arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۸۱۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹

۱۴۰ معترض در اعتراضات خیابانی بلاروس بازداشت شدند

ماموران امنیتی در مینسک دست کم ۱۴۰ معترض را در اعتراضات خیابانی روز یکشنبه بازداشت کردند. معترضان مانند هفته های گذشته به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس که در آن الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس با بیش از ۸۰ درصد آرا به پیروزی رسید، اعتراض کرده و انتخابات را تقلبی خواندند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماموران امنیتی در مینسک دست کم ۱۴۰ معترض را در اعتراضات خیابانی روز یکشنبه بازداشت کردند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری ریانووستی روز یکشنبه به نقل از اولگا چمودانووا سخنگوی وزارت کشور بلاروس اعلام کرد: مخالفان دولت بلاروس در مینسک اعتراضات گسترده برپا کردند که غیرقانونی بود.

به گفته خانم چمودانووا، دست کم ۱۴۰ نفر از معترضان بازداشت شدند و شمار دقیق افراد بازداشت شده، بامداد دوشنبه معلوم خواهد شد.

معترضان مانند هفته های گذشته به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس که در آن الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس با بیش از ۸۰ درصد آرا به پیروزی رسید، اعتراض کرده و انتخابات را تقلبی خواندند.

اعتراضات خیابانی در مینسک ابتدا در خیابان پراسپکت نزاویسیمستی در مرکز پایتخت برگزار شد و سپس معترضان به خیابان پراسپکت پابدیتلی آمدند که اقامتگاه رئیس جمهوری بلاروس در آن واقع شده است.

در گزارش های رسانه های روسی به تعداد دقیق معترضان در مینسک اشاره ای نشده است اما از تصاویر چنین برداشت می شود که تعداد معترضان به بیش از یک هزار نفر می رسید.

در مقابل اقامتگاه رئیس جمهوری بلاروس دهها مامور پلیس و چندین دستگاه خودرو نظامی و نفربر زرهی مستقر شده بود و شماری از معترضان در این مکان دستگیر شدند.

در همین حال ریانووستی تصویری از لوکاشنکو را منتشر کرد که با لباس مامور پلیس ویژه ضدشورش ، اسلحه خودکار کلاشینکوف در دست داشت.

او دومین بار در یک هفته اخیر است که رئیس با اسلحه و لباس نیروی ضد شورش در انظار عمومی ظاهر می شود تا قاطعیت خود را برای مقابله با معترضات به حکومت وی در پایتخت نشان دهد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، نیکلای لاتیشنوک دستیار رئیس جمهوری بلاروس در جمع معترضان در برابر اقامتگاه لوکاشنکو حاضر شد و در سخنانی خاطرنشان کرد که انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس سالم برگزار شد.

وی معترضان را به ارتکاب اقدامات خلاف قانون متهم کرد.

رادیو اکو مسکو مخالف دولت روسیه هم به نقل از این مقام گفت: مذاکره با مخالفان دولت صورت نمی گیرد و فقط با گروه های پیشنهادی گفت وگو می کنیم و شورای هماهنگی مخالفان دولت نیز باید به اروپا برود.

در همین حال امروز در مینسک یک مرد که در حالت مستی قرار داشت دو مامور پلیس را با چاقو مجروح کرد و بازداشت کردند.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس ۱۹ مرداد ماه برگزار شد و الکساندر لوکاشنکو با کسب بیش از ۸۰ درصد آرا به پیروزی رسید و تیخانوفسکایا تنها ۱۰ درصد آرا را بدست آورد و مخالفان دولت بلاروس بلافاصله اعلام کردند که در انتخابات تقلب صورت گرفته و طرفداران خود را به خیابانها کشاندند.

نظرات بینندگان