arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹

دادستان کل کشور: «نجفی» مرتکب «قتل عمد» میترا استاد شده / ازدواج دوم این آقا با خانم خود حدیث مفصلی است که چه بسا به تشخیص من و شما ربطی نداشته باشد / میترا استاد اطلاعاتی داشت که نجفی از افشای آن نگران بود

منتظری گفت: در طول یکسال گذشته می گوید اختلافات حاد داشته ام و اختلاف عادی بین زن و شوهر نبوده است و همه مولفه های مندرج در بند ب از ماده ۲۹۰ قطعا در این حادثه به عیان می بینید و بنظرم قتل عمد است. با توجه به گذشت اولیای دم، ما از جنبه عمومی جرم اظهار نظر می کنیم که یا قتل عمد بوده و یا غیرعمد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادستان کل کشور قتل میترا استاد به دست محمدعلی نجفی را از نوع عمد دانست.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام منتظری در جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور که برای تصمیم گیری درباره پرونده محمدعلی نجفی برگزار شد، گفت: فضای هیات عمومی دیوان عالی کشور که عالی ترین مرجع قضایی است فضای آزاد و منطقی است و اینکه تعدادی از بدخواهان و بداندیشان تصور می کنند که دستگاه قضایی در راستای اهدافی که آنها بدنبالش هستند بگونه دیگری حرکت می کند کاملا نشان دهنده اندیشه های غلط و انحرافی آنهاست.

وی افزود: در این پرونده اخیر شاهد بودیم که مسیر قانونی و حقوقی و قضایی آن براساس موازین قانونی طی شد اما چون دشمن بدنبال اهداف دیگری بود هم اکنون بشدت رسانه های بیگانه بدنبال برداشت های خودشان هستند. این صحنه زیبای بحث و گفتگویی که امروز پیرامون پرونده شاهدیم بهترین گواه است که قضات دیوان عالی فارغ از هر گونه جریانات سیاسی در مسیر حق و عدالت بدنبال این هستند که به واقعیات دست یابند.

منتظری گفت: جلسه امروز برگ زرینی از دستگاه قضایی و قضات گرانقدر است که فارغ از خط و خطوط بدنبال کشف حقیقت و اجرای عدالتند.

وی درباره جلسه امروز هیات عمومی دیوان عالی گفت: بنده نظرم این است که در بررسی جامع حادثه که منجر به قتل زن توسط شوهرش شده باید مولفه های موثر در حادثه را تحلیل کنیم. چند مولفه می تواند مورد استدلال قرار گیرد که همه در یک رتبه و درجه نیستند و همه آنها را باید ملاک قرار داد اما نه در یک ردیف. مراتب و درجات این مولفه ها متفاوتند.

دادستان کل کشور گفت: ما قبل از اینکه به نکات فنی اسلحه و نحوه شلیک بپردازیم باید به آن قوه عاقله و اراده کننده حادثه بپردازیم و آن را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم. مولفه هایی که می تواند منشا یک انسان عاقل باشد و او یک فرد عادی بی سواد عامی نبوده و کسی بوده که سالها در دستگاه های مهم و مقامات بالای کشور مسولیت داشته و این ادم مرتکب جنایتی می شود و ما اگر بخواهیم از دیدگاه فرد عادی به آن نگاه کنیم درست نیست. هرچند که بنا به گفته رییس دیوان عالی تفاوتی بین اشخاص نیست و پرونده مربوط به هر کسی باشد از منظر قضا تفاوتی نمی کند.

وی افزود: ازدواج دوم این آقا با خانم خود حدیث مفصلی است که چه بسا به تشخیص من و شما ربطی نداشته باشد.

منتظری گفت: در برخی اظهاراتش گفته من قصد کشتن نداشتم. برداشتن اسلحه چیست؟ مگه اسلحه اسباب بازی بوده و مگر اسلحه در آن گلوله نبوده از کنار اینها بگذریم. او بعد وارد حمام می شود. فرض کنیم می خواهد بترساند و فرض کنیم برای اینکه ترساندنش را قوی کند یک گلوله هم شلیک می کند. اگر این آقا قصدش این بوده او را بترساند با یک شلیک می توانست بترساند چرا ۵ شلیک؟ آیا این تکرار شلیک کردن نشاند هنده این نیست که این آقا می خواهد به هدفش برسد. ۵ گلوله یعنی ۵ بار ماشه را چکانده‌ می گوییم قصدش کشتن نیست اما آقای رازینی ریاست شعبه ۴۱ دیوان عالی که تاکید دارید که ۳ عنصر در بند ب قانونگذار مورد توجه قرار داده که قصد قتل ندارد اما قطعا برداشتن اسلحه و از ضامن خارج کردن و شلیک کردن همه با قصد انجام داده است. این عمل قطعا کشنده است. همه سه عنصری که در بند ب برای تحقق عملی که می تواند از مصادیق قتل عمد شناخته شود وجود دارد. بنابراین قاتل به اصل حادثه اعتراف صحیح دارد و به کیفیت حادثه که اسلحه را برداشته و وارد حمام شده است.

منتظری گفت: در طول یکسال گذشته می گوید اختلافات حاد داشته ام و اختلاف عادی بین زن و شوهر نبوده است و همه مولفه های مندرج در بند ب از ماده ۲۹۰ قطعا در این حادثه به عیان می بینید و بنظرم قتل عمد است. با توجه به گذشت اولیای دم، ما از جنبه عمومی جرم اظهار نظر می کنیم که یا قتل عمد بوده و یا غیرعمد.

نظرات بینندگان