفر سوار تاکسي شود ماسک نداشته باشد، آن راننده تاکسي جريمه مي‌شود يا مغازه‌ها همين طور، از طرفي با اپليکيشن افراد بدون ماسک را پيدا مي‌کنند و قضيه برايشان خيلي جدي است، ما تا حدود دو سال ديگر ممکن است درگير باشيم.

بحث اقتصادي تا آن جايي که ضرورت دارد بايد باز باشد اما بحث مسافرت‌ها را مي‌توان کنترل کرد، همان کشورهايي که توانستند کرونا را کنترل کنند هنوز در خصوص بازگشايي مدارس محتاط هستند، مقابله با کرونا هم براي مردم و هم براي پزشکان که حفظ جانشان واجب است به نظرم يک کار جدي است که نمي‌توان با تعارف و مصالحه با آن برخورد کرد.

 

10 بند سازمان نظام پزشکي
رئيس کل سازمان نظام پزشکي ايران با تأکيد بر اينکه ما با مکاتبات متعددي که با رئيس‌جمهور داشتيم 10 بند را به طور مشخص در سازمان نظام پزشکي با همکاري پزشکان متخصص استخراج و به ايشان منعکس کرديم، تصريح کرد: اگر مردم ماسک را بردارند دوباره ويروس عود مي‌کند، اين مقابله يک عزم ملي مي‌خواهد، اگر حمايت از جامعه پزشکي نشود و موج ديگري اتفاق بيفتد جامعه پزشکي ديگر نمي‌تواند بعد از آن موج دوم که طولاني‌تر هم شد قد علم کند، تا توليد واکسن و دارو بايد مسائل را جدي بگيريم، چون پزشکان در جنگ هستند و بايد حمايت شوند، قوانين حمايتي لازم داريم، اگر لازم است مجلس هم بايد قوانين حمايتي تصويب کند، البته به تازگي اجازه استخدام 10 هزار نيرو را گرفتيم و سازمان برنامه برنامه‌هايي را انجام داد تا در شرايط موجود از کادر پزشکي حمايت کند، در همه ابعاد بايد به اين قضيه جدي نگاه شود، اگر در محرم هم نکات بهداشتي رعايت شود مي‌توانيم بيماري را با شيب ملايم تا توليد واکسن جلو ببريم.

 

 روزنامه آرمان ملی 

نظرات بینندگان