arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹

كاهش درد پاشنه با لیزر درمانی

التهاب كف پا شایع‌ترین علت درد پاشنه است كه حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. این عارضه بیشتر در سنین بین ۴۰ تا ۶۰ سالگی اتفاق می‌افتد و در خانم‌ها، ورزشكاران و سربازان شایع‌تر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

التهاب كف پا شایع‌ترین علت درد پاشنه است كه حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. این عارضه بیشتر در سنین بین ۴۰ تا ۶۰ سالگی اتفاق می‌افتد و در خانم‌ها، ورزشكاران و سربازان شایع‌تر است.

درد این بیماران در اولین گام صبحگاهی شروع می‌شود و در فعالیت‌هایی كه وزن در آن دخالت دارد شدت می‌یابد. لیزرهای درمانی كم‌توان با تاثیرات فوتون بر سلول و تغییرات فتوشیمی، بدون ایجاد حرارت در درمان بسیاری از دردها از جمله دردهای حاد و مزمن، درد مفصل فكی، سندرم تونل كارپال و درد فاشئیت كف پا و درد پاشنه به‌كار می‌رود. علل درد التهاب فاشیای كف پا فعالیت‌های فیزیكی بیش از حد، چاقی، خار پاشنه و اختلال بیومكانیك پا و كفش نامناسب دانسته شده است.

خار پاشنه كه از علل شایع درد در این ناحیه است به‌صورت یك زائده استخوانی در محل اتصال تاندون به عضله در استخوان پاشنه دیده می‌شود. این عارضه ممكن است به دلیل تروماهای خفیف مكرر به‌وجود آید و موجب تورم مچ پا و درد در ناحیه پاشنه می‌شود. بیشترین درد در این بیماران موقع ایستادن است.درمان متداول آن تزریقات ارتوپدی، فیزیوتراپی و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی است.

در حال حاضر رویكردهای تهاجمی و غیرتهاجمی بسیاری در مدیریت این درد مطرح است.در طول سال‌های اخیر لیزرهای درمانی كم‌توان با كاهش التهاب و رفع درد از روش‌های غیرتهاجمی مطرح در درمان درد پاشنه به‌دلیل التهاب فاشیای كف پا یا خار پاشنه بوده است.لیزردرمانی در درد پاشنه، جریان خون به این ناحیه را اصلاح می‌كند و مراحل ترمیم نسجی را بهبود می‌دهد و تورم، التهاب و انتشار درد به اطراف را برطرف می‌كند.

لیزرهای هلیوم نئون و گالیوم آلومینیوم آرسناید بیشترین استفاده را در این بیماران داشته‌اند. بررسی اولتراسوند بعد از مداخله لیزردرمانی كم‌توان كاهش چشمگیر در ضخامت التهاب فاسیای كف پا را نشان می‌دهد. طول مدت درمان با لیزرهای كم‌توان سه هفته است و مشكل راه‌رفتن این بیماران برطرف می‌شود.

 

 روزنامه جام جم 

نظرات بینندگان