arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۹

ترکیه همزمان با ادامه کاوش در شرق مدیترانه: برای گفتگو با یونان آماده‌ایم

ترکیه همزمان با تمدید زمان عملیات کاوش نفت و گاز در شرق مدیترانه اعلام کرد در صورت قبول دولت آتن، آماده گفتگو با یونان و حل اختلاف بر سر حق مالکیت منابع این منطقه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترکیه همزمان با تمدید زمان عملیات کاوش نفت و گاز در شرق مدیترانه اعلام کرد در صورت قبول دولت آتن، آماده گفتگو با یونان و حل اختلاف بر سر حق مالکیت منابع این منطقه است.

به گزارش یورونیوز، ترکیه و یونان که هر دو عضو پیمان ناتو هستند، هر دو ادعای مالکیت منابع احتمالی هیدروکربن موجود در شرق دریای مدیترانه را دارند و این اختلاف آنها تا کنون تنش فزاینده‌ای را در منطقه ایجاد کرده است. هر دو طرف ضمن اصرار بر احقاق حق خود و به رغم رزمایش‌هایی که در روزهای اخیر در شرق مدیترانه برگزار کرده‌اند، می‌گویند که به سهم خود برای حل اختلاف آماده گفتگو هستند.

 

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه یکم سپتامبر (۱۱ شهریور) در یک نشست مطبوعاتی خطاب به مقامات یونان گفت: «اگر شما می‌گویید درها را برای حل مشکلات فیمابین از طریق گفتگو گشوده‌اید، ما که همیشه برای این کار آماده بوده‌ایم.»

وی با تأکید بر این که به دعوت‌های مکرر کشورش برای گفتگو «متأسفانه» توجهی نشده است، افزود: «ما تا کنون اقدامات لازم را هم با حضور در محل و هم در پای میز مذاکره انجام داده‌ایم.»

تمدید حضور ترکیه در شرق مدیترانه

اعلام آمادگی ترکیه برای مذاکره با یونان، ساعاتی پس از انتشار خبر تمدید حضور کشتی اکتشافی این کشور در آب‌های شرق مدیترانه مطرح شد.

نیروی دریایی ترکیه اواخر روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتی اکتشافی اروج رئیس که در حال کاوش‌های لرزه‌شناسی در آب‌های مورد اختلاف بین کرت و قبرس است، تا ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) به کار خود در منطقه ادامه خواهد داد. کاوش‌های دریایی با لرزه‌نگاری بخشی از کارهای مقدماتی اکتشاف هیدروکربن بالقوه موجود در منطقه است.

بیانیه ارتش ترکیه خشم آتن را برانگیخت و دولت یونان با «غیرقانونی» خواندن این اقدام، از ترکیه خواست تا تنش‌ها را کاهش دهد. وزارت خارجه یونان در واکنش به تصمیم تازه دولت آنکارا اعلام کرد: «ترکیه همچنان دعوت‌های ما به گفتگو را نادیده گرفته و به اقدامات تحریک‌آمیز خود شدت می‌دهد. اما یونان تن به باج گیری نمی‌دهد.»

کمیسیون اروپا، بازوی اجرای اتحادیه اروپا که در تنش جاری میان آنکارا و آتن از دولت یونان حمایت می‌کند، پیش از اعلام تمدید حضور ترکیه در آب‌های منطقه، ضمن دعوت طرفین به گفتگو، از آنکارا خواسته بود از اقدامات یکجانبه که باعث ایجاد تنش در شرق مدیترانه می‌شود خودداری کند.

ترکیه همچنین در حال کشف منابع نفت و گاز در دریای سیاه بوده و تا کنون یک میدان گازی ۳۲۰ میلیارد متر مکعبی را در این منطقه کشف کرده است.

ترکیه گفته است که تا ۱۱ سپتامبر، یک رزمایش نظامی نیز در شمال‌غربی قبرس برگزار خواهد کرد.

نظرات بینندگان