arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۶۸۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹

حجت الاسلام میرباقری: اسلام اعتدالی به دنبال مقاومت نیست / آنها هم مانند منافقین، اسلام انقلابی را به بی‌خردی متهم می‌کند

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه قرائت اعتدال از اسلام به دنبال مقاومت و استقامت نیست، گفت: اسلام اعتدالی مانند منافقین اسلام انقلابی را متهم به بی‌خردی می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه قرائت اعتدال از اسلام به دنبال مقاومت و استقامت نیست، گفت: اسلام اعتدالی مانند منافقین اسلام انقلابی را متهم به بی‌خردی می‌کند.

به گزارش رسا، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در شب دهم هیأت ثارالله با اشاره به اینکه امام حسین(ع) هدف از قیام خود را اصلاح امت خویش دانسته بود گفت: تعبیری می‌شود که فسادی در امت اتفاق افتاده بود که ما جلسات قبل در قرآن به ریشه های آن پرداختیم.

وی ادامه داد: این فساد یا ناشی از علو و استعلاء است یا نقض عهد و روابطی است که فاسقین آن را نقض می‌کنند و یا ناشی از استغناء و طراحی های این چنینی است که با دست بردن در میزان و مکیال شکل می‌گیرد.

میرباقری با اشاره به آیات ابتدایی سوره بقره درباره منافقین اظهار داشت: آنها دینی می‌خواهند که بر اساس عقل و نفع‌شان باشد و برای همین وقتی به آنها گفته می‌شود ایمان بیاورید می‌گویند مانند سفها ایمان بیاوریم؟

وی در بیان تفاوت کافر و منافق گفت: کافر از دایره و محدوده دین خارج است ولی منافق ظاهراً در محدوده دین است در حالی که باطناً این گونه نیست.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم به دو قرائت تندروی و میانه‌روی در اسلام اشاره کرد و گفت: دشمن برای مطرح کردن دو قرائت تلاش می‌کند؛ یکی قرائت داعشی‌گونه و تندرویی از اسلام است و دیگری قرائت میانه‌روی یا همان اعتدال است که به دنبال مقاومت و استقامت نیست. اسلام اعتدالی مانند منافقین اسلام انقلابی را متهم به بی‌خردی می‌کند.

میرباقری با اشاره به آیه «وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِن لُّغُوبٍ» تصریح کرد: هم عالم بر اساس طرح و تدبیر او اداره می‌شود و هیچ امری بر غیر از او در این جهان حاکم نیست.

وی در تفسیر آیه 85 سوره اعراف ابراز داشت: آمده لا تفسدوا فی الارض بعد اصلاح‌ها بمحمد و علی، درخت این عالم به برکت حضرت به ثمره می‌نشیند و دنیا را به مدار توحید برمی‌گرداند.

نماینده استان البرز در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) در خطبه قاصعه بعد از توضیح جامعه عرب می‌فرماید «انقذکم محمد»؛ خدا به واسطه پیغمبر شما را از آتش دور ساخت.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه بیان این فساد تشریح کرد: فسادی که اتقاق افتاده این است که اگر قرار است تمام این فسادها جمع شوند، باید به حضرت رسول(ص) و امیرالمؤمنین(ع) چنگ زد و حول محور ایشان کار را پیش برد؛ خداوند می فرماید افساد در امت به معنای سرپیچی از ولایت امیرالمومنین است.

وی افزود: حضرت صادق فرمود «المعروف فی الارض والسماء» امیرالمومنین(ع) و منکر هم کسانی هستند که از ولایت ایشان سرباز زدند و برای خود بیعت گرفتند.

میرباقری به فساد دوران امام حسین(ع) پرداخت و عنوان کرد: حضرت اباعبدالله(ع) منظورشان از امر به معروف در قیام‌شان این بود. آن نوری که می‌آید، ظهور حضرت بقیه الله است، لذا قیام اباعبدالله(ع) موفق بود چون که به ظهور ختم می‌شود و ظهور هدف عاشورا است.

نظرات بینندگان