arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۳۴۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
آمار فرمانداری نظامی تهران از تعداد کشته‌های جمعه سیاه؛

وقایع ۱۷ شهریور، ۵۸ کشته و ۲۰۵ مجروح داشته است

امروز صبح [جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷] در میان تظاهرکنندگان تعدادی معلوم‌الحال آشوب‌طلب که با توجه به اعمال مرتکبه روشن است با پول و نقشه خارجی عمل کرده و از پشتیبانی بیگانگان برخوردار هستند با مواد آتش‌زاد... با اغفال مامورین مبادرت به تعرض به جان و مال مردم نموده و چندین محل را به آتش کشیده و با هجوم و تعرض به مامورین... تعدادی سرباز را با تیراندازی و کارد مجروح کرده از پای درآوردند... متاسفانه طبق آماری که تا ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه امروز [جمعه ۱۷ شهریور] از بیمارستان‌های مختلف به دست آمد؛ این وقایع ۵۸ کشته و ۲۰۵ مجروح داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وقایع ۱۷ شهریور: ۵۸ کشته و ۲۰۵ مجروح داشته است

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ غروب جمعه هفدهم شهریور ۱۳۵۷ فرمانداری نظامی تهران به موجب اعلامیه شماره ۴ خود که از طریق خبرگزاری پارس منتشر شد، آمار کشته‌ها و مجروحان تظاهرات مردمی آن روز در میدان ژاله [شهدای کنونی] را به اطلاع عموم رساند، متن اعلامیه به شرح زیر بود:


همان‌طور که طی اعلامیه دولت به استحضار عموم رسید به منظور جلوگیری از خون‌ریزی تظاهرات غیرقانونی و بر خلاف قانون اساسی و به منظور حراست از موجودیت و وحدت ملی و حفظ جان و مال افراد و آحاد ملت مقررات فرمانداری نظامی در بعضی از شهر‌های کشور از ساعت ۶ بامداد ۱۷ ر. ۶ ر. ۱۳۵۷ برقرار و مراتب به اطلاع عموم رسید.
مع‌ذالک امروز صبح [جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷]در میان تظاهرکنندگان تعدادی معلوم‌الحال آشوب‌طلب که با توجه به اعمال مرتکبه روشن است با پول و نقشه خارجی عمل کرده و از پشتیبانی بیگانگان برخوردار هستند با مواد آتش‌زاد به نام کوکتل مولوتف، مشعل‌های افروخته نارنجک و تیراندازی با سلاح‌های مختلف و کارد و چاقو در نواحی مختلف شهر با اغفال مامورین مبادرت به تعرض به جان و مال مردم نموده و چندین محل را به آتش کشیده و با هجوم و تعرض به مامورین و سربازان تعدادی سرباز را با تیراندازی و کارد مجروح کرده از پای درآوردند و هرچند که مامورین جهت متفرق کردن آن‌ها اخطار نمودند نه تنها اعتنایی نکردند بلکه به تجری خود افزوده و به سوی مامورین حمله‌ور شدند. در این موقع مامورین ناچار در اجرای ماموریت و وظایف قانونی خود و به منظور برقراری نظم و امنیت مبادرت به تیراندازی نموده و مهاجمین را متفرق و تعدادی از آن‌ها را دستگیر و تسلیم مقامات قانونی کردند.
متاسفانه طبق آماری که تا ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه امروز [جمعه ۱۷ شهریور] از بیمارستان‌های مختلف به دست آمد؛ این وقایع ۵۸ کشته و ۲۰۵ مجروح داشته است. فرماندار نظامی تهران با یادآوری وظایف قانونی خود و این‌که کلیه جریاناتی که اتفاق می‌افتد به طور کامل، صحیح، و به موقع به اطلاع اهالی شریف و باتقوای تهران و حومه خواهد رسید انتظار دارد با رعایت مقررات و قوانین حکومت‌نظامی که در جهت رفاه و آسایش عامه مردم استقرار یافته است با مامورین فرمانداری نظامی همکاری لازم را معمول دارند.
فرماندار نظامی تهران و حومه؛ ارتشبد غلامعلی اویسی

 

پی‌نوشت:

منبع عکس‌ها و متن اعلامیه از: کیهان مورخ ۱۸ شهریور ۵۷.

نظرات بینندگان