arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۹

خودروهای ژاپنی، چینی و کره‌ای در صدر جدول/ دناپلاس نیز رضایت مشتریان را کسب کرد

براساس گزارش نظرسنجی مشتریان در رابطه با عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو در سال ۹۸ برندهای ژاپنی، چینی و کره‌ای به ترتیب مقام اول تا سوم رضایتمندی مشتریان را از آن خود کرده‌اند. در بین خودروهای ساخت داخل دناپلاس نیز در لیست بالاترین رضایت مشتریان قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

براساس گزارش نظرسنجی مشتریان در رابطه با عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو در سال ۹۸ برندهای ژاپنی، چینی و کره‌ای به ترتیب مقام اول تا سوم رضایتمندی مشتریان را از آن خود کرده‌اند. در بین خودروهای ساخت داخل دناپلاس نیز در لیست بالاترین رضایت مشتریان قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، براساس گزارش منتشر شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در طول سال گذشته، نظرسنجی مشتریان در رابطه با عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو (APEAL) نشان می‌دهد که بیشترین رضایت مشتریان به ترتیب از سه برند خودرویی ژاپنی، چینی و کره‌ای بوده است.

در این نظرسنجی که از ۲۴ هزار و ۳۹۶ مالک خودرو در طول مدت دو تا ۹ ماه ابتدایی مالکیت انجام شده است، ۵۹ مدل محصول از شش شرکت عرضه کننده خودرو درخصوص شاخص‌های سیستم تهویه، سیستم صوتی و وسایل تزئینی قابلیت دید و ایمنی، طراحی داخلی و خارجی، صندلی ها و ارگونومی راننده مورد ارزیابی قرار گرفته است.

باتوجه به میانگین امتیازات ثبت شده در این گزارش، می‌توان گفت بیشترین رضایت مشتریان با امتیاز ۶۹۴ متعلق به شاخص قابلیت دید و ایمنی بوده است. پس از آن به ترتیب طراحی داخل و خارج خودرو، ارگونومی راننده، سرمایش، گرمایش و سیستم تهویه هرکدام با دریافت میانگین امتیاز ۶۸۳، ۶۷۳ و ۶۶۳ توانستند رضایت مشتریان را به خود جلب کنند. تین در حای است که دو معیار صندلی ها با ۶۲۹ امتیاز و سیستم صوتی و وسایل تصویری با ۶۲۳ امتیاز، با رضایت کمتر مشتریان روبرو بوده است.

APEAL خودروهای ژاپنی دارای بیشترین رضایت مشتریان

طبق گزارش نظرسنجی مشتریان از عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو که در سال گذشته، از بین پنج کشور اصلی عرضه‌کننده خودرو به ایران، ژاپن (با کسب میانگین ۷۳۸ امتیاز) بیشترین رضایت مشتریان ایرانی را از آن خود کرده و کشورهای چین (۷۱۶ امتیاز)، کره جنوبی (۷۰۳ امتیاز)، فرانسه (۶۵۴ امتیاز) و ایران (۶۴۱ امتیاز) به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

میانگین نمره رضایت مشتریان ایرانی از خودروهای ارزیابی شده در شاخص APEAL نشان می‌دهد که آریزو۶ اکسلنت شرکت چری از چین با میانگین رضایت ۷۹۰، هیوندای آزرا با میانگین رضایت ۷۸۸ از کره جنوبی، مزدا ۳ صندوقدار با میانگین رضایت ۷۴۴ از ژاپن، پژو ۲۰۰۸ با میانگین رضایت ۷۴۱ از فرانسه و دنا پلاس ایران خودرو با میانگین رضایت ۷۲۲ از ایران بالاترین امتیاز را در میان سایر خودروها در کشورهای مذکور را به خود اختصاص داده‌اند.

بنابر گزارش رضایتمندی مشتریان ایرانی از APEAL (عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو)، طی سال ۱۳۹۸ نسبت به سال پیش از آن، تعداد خودروهای تحویلی ۷.۵ درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد خودروهای مورد سنجش ۲۳.۴ درصد کاهش داشته که در این بین ۴.۴ درصد میانگین امتیاز رضایت مشتریان کاهش داشته است.

جالب است که بدانیم ارزیابی APEAL چگونه انجام می‌شود:

اصطلاح APEAL برگرفته از «Automotive Performance, Execution And Layout» و معادل "عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو" است که در کنار بازخورد کیفی خودروها که توسط خریداران بیان می‌شود و از جمله شاخص‌های مهمی است که در تصمیم‌گیری‌های خودروسازان درمورد خودروی ساخته شده نقش مهمی ایفا می‌کند.

خودروهای ژاپنی، چینی و کره‌ای در صدر جدول/ دناپلاس نیز رضایت مشتریان را کسب کرد

برای ارزیابی APEAL، شاخص‌هایی چون سیستم تهویه (شامل طراحی خروجی‌های سیستم و ابزارکنترلی آن)، صندلی‌ها (شامل قابلیت تنطیم صندلی‌ها و طراحی صندلی‌ها و پشت‌سری صندلی‌ها)، قابلیت دید و ایمنی (شامل طراحی برف‌پاک‌کن‌ها، شیشه‌شور، آیینه‌ها، ایربگ و …)، سیستم صوتی و وسایل تزئینی (شامل تجهیزات رادیوپخش، بلندگوها و رینگ‌ها)، طراحی داخلی و خارجی (شامل طراحی داشبور،‌آمپرها و گیج‌ها، چراغ‌ها و …) و ارگونومی راننده (شامل طراحی آفتاب‌گیر، امکانات جانبی روی فرمان، دنده و ترمزدستی و …) از نگاه مشتریان مورد سنجش قرار می‌گیرد.

نظرات بینندگان