arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۲۸۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۹

نکاتی که پیش از اهدای خون باید بدانید

«نذرخون» واژه‌ای است که این روزها زیاد از آن صحبت می شود؛ حرکتی خیرخواهانه که با قرار گرفتن در ایام عزادازی‌های ماه محرم بیش از گذشته نسبت به آن تاکید می‌شود، آنهم در شرایطی که کووید۱۹ توانسته ذخایرخونی کشور را تحت تاثیر قرار دهد...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«نذرخون» واژه‌ای است که این روزها زیاد از آن صحبت می شود؛ حرکتی خیرخواهانه که با قرار گرفتن در ایام عزادازی‌های ماه محرم بیش از گذشته نسبت به آن تاکید می‌شود، آنهم در شرایطی که کووید۱۹ توانسته ذخایرخونی کشور را تحت تاثیر قرار دهد...

 افزایش جمعیت، بروز حوادث و سوانح، گسترش روش‌های تشخیصی درمانی در زمینه بیماران سرطانی و ژنتیکی، انجام اعمال پیچیده جراحی و... منجر به افزایش نیاز بشر به فرآورده‌های خونی شده است از این رو افرادی هستند که به عنوان اهداکنندگان مستمر خون شناسایی می‌شوند و از تمامی راه‌های انتقال بیماری‌های مختلف خونی مطلع هستند. این افراد بهترین منبع تامین خون در کشور در مواقع اضطراری هستند اما، نباید فراموش کنیم به جز اهداکنندگان مستمر، اهدای خون توسط سایر افراد می‌تواند به حفظ ذخایر خونی کشور کمک کند.

اما اکنون با توجه به شرایط پاندمی کرونا که آثار آن بر تمام جنبه‌های زندگی بشر احساس می‌شود، نیاز به اهدای خون نیز پیش از گذشته احساس می‌شود. این در حالی است که یکی از تاکیدات مهم به بهبودیافتگان کرونا، اهدای پلاسمای خونشان است تا از این پلاسما برای بهبود سایر مبتلایان استفاده شود.

اکنون خانم‌ها سه بار در سال و آقایان چهاربار در سال می‌توانند خون خود را اهدا کنند. البته بر اساس گزارش‌ها زنان مشارکت کمتری در تامین خون مورد نیاز بیماران دارند. تغذیه نامناسب، بالا بودن میزان شیوع کم‌خونی و اطلاعات ناکافی از دلایل این مشارکت کمتر است. بیشتر خانم‌ها در کشور به دلیل ترس از ابتلا به کم‌خونی برای اهدای خون نگران هستند؛ در حالی که هموگلوبین هر فرد در بدو مراجعه به پایگاه انتقال خون و پیش از خون‌گیری به طور دقیق بررسی می‌شود.

توصیه‌هایی پیش از اهدای ‌خون

_ قبل از اهدای خون یک غذای مناسب بخورید و میزان آب بیشتری نسبت به روزهای گذشته مصرف کنید و برای جایگزینی مایعی که با اهدای خون از بدنتان خارج می‌شود، مایعات اضافی بنوشید.

_ از خوردن نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار که ادرار آور هستند پرهیز کنید.

_ در صورت امکان از خوردن آسپیرین به مدت ۴۸ ساعت قبل از اهدای خون خودداری کنید.

_ مصرف غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، جگر، آجیل، برگه و... را جدی بگیرید.

_ از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنید؛ زیرا چربی‌های وارد شده به خون ممکن است نتیجه آزمایش‌هایی را که از لحلظ بیماری‌های عفونی روی خون انجام می‌شود، تحت تاثیر قرار دهد.

پس از اهدای‌خون باید چه‌ کارهایی انجام ‌داد؟

_ پس از اهدای خون ۱۵ دقیقه در محل خون‌گیری استراحت کنید و از نوشیدنی و خوراکی که در اختیارتان قرار می‌گیرد استفاده کنید.

_ از پوشش محل خونگیری مراقبت کنید و حداقل تا ۴ ساعت پس از خونگیری بار سنگین بلند نکنید.

_ تا یک ساعت پس از اهدای خون، سیگار نکشید.

_ خوردن غذاهای سالم و مایعات را پس از اهدای خون فراموش نکنید.

مصرف‌ قرص‌های حاوی آهن

بنابر اعلام سازمان انتقال خون، پس از اهدای خون در صورت صلاحدید پزشک، قرص فروس سولفات به اهداکنندگان ارائه می‌شود. در صورتی که این قرص با معده خالی مصرف شوند جذب بیشتر و بهتری دارند اما این حالت می‌تواند منجر به تحریک معده و بروز مشکلات گوارشی شود که می‌توان برای کاهش این عوارض به تدریج‌ به میزان آن افزود و آخر شب قبل از خواب این قرص را مصرف کرد.

ویتامین ث جذب آهن را افزایش می‌دهد که منابع غنی این ویتامین پرتقال، گریپ‌فروت، گوجه‌فرنگی، کلم، توت‌فرنگی، فلفل سبز و لیموترش است. از سوی دیگر مصرف همزمان بعضی داروها مانند آنتی اسیدها و ویتامین E نیز جذب آن را افزایش می‌دهد.

توجه کنید که از مصرف همزمان قرص آهن با ترکیبات دارای کلسیم مانند لبنیات خودداری کنید.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان