arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۹

با مرزنجوش به بهبود عملکرد قلب و عروق کمک کنید

شاید مرزنجوش به اندازه پونه کوهی شناخته شده نباشد، اما خواص مرزنجوش از نظر پزشکی و درمان و سلامت و زیبایی بی نظیر است.مرزنجوش یک گیاه همه ساله است که خاستگاه آن مناطق مدیترانه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاید مرزنجوش به اندازه پونه کوهی شناخته شده نباشد، اما خواص مرزنجوش از نظر پزشکی و درمان و سلامت و زیبایی بی نظیر است.مرزنجوش یک گیاه همه ساله است که خاستگاه آن مناطق مدیترانه است.

مرزنجوش با نام علمی Origanum vulgare L يكي از گياهان خانواده نعناييان است كه به عنوان يكي از مهم ترين و پرفروش ترين گياهان ادويه اي و دارويي در جهان به شمار مي رود.

گیاه مرزنجوش علاوه بر متابوليت هاي ثانویه دارای ارزش تغذیه ای بالایی است. اسانس یکی از مواد موثره اصلي مرزنجوش بوده كه از برگ ها و سرشاخه های گلدار آن توسط فرآیند تقطیر استخراج می شود.

اسانس مرزنجوش در صنايع صابون سازي و عطرسازي حائز اهميت است. اين اسانس به سرعت اكسيد شده و تغيير رنگ مي دهد و اگر در تماس با ظرفي آهني قرار بگيرد، رنگ آن تا حد قرمز نيز تغيير مي كند.

اسانس مرزنجوش نيز داراي اثرات التيام دهنده و ضدعفوني كننده است و پمادهاي ساخته شده از اسانس مرزنجوش جهت پانسمان، ضدعفوني و التيام زخم ها استفاده ميشود.

 

کاربرد درطب سنتی

مرزنجوش به عنوان دارويي ضدنفخ، مدر، معرق، قاعده آور، خلط اور و ضدعفونی کننده مصرف سنتی دارد. اين گياه از نظر طبيعت طبق نظر حكماي طب سنتي، گرم و خشک است. مرزنجوش به عنوان دارويي ضد نفخ، مدر، معرق، قاعده آور، خلط آور و ضدعفونی کننده مصرف سنتی دارد. اين گياه از نظر طبيعت طبق نظر حكماي طب سنتي، گرم و خشک است.

در كشور هندوستان از برگ ها و بذور آن به عنوان دارويي قابض، بادشكن و نرم كننده سينه استفاده ميشود. همچنين ريختن چند قطره از اسانس آن در بيني ميتواند برای پاک کردن دماغ و تسکین سرع مفید باشد از تركيبات تهيه شده از چاي داغ آن براي تسريع جريان خون قاعدگی که در اثر سرما بند می آید استفاده می شود. روغن رقيق شده ي آن نيز جهت تسكيل دندان درد، درد مفاصل به كار مي رود. در طب سنتي چين از مرزنجوش به عنوان دارویی برای درمان تب، استفراغ، اسهال خوني، يرقان و مشكلات كم اشتهايي در كودكان استفاده مي شود.

 

بهبود عملکرد قلب و عروق با مرزنجوش

​یکی دیگر از مزایای مرزنجوش افزایش سیستم قلبی عروقی و گردش خون است. این با از بین بردن خطرات رایج در ارتباط با بیماری های قلبی عروقی به بدن ما کمک می کند. مرزنجوش می‌تواند برای سلامتی قلب و عروقتان بسیار خوب باشد. این گیاه منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها است که می‌تواند به حفاظت از قلب و همچنین سایر ارگان‌های بدن در برابر بیماری کمک کند. همچنین قادر است رگ‌های خونی را عریض و شل کند که به کاهش طبیعی سطح فشار خون کمک می‌کند. استنشاق روغن معطر یا به صورت مستقیم یا به شکل اسپری شده می‌تواند سیستم عصبی بدن را آرام کند که به گشاد کردن رگ‌های خونی کمک می کند. این گیاه اثری مثبت بر قلب دارد چرا که فشار خون را پایین می‌آورد و فشار وارد بر قلب را کاهش می‌دهد.

 

برخی توصیه های پزشکی در خصوص استفاده از مرزنجوش

در صورت بروز تهوع، استفراغ و یا اسهال مصرف مرزنجوش باید متوقف شود و از زیاده روی در مصرف آن بدون نظر پزشک متخصص خودداری شود و بیمارا ن مبتلا به ناراحتی های کلیوی از مصرف مرزنجوش نیز خودداری کنند. استفاده زیاد مرزنجوش برای کلیه مضر است.

 

سیناپرس

نظرات بینندگان