arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹

هشدار فائوچی به ترامپ: روند استاندارد تولید واکسن کرونا باید طی شود

آنتونی فائوچی یک روز پس از تلاش دولت ترامپ برای استفاده از مجوز اضطراری در خصوص واکسن کرونا، هشدار داد دور زدن روند استاندارد تولید واکسن می‌تواند تلاش‌ها را برای مقابله با کرونا تحت تاثیر قرار دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آنتونی فائوچی یک روز پس از تلاش دولت ترامپ برای استفاده از مجوز اضطراری در خصوص واکسن کرونا، هشدار داد دور زدن روند استاندارد تولید واکسن می‌تواند تلاش‌ها را برای مقابله با کرونا تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از بیزینس اینسایدر، آنتونی فائوچی رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی نسبت به تایید شتاب زده واکسن کووید-۱۹ هشدار داد و گفت که انجام این کار بدون طی مراحل کامل آزمایشات بالینی می‌تواند تلاش‌ها برای واکسینه کردن جامعه در برابر ویروس کرونا را تحت تاثیر قرار دهد.

فائوچی گفت: تنها چیزی که نمی‌خواهیم در مورد واکسن کرونا شاهدش باشیم، استفاده از مجوز استفاده اضطراری (EUA) است.

در ادامه مطلب درج شده در این پایگاه خبری آمریکایی آمده است: این هشدار یک روز پس از آن صادر شد که اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، مجوز استفاده اضطراری از پلاسمای نقاهتی (convalescent plasma) را برای درمان کووید-۱۹ تحت فشار سیاسی کاخ سفید صادر کرد. این در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ادعا کرده است که "دولت پنهان" در سازمان غذا و دارو برای خنثی کردن تلاش‌ها در راستای درمان و جلوگیری از شیوع کرونا از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

روزنامه "فایننشال تایمز" نیز روز دوشنبه گزارش داد که دولت ترامپ در نظر دارد با "دور زدن استانداردهای نظارتی عادی ایالات متحده" و صدور مجوز استفاده اضطراری، پیش از انتخابات سال ۲۰۲۰، واکسن آستزازنکا AstraZeneca (شرکت بریتانیایی-سوئدی و چندملیتی داروسازی) و دانشگاه آکسفورد وارد مرحله آزمایشات بالینی شوند. این واکسن هنوز به آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ نرسیده است.

گفته می‌شود چنین اقدامی از سوی دولت ترامپ در واکنش به تلاش‌های «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه است که اعلام کرد واکسن کووید-۱۹ را پس از کمتر از دو ماه آزمایش روی کمتر از ۱۰۰ نفر وارد بازار کرده است.

کاخ سفید در واکنش به این گزارش، چنین اقداماتی را تکذیب کرد.

فائوچی همچنین تاکید کرد: یکی از خطرات احتمالی استفاده از واکسن به صورت اضطراری این است که واکسن‌های دیگر نمی‌توانند آزمایشات خود را بر روی مردم انجام دهند.

کارشناسان بهداشت عمومی هشدار داده‌اند یک واکسن بی‌اثر یا خطرناک پیش از طی کردن تمامی مراحل آزمایشات بالینی، می‌تواند جنبش ضد واکسیناسیون را شعله ور و شیوع کرونا را طولانی‌تر کند.

فائوچی در پایان افزود: برای من بسیار مهم است که شما به یقین برسید یک واکسن ایمن و مؤثر است و ما امیدواریم که هیچ چیزی در روند اطمینان بخشی از وجود یک واکسن ایمن و موثر تداخل ایجاد نکند.

این در حالی است که بالاترین شمار مرگ و میر ناشی از همه‌گیری کرونا تاکنون در آمریکا ثبت شده، به گونه‌ای که تاکنون بیش از پنج میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۱۸۰ هزار نفر جان خود را ازدست داده‌اند و انتقادهای بسیاری از عملکرد غیرمسئولانه ترامپ در مقابله با این بیماری ویروسی مطرح شده است.

نظرات بینندگان