arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۲۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۹

کدام مواد غذایی روماتیسم مفصلی را تسکین می‌دهند؟

روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) یک بیماری التهابی ناشی از اختلالات خودایمنی است که روز به روز محدودیت حرکتی را افزایش می‌دهد و برخی مواد غذایی دردهای این بیماری را تسکین می دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) یک بیماری التهابی ناشی از اختلالات خودایمنی است که روز به روز محدودیت حرکتی را افزایش می‌دهد و برخی مواد غذایی دردهای این بیماری را تسکین می دهند.

ضیاءالدین مظهری استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: حدود سه تا پنج درصد جمعیت کشورهای صنعتی، به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا هستند و متاسفانه زنان دو تا سه برابر مردان، دچار این بیماری می شوند.

وی اظهار داشت: علت واقعی و اصلی بروز این بیماری به طور دقیق مشخص نیست، ولی عوامل ارثی، استعمال دخانیات، اضافه وزن و چاقی، نوع مواد خوراکی و عادات غذایی را از عوامل زمینه ساز و شیوع آن می دانند.

مظهری ادامه داد: مصرف زیاد مواد پروتئینی و همچنین قهوه ابتلا به روماتیسم مصفلی را افزایش می دهد و از طرف دیگر، مصرف ماهی (به خصوص ماهی های چرب)، روغن زیتون، سبزیجات و میوه جات از مواد پیشگیری کننده و کاهش دهنده عوارض بیماری هستند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: افرادی که زمینه ارثی و ژنتیکی این بیماری را دارند، به طور دائم فعل و انفعالاتی را در سیستم سوخت و سازی خود هدایت می کنند که به صورت مداوم و تصاعدی مواد واسطه ای را تولید و رها ساخته و منجر به ایجاد زنجیره ای از ترکیبات التهابی به صورت آبشاری شده و مواد تولید شده موجب آسیب و تخریب غضروف ها و تغییر بافت استخوانی و مفاصل می شوند.

مظهری تاکید کرد: نوع تغذیه، میزان انرژی دریافتی از طریق خوراک روزانه، انتخاب یا حذف آگاهانه بعضی مواد غذایی در پیشگیری، تسکین و یا کاهش التهابات مفاصل، به خصوص مفاصل حرکتی، اثرات ملموس و اثبات شده ای دارد و حتی به موازات درمان های دارویی یا جراحی و فیزیوتراپی، اجرای یک برنامه غذایی متناسب با نوع التهاب و فرسودگی و تخریب مفاصل، اثر اقدامات فوق را تقویت و طول مدت بهبودی را کوتاه تر می سازد.

به گفته وی، اگر اعضا و مفاصل در هنگام بیدار شدن از خواب شبانه از حرکت باز ایستاده اند یا با درد و زحمت زیاد آنها را به حرکت واداشتید، احتمالا در روزهای قبل کارهای سنگین بدنی و یا ورزش طولانی مدت انجام داده و این رویداد طبیعی تلقی می شود، زیرا ناشی از کوفتگی عضلات و تجمع اسید لاکتیک به علت ورزش های ناگهانی و یا راه پیمایی های طولانی مدت بوده که با انجام چند حرکت سبک و نرمش های ملایم همه چیز به حالت عادی خود برخواهد گشت و جای نگرانی نیست.

مظهری افزود: اگر این حالت بدون هیچ علتی پدیدار شده و روز به روز بعضی از مفاصل بدن تان بیشتر از روز قبل، از فعالیت عادی خود باز می ماند و یا حرکات مفاصل در هنگام صبح بسیار دردناک است و به سختی و کندی آنها را حرکت می دهید، ممکن است ناراحتی خاص و یا بیماری بخصوصی عامل آن باشد که باید سریع و به موقع علت آن را پیدا کنید. لذا توصیه و تاکید می شود که سریع به پزشک مراجعه شود چون احتمال زیادی وجود دارد که به روماتیسم مفصلی مبتلا شده به خصوص اگر دارای اضافه وزن یا درجاتی از چاقی نیز باشید.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از بین رفتن فرصت های طلایی ناشی از تعلل و تردید ما، موجب می شود که روز به روز بر شدت بیماری افزوده شده و تحلیل و از بین رفتن تدریجی غضروف و آسیب وارد شده به مفاصل عمیق تر شود با اقدام و مراجعه به موقع به متخصص مربوطه و کنترل وزن و زیر نظر یک کارشناس و یا متخصص تغذیه، نه تنها از تورم مفاصل و گسترش بیماری و تحمل درد جلوگیری می شود، بلکه صرفه جویی بسیاری نیز از نظر هزینه های درمان بیماری در حالت های پیشرفته یا از کارافتادگی خواهد شد.

ایرنا

نظرات بینندگان