arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۹

لزوم توجه به سلامت معده

بسیاری از افراد در مقاطع مختلف زندگی خود با مشکلات معده و معده درد رو به رو می‌شوند. این موضع برای برخی به شدت آزار دهنده است و ناچارند به دارودرمانی متوسل شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از افراد در مقاطع مختلف زندگی خود با مشکلات معده و معده درد رو به رو می‌شوند. این موضع برای برخی به شدت آزار دهنده است و ناچارند به دارودرمانی متوسل شوند.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، بی توجهی به مشکلات معده می‌تواند مخاطراتی جدی برای سلامتی داشته باشد، اگرچه تشخیص دقیق مشکل شما به جز با مشاوره پزشکی قابل انجام نیست، اما لازم است برخی نکات ساده را نیز رعایت کنید.


گاهی غذا خوردن سریع، بلع هوای اضافی و تحریک معده منجر به درد مزمن و شددی در بخش فوقانی شکم می‌شود. این درد‌ها گاهی باعث می‌شوند فرد حتی از انجام کار‌های روزمره خود غافل شوند. اگر از این نوع درد شکم رنج می‌برید، قطع کردن مصرف غذا‌هایی مانند نوشابه، و لبنیات لاکتوز دار خودداری کنید.


اگر درد‌های شما در بخش پایین قفسه سینه / بالای شکم هستند، به احتمال زیاد از سوزش سر دل رنج می‌برید. این حالت به طور معمول با حالت سوزش اسیدی و درد در پایین قفسه سینه مشخص می‌شود. در این حالت بهتر است که غذا‌های پرادویه و نوشیدنی‌های اسیدی مانند قهوه را محدود کنید. اما اگر شدت درد تا حدی است که با درد در بازو، احساس گره در قفسه سینه یا سرگیجه همراه است، بهتر است به دنبال مراقبت‌های بهداشتی جدی باشید.


درد‌های شدید در در سمت راست پایین شکم را نیز باید جدی گرفت تا مبادا با معده درد اشتباه گرفته شوند، این درد‌ها می‌توانند نمایانگر آپاندیسیت باشند. یک مسئله شایع دیگر معده که افراد با آن سر و کار دارند سوء هاضمه است. این یک علامت چالش برانگیز است، زیرا علل آن می‌تواند از خوش خیم تا جدی گسترده باشد. سوء هاضمه می‌تواند ناشی از پرخوری، اضطراب، سیگار کشیدن یا مصرف غذا‌های چرب باشد.


تغییرات سبک زندگی مانند پرهیز از غذا‌های چرب، یا استفاده از آنتی اسید‌ها یا دارو‌های ضد تهوع می‌تواند در بسیاری از این شرایط کمک کند. با این حال، سوء هاضمه می‌تواند نشان دهنده سرطان معده، زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر یا پانکراس مزمن باشد. این شرایط نیاز به ارزیابی و درمانی جدی دارد.

نظرات بینندگان