arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹

وزیر دفاع: فصل جدید همکاری‌های دفاعی با روسیه آغاز می‌شود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با پایان محدودیت های تسلیحاتی در مورد ایران پس از 17 ماه اکتبر فصل جدیدی از همکاریهای دفاعی با روسیه را آغاز می کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با پایان محدودیت های تسلیحاتی در مورد ایران پس از 17 ماه اکتبر فصل جدیدی از همکاریهای دفاعی با روسیه را آغاز می کنیم.

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ امیر حاتمی که سفر دو روزه به روسیه داشت در گفت وگو با اولینا زاکامسکایا خبرنگار شبکه تلویزیونی روسیه24 به سوالات وی در مورد برنامه های سفر خود و همکاریهای دفاعی ایران و روسیه پاسخ داد.

وزیر دفاع در این مصاحبه که در اقامتگاه رسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، گفت: دیدار از روسیه به دعوت سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه صورت گرفت و ما در این فرصت از نمایشگاه بین المللی نظامی ارتش-2020 بازدید کردیم و این نمایشگاه از اعتبار بالایی برخوردار و برای همکاریهای دو کشور مهم است.

سرتیپ حاتمی خاطرنشان کرد: بخاطر شیوع بیماری کرونا، تماس های بین المللی کاهش یافته است و با توجه به اوضاع منطقه و رویدادهای مختلف، فرصت برای چنین تماس هایی بسیار ارزشمند است.

وی در واکنش به اینکه با شایگو در چه موردی گفت وگو کردید و آیا همان طور که کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو گفته است صفحه جدیدی از همکاریهای فنی-نظامی ایران و روسیه گشوده می شود، اظهار داشت: این یک دیدار صادقانه بود، ما دستور کار بین المللی را بررسی کردیم و بدیهی است که درباره همکاریهای دفاعی و نظامی گفت وگو کردیم.

وزیر دفاع گفت: تاریخ همکاریهای ما دیرینه است و به 30 سال می رسد و در سالهای اخیر توسعه یافته است هر چند که در چند سال اخیر با محدودیت قطعنامه 2231 شورای امنیت مواجه بودیم که خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی را محدود کرد.

وی افزود: اما با لغو محدودیت های تسلیحاتی، فصل جدیدی از همکاریهای دفاعی ایران و روسیه را آغاز می کنیم.

سرتیپ حاتمی در پاسخ به این سوال که با پایان محدودیت های تسلیحاتی در 17 اکتبر فصل جدیدی گشوده می شود و چه تسلیحاتی برای ایران جالب است، اظهار داشت: واقعه جالبی رخ داد و پیش نویس قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران شکست خورد. آنها تلاش می کنند بطور یکجانبه و شتاب زده قطعنامه خود را در شورای امنیت پیش ببرند و از موقعیت خود در شورای امنیت سوء استفاده کرده و آن را تحت فشار قرار می دهند.

وزیر دفاع گفت: آنچه که رخ داد بسیار مهم است و روسیه و چین در این واقعه نقش بزرگی ایفا کردند و من از شایگو همتای روس خود قدردانی می کنم.

همکاریهای ایران و روسیه گسترش می یابد

سرتیپ حاتمی در ادامه مصاحبه گفت: همکاریهای ایران و روسیه در عرصه های مختلف گسترش می یابد. ما از تسلیحات روسی در زمین، هوا و دریا استفاده می کنیم. این تسلیحات و تجهیزات کارایی خوب خود را نشان داد.

وی افزود: اما ما در دوره تحریم ها، خود تولیدکننده تسلیحات شدیم و به موفقیت های بزرگ در این عرصه دست یافتیم و پهپاد میسازیم.

وزیر دفاع گفت: ما می توانیم بطور مشترک تولید کنیم و باید از تجربه های همدیگر استفاده کنیم.

وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که آیا تسلیحات ایرانی می تواند در بازار روسیه عرضه شود یا بطور مشترک ساخته شود و دو کشور در چه عرصه های نظامی می توانند همکاری کنند، خاطرنشان کرد: ما در نمایشگاههای نظامی روسیه شرکت کرده ایم اما امسال فقط به عنوان بازدید کننده حضور داریم. این مساله به دلیل محدودیت های بوجود آمده بر اثر شیوع کرونا و اصول بهداشتی بوده است.

وی افزود: اما در آینده در نمایشگاههای تسلیحاتی روسیه شرکت می کنیم و محصولات خود را در آن عرضه خواهیم کرد.

همکاری خوب ایران و روسیه در سوریه

وزیر دفاع گفت: در دیدار با وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کردم که به عنوان مثال آنچه که در سوریه کردیم نتیجه خوب داده است و می تواند الگویی از همکاری موثر و عادلانه برای جهان باشد. اما ما می توانیم در کشورهای دیگر که مناقشه نظامی وجود ندارد برای تقویت صلح و امنیت همکاری کنیم .

وی ادامه داد: علاوه بر این دو موافقت نامه دولتی سال 2001 و 2015 داریم که در ان امکانات ما برشمرده شده است که شامل تماس های فنی-نظامی، تحقیقات مشترک و تولید مشترک است. عرصه برای همکاری فراوان است و اگر ما از امکانات خود استفاده کنیم شاهد پیشرفت های بزرگ خواهیم بود.

امکان عقد قرارداد نظامی بین ایران و روسیه

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی در مورد امکان عقد قرارداد نظامی بین ایران و روسیه پس از لغو محدودیت های تسلیحاتی در روز 17 ماه اکتبر اظهار داشت: من تاکید می کنم علیه ما تحریم تسلیحاتی وجود ندارد و محدودیت برای خرید تسلیحات وجود دارد که ما آن را عادلانه نمی دانیم اما با توجه به اینکه قطعنامه 2231 از سوی شورای امنیت تایید شد، آن را رعایت می کنیم.

وی ادامه داد: مدت این محدودیت روز 17 اکتبر بسر می رسد زمانی که بپایان برسد باتوجه به عمق همکاریهای ما، ایران و روسیه نیاز به امضای موافقت نامه جدید خواهند داشت و روابط گسترده تر می شود و در مورد امکانات و توانمندی ها گفت وگو خواهیم کرد.

امیر حاتمی در پاسخ به این سوال که اس-200 و اس-300 در ایران کارایی خود را نشان داد و آیا ایران پدافند موشکی اس-400 خریداری می کند، گفت: ما تسلیحات روسی اس-200 و اس-300 داریم این سلاح ها کیفیت خوب دارند و ما علاقه مندیم که از این فرصت استفاده کنیم اما برای اینکه بطور مشخص درباره اس-400 گفت وگو کنیم باید زمان بگذرد و به توافق برسیم تا بتوانیم چیزی بگوییم.

وزیر دفاع در مورد امکان خرید هواپیماهای سوخو-30 و تانک تی-90 از روسیه گفت: ما در گذشته علاوه بر سامانه های اس-200 و اس-300 از روسیه جنگنده های میگ-29 و سوخو-24 و تانک تی-72 و زیر دریایی خریداری کردیم و ما شاهد پیشرفت صنایع دفاعی روسیه بودیم.

وی افزود: اما همان طور که گفتم ایران هم به موفقیت هایی دست یافت و تولیداتی داشته و باید با همدیگر همکاری کنیم و تصمیم جامع در این مورد بگیریم.

دفاع فعال ایران

وزیر دفاع در واکنش به اینکه منظور شما از دفاع فعال از ایران چیست گفت: بله من این اصطلاح را در سخنرانی های خود بکار بردم که منظورم بازداشتن فعالانه است بر اساس این نظریه، ارتش ما به گونه ای باید تجهیز شود که دشمن بداند اگر به کشور ما تعرض کند پاسخی دریافت خواهد کرد که تلفات و خسارات آن به مراتب بیشتر از ان چیزی است که در حمله به ایران می تواند بدست آورد.

وی ادامه داد: دفاع فعال این است که ما صبر نمی کنیم و در جایی اگر خطری برای ما شکل می گیرد یا در جایی برای حمله به ما آماده می شوند اقدام خواهیم کرد.

امیر حاتمی در ادامه با بیان اینکه ما همانند عراق و سوریه که تروریست ها را اوردند و بخش های بزرگی را اشغال کردند، نظاره گر نخواهیم بود. این حمله تروریست ها، ایران، عراق، سوریه و حتی روسیه را تهدید کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد همکاری ایران، روسیه و ترکیه در سوریه و دورنمای حل مناقشه در این کشور گفت: در سوریه گروه تروریستی داعش فعالیت می کرد و آمریکا حمایت خود از این تروریست ها را پنهان نمی کرد.

وزیر دفاع گفت: همینک بخشی از تروریست ها در سوریه باقی مانده اند و برخی کشورها به حمایت از آنان ادامه می دهند. ما نباید اجازه بدهیم انها تجدید سازماندهی کرده و دوباره حمله کنند باید آنها را بطور کامل نابود کنیم.

همکاری در فرمت مذاکرات آستانه ارزشمند است

وزیر دفاع در ادامه گفت وگوی تلویزیونی، همکاری ایران، روسیه و ترکیه در فرمت مذاکرات آستانه را بسیار ارزشمند خواند و گفت: ما می توانیم تروریست ها را متوقف کرده و نابود کنیم.

وی در واکنش به اینکه آیا روسیه و ایران در قایقی قرار گرفته اند که پس از رسیدن به ساحل از یکدیگر جدا می شوند، اظهار کرد: من فکر نمی کنم که ما در قایق هستیم بلکه در ساحل نجات قرار گرفته ایم. در ابتدا برخی از آرزوهای خود سخن می گفتند که حتما بین ایران و روسیه اختلاف حل نشدنی پیدا می شود اما ما امروز با هم هستیم و باید فکر کنیم که چگونه سوریه را بازسازی کنیم و چه تمهیداتی کنیم که جنگ در ان کشور دیگر رخ ندهد.

وی افزود: ما هر روز موضوع جدیدی برای همکاری می یابیم و هر کس که با این آرزو است که بین دو کشور مشاجره می شود آن را با خود به گور می برد.

وی در پاسخ به سوالی مورد مسابقات بین المللی نظامی روسیه که آیا از تیم ایران طرفداری می کنید، اظهار کرد: ما فکر می کنیم مسابقات جالب خواهد بود. این ابتکار خوبی است که وزارت دفاع روسیه چنین مسابقاتی را برگزار می کند. این بازیها سال به سال بهتر می شود.

وزیر دفاع گفت: مسابقات می بایست در کشورهای مختلف ازجمله ایران برگزار شود اما بخاطر شیوع کرونا، بطور محدود برگزار می شود. ما سه تیم به مسابقات اعزام کرده ایم و مدعی برای مکان نخست نیستیم و آن مکان به تیم های شما تعلق می گیرد. اما سال آینده برای کسب مدال در مسابقات شرکت می کنیم.

وی در پایان گفت که این مسابقات شیوه خوبی برای توسعه روابط است و منجر به تقویت دوستی بین دو کشور و تقویت ثبات در منطقه می شود.

نظرات بینندگان