arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۲۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹

اعرافی: آموزش در حوزه های علمیه به‌صورت مجازی و حتی الامکان تلفیقی ارائه خواهد شد / آزمون ورودی حوزه‌ نیز به‌صورت مجازی برگزار شد

اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه باید تلاش شود که همه از فناوری‌ها استفاده کرده ولی شکل حضوری نباید رها شود، اظهار داشت: حوزه نخستین تجربه خود در استفاده آموزشی از فضای مجازی را تجربه می‌کند و در تلاشیم در فرآیندهای اداری نیز به سمت فضای مجازی و پیشخوان‌ها برویم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: باید گام‌های مؤثری در زمینه مشکلات معیشتی مردم برداشته شود و برای گرفتاری مردم باید تدابیر جدی‌تر اتخاذ شود.

به گزارش «انتخاب»، آیت‌الله علیرضا اعرافی صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در سالن جلسات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان و تبریک فرارسیدن آغاز سال تحصیلی برای دانش آموزان، دانشجویان و حوزویان اظهار داشت: علم و دانش موهبت و فیضی الهی است و سبب کشف حقایق عالم و تعالی بشر می‌شود.

به نوشته تسنیم، وی با بیان اینکه همین علم می‌تواند سبب جهل و غفلت و ایجاد خسارت و سقوط بشر شود، ابراز کرد: حوزه مفتخر بوده که نگاهش به علم آسمانی است و آسیب‌هایی که در علم بوده را کم کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: زمانی که علم خود را در برابر خداوند و انبیا برتر می‌بیند و نمی‌داند مبدأ این علم کجا بوده سبب سقوط می‌شود و علم به سمت ظلمت حرکت می‌کند؛ اگر علم در مسیر تعالی و رشد قرار نگیرد ثمره آن سقوط می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هرچقدر هم علم داشته باشیم در برابر علم خداوند اندک است، عنوان کرد: باید بدانیم که علم مایه هدایت و تعالی بشر است و در این زمینه باید بدانیم که اولاً خداوند مبدأ علم است، ثانیاً علم باید در مسیر سعادت بشر قرار گیرد و درنهایت بدانیم هرچه علم داشته باشیم در برابر عظمت انسان اندک است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: اگر می‌بینیم که در تاریخ امروز و عصر جدید علیرغم علم و دانش ولی حیات مناسب برای بشر به وجود نیامده است دلیل آن این بوده که علم غرب با آگاهی‌ها درنیامیخته است.

وی شیوع ویروس کرونا در دنیا را موردتوجه قرار داد و افزود: این ویروس در زمانی که بشر تکیه بر علم خود دارد درس بزرگی برای بشر است که علیرغم همه دانش‌ها و تسخیر ذره و فضا ولی بازهم نشان داد قدرتی برتر این جهان را اداره می‌کند.

امام‌جمعه قم با بیان اینکه حوزه باید علم را در مسیر آرمان‌های بزرگ به کار گیرد، یادآور شد: حوزه باید در کنار آنکه پرچم‌دار علم و معارف دینی است باید علوم انسانی را نیز به جهان برای سعادت بشر صادر کند.

آموزش مجازی دروس حوزوی

وی آموزش‌های مجازی در حوزه‌های علمیه را موردتوجه قرار داد و گفت: بر اساس شرایط فعلی آموزش به‌صورت مجازی و حتی الامکان تلفیقی ارائه خواهد شد ولی باید توجه داشته باشیم که فضای مجازی در کنار فرصت‌ها ولی کاستی‌هایی نیز دارد که می‌توان به دور شدن از سنت‌های تاریخی آموزش، ارتباط بین استاد و شاگرد و ایجاد کاستی در فرآیندهای ارتباطی آموزشی اشاره کرد.

اعرافی با تأکید بر اینکه باید تلاش شود که همه از فناوری‌ها استفاده کرده ولی شکل حضوری نباید رها شود، اظهار داشت: حوزه نخستین تجربه خود در استفاده آموزشی از فضای مجازی را تجربه می‌کند و در تلاشیم در فرآیندهای اداری نیز به سمت فضای مجازی و پیشخوان‌ها برویم

وی با اشاره به ارائه 70 درصد دروس به‌صورت برخط و برون‌خط در فضای مجازی توسط اساتید حوزه‌های علمیه اضافه کرد: آزمون ورودی به حوزه‌های علمیه نیز به‌صورت مجازی برگزار شد و در آزمون دروس حوزه نیز 100 هزار نفر شرکت کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه در آستانه صدمین سالگرد احیا و بازتاسیس حوزه علمیه قم قرار داریم، ابراز کرد: دبیرخانه‌ای بدین منظور تشکیل‌شده است که از اساتید، مراکز و صاحبان ایده و اندیشه تقاضای همکاری برای پیشبرد اهداف این موضوع را داریم.

نظرات بینندگان